تدارک روسیه برای الحاق ایران به بریکس

مقام ارشد روسیه درباره ریاست این کشور بر بریکس اعلام کرد که مسکو در تدارک برای تعیین قالب و ساختار این گروه با توجه به عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس است.

به گزارش ایمنا، در شرایطی که ایران و پنج کشور دیگر قرار است یکم ژانویه ۲۰۲۴ (یازدهم دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل «بریکس» در بیایند، مقام ارشد روسیه درباره مهمترین دستورکار ریاست مسکو بر این گروه در سال آینده میلادی اظهارنظر کرد.

دوم شهریورماه بود که به دنبال سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به ژوهانسبورگ، «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست سران بریکس خبر داد که این گروه از ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین برای عضویت به عنوان اعضای جدید به گروه بریکس دعوت کرد.

طبق برنامه اعلامی، قرار است آرژانتین، ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و اتیوپی از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به طور کامل عضو گروه بریکس شوند.

گروه بریکس تا قبل از الحاق کشورهای جدید، شامل پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی «تاس»، روسیه قرار است در سال ۲۰۲۴ ریاست بریکس را برعهده بگیرد و مقام ارشد روس، روز دوشنبه (امروز) درباره دستورکار پیش روی مسکو برای ریاست بر این گروه اظهارنظر کرد.

«الکساندر شتینین» مدیر اداره آمریکای لاتین در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مهم‌ترین مأموریت ریاست روسیه بر بریکس در سال ۲۰۲۴، تعیین قالب مشارکت اعضای جدید و کشورهایی است که علاقه مند به الحاق به این گروه هستند.

دیپلمات ارشد روس گفت: «اکنون کار به این سمت پیش می‌رود تا اطمینان حاصل شود همه کشورهای عضو بریکس در قالب توسعه یافته جدید درباره قالب مشارکت خود، نحوه همکاری با بریکس و غیره تصمیم می‌گیرند».

اظهارنظر مقام مسکو درباره تدارک روسیه برای ریاست بر گروه بریکس در سال آینده میلادی در شرایطی انجام شده که اخیراً آفریقای جنوبی میزبان نهمین مجمع پارلمانی بریکس بود و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم در این نشست شرکت کرد.

منبع: فارس

کد خبر 692359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.