آزمایش نخستین رباتاکسی‌ها در دبی آغاز می‌شود

دبی ماه آینده نخستین مرحله از طرح رباتاکسی خود را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ریزی شهر برای کاهش حجم ترافیک و تصادفات به مرحله اجرا می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیرعامل راه و شهرسازی دبی از اجرای نخستین مرحله آزمایشی تردد پنج تاکسی برقی کاملاً خودران در مسیری ۸ کیلومتری از منطقه مجلل جمیرا خبر داد که توسط یکی از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز به نام کروز و تحت نظارت سازمان حمل‌ونقل شهر اداره می‌شوند.

دبی امیدوار است با این اقدام به نخستین شهر خاورمیانه تبدیل شود که تاکسی‌های بدون راننده را برای تردد در سطح شهر معرفی می‌کند. البته یک شرکت فناوری خودروهای خودران چینی در سال ۲۰۲۲ آزمایش رباتاکسی‌ها را در ابوظبی، پایتخت امارات‌متحده‌عربی آغاز کرد و عربستان سعودی، ماه جولای در فصل حج ۲۰۲۳، اتوبوس‌های خودرانی را معرفی کرد که زائران مکه را در سطح شهر جابه‌جا می‌کردند، اما در این اقدامات تنها مسیرهای خاصی مد نظر قرار داشت و دبی قصد دارد رباتاکسی‌ها در سراسر شهر خدمات‌رسانی کنند.

در حال حاضر تاکسی‌های خودران در چندین شهر از سراسر جهان (به‌طور عمده در ایالات‌متحده) فعالیت می‌کنند و کروز در بعضی از شهرهای ایالات‌متحده از جمله سانفرانسیسکو کالیفرنیا طرح رباتاکسی‌های تجاری را به مرحله اجرا درآورده است، اما دبی نخستین محل اجرای طرح استفاده از این خودروها در خارج از ایالات‌متحده خواهد بود.

آزمایش نخستین رباتاکسی‌ها در دبی آغاز می‌شود

تردد رباتاکسی‌ها در دبی

دبی به‌منظور حصول اطمینان از عملکرد مناسب این تاکسی‌ها، پیش از اجرای طرح در مقیاس وسیع شاهد پیاده‌سازی مجموعه‌ای از اقدامات آزمایشی اولیه خواهد بود، چراکه هر شهری ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای مثال شرایط آب‌وهوایی متفاوت دبی نسبت به ایالات‌متحده، تعمیم نتایج به‌دست‌آمده در ایالات را به دبی غیرممکن می‌کند.

از سوی دیگر یک سال پس از راه‌اندازی رباتاکسی‌های کروز جنرال موتورز در کالیفرنیا، این شرکت مجبور شد ناوگان خود را در این ایالت به دلیل تصادفات زنجیره‌ای و چالش‌های بالقوه موجود برای خودروهای بدون راننده به نصف کاهش دهد. بر همین مبنا دبی در ماه آوریل قانونی برای تنظیم وسایل‌نقلیه خودران صادر و معیارهایی را برای جنبه‌های فنی، عملیاتی و ایمنی خودروها، همچنین قوانین فروش و خرید خودروهای خودران تعیین کرد.

آزمایش نخستین رباتاکسی‌ها در دبی آغاز می‌شود

سازمان حمل‌ونقل دبی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد چهارهزار تاکسی خودران در سطح شهر داشته باشد که در کنار ناوگان ۱۲ هزار عددی تاکسی‌های سنتی شهر فعالیت می‌کنند و تردد با آن‌ها تنها کمی گران‌تر از یک تاکسی معمولی، اما در محدوده قیمتی تاکسی‌های اینترنتی باشند. به این منظور کروز و دبی به انعقاد قراردادی ۱۵ ساله با یکدیگر اقدام کرده‌اند و پس از آن بازار رباتاکسی‌ها به روی سایر رقبا باز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود این اتومبیل‌های خودران در نهایت بخش عمده ناوگان تاکسیرانی مرکز گردشگری خاورمیانه را در آینده تشکیل دهند.

کد خبر 692433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.