علت گرد و غبار فراوان در آسمان اصفهان چیست؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت گردوغبار محلی و وزش باد تا پایان اواسط وقت پنجشنبه هفته جاری، گفت: فعالیت این الگوهای جوی در مناطق غرب استان با کشیده شدن زبانه‌های آن تا نواحی مرکزی، سبب خیزش گردوغبار تقطه‌ای خواهد شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در فصل پاییز الگوهای وزش باد و گردوخاک تغییر پیدا می‌کند، اظهار کرد: اکنون عبور الگوهای جوی و گذر امواج ناپایدار از مناطق غرب استان به دلیل نبود رطوبت، انرژی آن با وزش باد، تندباد، خیزش گردوغبار محلی و کاهش دید افقی تخلیه خواهد شد.

وی درباره استقرار سامانه ناپایدار جوی از بعدازظهر امروز تا پایان اواسط وقت پنجشنبه سیزدهم مهرماه، با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک محلی، وقوع تندباد لحظه‌ای در مناطق نیمه غربی، شمال غرب، غرب، جنوب غرب که زبانه‌های آن تا نواحی مرکزی کشیده می‌شود، افزود: طی این مدت با عبور یک موج ناپایدار فاقد رطوبت و وزش باد در مناطق مستعد با گردوغبار نقطه‌ای مواجه هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: با تشدید وضعیت نبود رطوبت زمین، خشکی زاینده‌رود و رهاسازی اراضی کشت کشاورزی، اکنون کانون‌های گردوغبار داخلی فعال شده است و شاهد کاهش میدان دید در مناطق مذکور خواهیم بود.

وی پیرامون اینکه با آغاز فصل پاییز الگوهای جوی و وزش باد با تغییرات از غرب فعالیت دارند، تصریح کرد: کانون‌های گردوغبار تابستانه از مناطق شمال و شرق به ویژه اردستان، نائین، مرز سمنان و نواحی کاشان در سطح استان فعال بودند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای متعلق به شهرداری اصفهان و سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال جاری حدود ۱۲ روز هوای پاک، ۱۳۲ روز وضعیت قابل قبول و ۵۱ روز ناسالم در کلانشهر اصفهان ثبت شده است، گفت: اکنون با توجه به شرایط کاهش میدان دید و فعالیت کانون‌های گردوغبار محلی، شاخص کیفیت هوای اصفهان با وجود وضعیت بالا و پایین در مجموع ناسالم نبوده است.

وی درباره ثبت تعداد ۵۱ روز هوای ناسالم در اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار کرد: بخش عمده‌ای از روزهای ناسالم در شش ماه ابتدای سال جاری بر اثر خیزش کانون‌های گردوغبار بوده که به علت شرایط کم‌بارشی و زیر کشت نرفتن حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی، رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت احیای زاینده‌رود، افزود: در حال حاضر خشکی زاینده‌رود شرایط را مضاعف کرده و باعث شده است ضمن اینکه تحت تأثیر کانون‌های گردوغبار باشیم و خشکی زاینده‌رود گردوغبارهای نقطه‌ای ایجاد کند.

وی درباره شناسایی ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان گفت: شهرستان‌های آران و بیدگل، ریگ‌بلند، ریگ‌زرین، سجزی، رودشت، ریگ‌جن، جرقویه، چاه‌ملک، فرخی، خور، مصر، جندق و مناطق تالاب شور گلپایگان مستعد فرسایش بادی هستند.

شیشه‌فروش افزود: براساس پیش‌بینی اعلام شده که از دهه سوم مهرماه، گذر امواج ناپایدار جوی دارای رطوبت خواهد بود، شاهد بارش‌هایی در استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس شرایط ویژه استان در برابر خشکسالی‌ها، کم‌آبی، خشک شدن بیش از ۹۹ درصدی تالاب بین‌المللی گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار و تبدیل آن به یک کانون بیابانی، خشکی زاینده‌رود و نبود کشاورزی در اطراف رودخانه که با اندک وزش باد کانون‌های گردوغبار داخلی نقطه‌ای ایجاد می‌کنند و نیز وجود کانون‌های بیابانی استان هم‌مرز با استان‌های یزد، سمنان، قم و خراسان جنوبی، ضروری است که برای پیشگیری از گردوغبار و تاثیرپذیری آن بر سلامت شهروندان، توجه ویژه‌ای به استان اصفهان شود.

کد خبر 692480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.