۲۰۰۰ جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر ایجاد می‌شود

شهردار قم گفت: در حال حاضر ۶ هزار جای پارک خودرو، اطراف حرم مطهر وجود دارد که کافی نیست و در تلاش هستیم ۲ هزار جای پارک دیگر را به این تعداد اضافه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم امروز _دوشنبه دهم مهرماه_ در دیدار با آیت‌الله نوری‌همدانی مرجع تقلید شیعیان در توضیح محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) اظهار کرد: یک‌سری از محدودیت‌های ایجاد شده در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) جنبه امنیتی دارد و از سوی شورای تأمین و سپاه استان قم چارچوب‌های آن مشخص شده است که شهرداری مجری آنها است.

وی افزود: سروصدا و ازدحام خودروها، ساحت قدسی حرم حضرت معصومه (س) را خدشه‌دار کرده بود که برای جلوگیری از این امر و آرام‌سازی پیاده‌راه از سه‌راه بازار تا چهارراه شهدا احداث شده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: خودروهای برقی در این مکان به صورت رایگان به جابه‌جایی زائران و شهروندان می‌پردازند و برای تقویت این خودروها با آستان مقدس حضرت معصومه (س) هماهنگی لازم در حال انجام است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به ضرورت ساماندهی کوچه‌های اطراف حرم حضرت معصومه (س) افزود: شش هزار پارکینگ اطراف حرم قرار دارد، اما هنوز کافی نیست، پارکینگ برای نزدیک به ۲ هزار خودرو در شرق حرم با سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال احداث است که به‌طور کلی تحولی را از نظر پارکینگ ایجاد می‌کند، همچنین ۱۰ پارکینگ موتورسیکلت اطراف حرم احداث شده است.

وی تاکید کرد: هزار کارت به‌طور رایگان در اختیار طلاب با ۷۵ درصد تخفیف برای استفاده از پارکینگ‌ها قرار داده شده و ۲۰۰ خودرو نیز برای تردد آنها در نظر گرفته شده است.

شهردار قم تصریح کرد: برای تردد مردم پردیسان ۹ کیلومتر در بلوار آیت‌الله بروجردی مسیر اتوبوس تندرو ایجاد شده است که از مقابل دانشگاه شهاب دانش به سمت حرم مسافران را منتقل می‌کند و ۱۶ اتوبوس نیز طلاب را از پردیسان تا شرق حرم منتقل می‌کند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۰ پروژه اطراف حرم در مرحله اجرا است، اضافه کرد: یکی از پروژه‌های مهم شهر، ساماندهی قبرستان نو است که ۱۳۲ مغازه در آنجا با هزینه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان باید تخریب شود؛ این پروژه پنج هکتار را اطراف حرم مطهر را آزادسازی می‌کند.

۲ هزار جای پارک خودرو در اطراف حرم مطهر ایجاد می‌شود

تملک ۳۰۰ خانه در فاز ۵ عمار یاسر

وی گفت: در پروژه فاز ۵ عمار یاسر حدود ۳۰۰ خانه تخریب شده و اکنون در مرحله آسفالت است؛ این پروژه به تونل غدیر وصل می‌شود و گشایش بزرگی را در مرکز شهر ایجاد می‌کند، چرا که به محور ۱۵ خرداد و از آنجا به بزرگراه امیرکبیر متصل خواهد شد.

شهردار قم با اشاره به احداث پارکینگ در چهل اختران افزود: خیابان شهیدان برقعی نیز احداث شد و ادامه آن نیز بازگشایی خواهد شد؛ همچنین سال آینده زیرگذر امام موسی صدر احداث می‌شود که منتظر هستیم تا با احداث پارکینگ شرق حرم، دسترسی‌ها آسان و سپس این پروژه اجرا شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: سرانه فضای سبز شهر قم از ۱۳ و ۰.۸ مترمربع به ۲۰ مترمربع رسیده است و از پساب پس از تصفیه برای آبیاری استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: در همه مناطق هشت‌گانه قم، یک ورزشگاه بزرگ فرهنگی و تفریحی ایجاد شده است و در بوستان‌ها نیز قصد داریم که برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی اجرا شود.

اختصاص بودجه برای مساجد شهر قم

شهردار قم خاطرنشان کرد: دو ردیف بودجه برای کمک به مساجد و کانون‌های فرهنگی اختصاص داده شده است، هر مسجدی که تقاضا کند، شهرداری سرویس‌های بهداشتی آن را می‌سازد، البته در صورتی که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله نوری‌همدانی، مرجع تقلید شیعیان از اقدامات شهرداری قم در ایجاد تحولات عمرانی در شهر تقدیر کرد و خواستار تسهیل عبور و مرور در اطراف حرم مطهر و خدمت‌رسانی بهتر به پردیسان شد.

کد خبر 692285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.