چگونه از کلاهبرداری‌های احتمالی از حوزه خرید و فروش املاک جلوگیری کنیم؟ 

‌بازار خرید و فروش ملک همواره با مسائل حقوقی و مشکلاتی مربوط به کلاهبرداری در این حوزه همراه بوده است. در زمان‌های گذشته موارد کلاهبرداری بسیار کمتر بوده است.

زیرا خریدار و فروشنده، هر دو نسبت به یکدیگر شناخت داشتند. اما امروزه با توجه به تعدد بنگاه و مشاوران املاک، سایت‌های فروش املاک و صفحات مجازی، پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری در حوزه املاک مسکونی افزایش پیدا کرده است. اگر شما قصد خرید و فروش باغ ویلایی و خانه مسکونی را دارید باید مراقب باشید تا متضرر نشوید.

با توجه به قیمت کنونی زمین و ملک مسکونی باید همه افراد اطلاعات خود را نسبت به مسائل پیرامون خرید و فروش املاک را بالا ببرند تا بتوانند از کلاهبرداری در این حوزه جلوگیری کنند. در ادامه، به روش‌های کلاهبرداری‌های احتمالی در حوزه خرید و فروش املاک اشاره می‌کنیم:

روش‌های مرسوم کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش املاک مسکونی چیست؟

کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش باغ ویلا و آپارتمان از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری را عنوان می‌کنیم.

  1. ارائه اطلاعات نادرست ملکی: ارائه اطلاعات نادرست ملکی، یکی از روش‌های مرسوم کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش باغ ویلایی و املاک مسکونی است. فروشنده ممکن است مسئله مهمی درباره ملک مانند عدم داشتن مجوز ساخت و ساز یا عدم امکان تغییر کاربری را مطرح نکند و این موضوعی برای شما، بعد از خرید ملک دردسرساز شود.
  2. قیمت نادرست: برخی از فروشندگان یا آژانس‌های املاک ممکن است قیمت بالاتر برای ملک ارائه بدهند که خریدار پس از خرید متضرر خواهد شد. همچنین ممکن است آژانس املاک و یا خریدار قیمت پایین‌تر از عرف را درخواست کند که در این صورت فروشنده ملک ضرر هنگفتی خواهد کرد.
  3. دفاتر و آژانس‌های املاک جعلی: امروزه، فعالیت دفاتر غیر قانونی و بدون مجوز افزایش یافته است و خریدار یا فروشنده ملک بدون داشتن اطلاعات کافی، ممکن است به این دفاتر مراجعه کنند و با تنظیم قراردادهای تقلبی و غیرقانونی سرمایه خود را از دست بدهند.
  4. اسناد جعلی: فروشندگان ممکن است که با سند جعلی یا مبایعه نامه تقلبی، خود را صاحب ملک نشان دهند و با انجام معامله اقدام به کلاهبرداری کنند. همچنین، ممکن است صاحبان دفاتر غیرقانونی املاک خود را به عنوان فروشنده ملک با وکالت نامه معرفی کنند، در صورتی که صاحب اصلی ملک از این موضوع مطلع نیست و با این روش اقدام به کلاهبرداری کنند.
  5. فریب به روش ارائه تسهیلات و وام بانکی: برخی ممکن است با تأسیس شرکت هرمی و ارائه تسهیلات غیرواقعی خریداران را برای خرید ملک با وام وسوسه کنند.
  6. پیش فروش ملک: در هنگام خرید املاک مسکونی نیمه ساخت باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. بسیاری از کلاهبرداران با پیش فروش واحدهای آپارتمان یا برج‌های مسکونی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. این افراد سودجو با یک قرارداد، یک ملک را به چندین خریدار می‌فروشند و خریداران زمانی متوجه می‌شوند که دستشان به پیش فروش کنندگان ملک نمی‌رسد.
  7. فروش ملک در رهن بانک: فروش ملکی که در رهن بانک است، یکی دیگر از روش‌های مرسوم کلاهبرداری در حوزه خردی و فروش آپارتمان و زمین است. فروش ملک در رهن امکان پذیر نیست و اگر خریداران نسبت به این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشند به مشکل برخواهند خرد. قوانین ملکی بسیار پیچیده هستند و افراد پیش از اقدام به خرید یا فروش املاک باید از این مسائل اطلاعات کافی داشته باشد.

چگونه از وقوع کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش املاک مسکونی جلوگیری کنیم تا در دام سودجویان گرفتار نشویم؟

چگونه از کلاهبرداری‌های احتمالی از حوزه خرید و فروش املاک جلوگیری کنیم؟ 

پیشگیری از وقوع کلاهبرداری احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل در ادامه به برخی از نکات لازم برای جلوگیری از کلاهبرداری اشاره می‌کنیم

بررسی دقیق همه چیز: قبل از معامله باید تمامی موارد از جمله مالکیت سند، مبایعه نامه، هویت فروشنده، قانونی بودن دفتر املاک و غیره را به طور دقیق بررسی کنید تا از همه چیز مطمئن شوید.

مشاوره قبل از خرید: بهتر است قبل از خرید با آژانس‌های معتبر و وکیل متخصص درباره خرید ملک مشورت کنید.

مراجعه به دفاتر املاک و سایت‌های معتبر: بهتر است برای یافتن ملک به سایت‌ها و آژانس‌های ملکی معتبر مراجعه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اگر بعد از خرید ملک متوجه شدید که اسناد مالکیت جعلی بوده است، هرگز آن ملک را به دیگری نفروشید. زیرا انتقال مال غیر عملی مجرمانه است و دارای عواقب قانونی است. همچنین، اگر با چک یا سفته اقدام به معامله می‌کنید، استعلامات لازم را انجام دهید تا از اعتبار صاحب چک آگاه شوید. اگر قصد پیش خرید واحد آپارتمان را دارید، تمامی جوانب را بررسی کنید و با دید کامل نسبت به موضوع اقدام به خرید ملک مسکونی کنید.

در نهایت

به طور کلی، بهتر است قبل از خرید یا فروش ملک، اطلاعات حقوقی خود را نسبت به موضوعات پیرامون این حوزه بالا ببرید. همچنین، شما می‌توانید با کمک سایت کی خوبه، سایت‌های معتبر خرید و فروش باغ ویلایی و املاک مسکونی را شناسایی کنید و نظرات کاربران این سایت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. معامله ملک در آژانس‌های معتبر املاک احتمال وقوع کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند. علاوه بر آن، حتماً به نکاتی که در این مقاله بیان شد توجه ویژه داشته باشید تا در دام افراد سودجو گرفتار نشوید و سرمایه خود را از دست ندهید. خرید و فروش ملک مسکونی از اهیمت بالایی برخوردار است که همواره خریداران و فروشندگان هنگام معامله باید تمامی موارد را مورد بررسی قرار دهند تا از صحت اسناد مطمئن شوند.

کد خبر 692435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.