راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌» نوشت: رئیس‌جمهور روز گذشته در سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، چهارچوب‌های بدیعی از مفهوم و رویکرد وحدت امت اسلام ارائه کرد. آیت‌الله رئیسی هم بر اهمیت وحدت به‌عنوان زمینه‌ای برای تقویت جایگاه مسلمانان در نظم رو به تغییر جهان تأکید کرد و در عین حال، ایده سازش را تخطئه کرد؛ ایده‌ای که به گفته رئیس‌جمهور از سوی برخی دست‌نشاندگان دنبال می‌شود، اما امت مسلمان نشان داده است که همواره دشمن‌شناس بوده است.

بر پایه این واقعیت‌ها، یعنی وحدت امت مسلمان و نظم رو به تغییر جهان بود که رئیس‌جمهور تصریح کرد امروز گزینه سازش از روی میز برداشته شده است و امت مسلمان می‌دانند که راه مقابله با دشمن سازش نیست بلکه مقاومت است. آیت‌الله رئیسی در سخنان خود در این کنفرانس که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت وحدت در عالم اسلام روز به روز بیشتر مورد تأکید قرار می‌گیرد، افزود: توجه به وحدت توجه به یک امر فردی و نگاهی مقطعی نیست بلکه یک منظومه فکری و اندیشه‌ای با محوریت حق و با محور قرار دادن باور و اعتقاد به قرآن، نبی مکرم اسلام و عترت پاک اوست.

راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرانسوی‌ها با منجنیق به خونخواهی نوزاد شش‌ماهه آمدند» نوشت: کمتر از یک ماه پیش، «نیکلاس» نوجوان ۱۵ ساله فرانسوی، در دومین روزی که دانش‌آموزان از تعطیلات تابستانی به سر کلاس‌های درس برگشتند، خودکشی کرد. آزار و اذیت در مدرسه، عاملی بود که باعث شد این واقعه تلخ رقم بخورد، اما این همه ماجرا نبود. زمانی که پدر و مادر این نوجوان تصمیم گرفتند پس از مرگ فرزندان‌شان اقدام قضائی انجام دهند، مقامات مدرسه آن‌ها را تهدید کردند که امکان دارد در صورت پیگیری موضوع، به دلیل تهمت زدن به زندان بیفتند.

انتشار اخباری در مورد حواشی مرگ نیکلاس، به ویژه اینکه پس از گذشت مدت زمان زیادی از اعتراضات به قتل «ناهل» نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار به دست پلیس، همچنان به صورت آتش زیر خاکستر بود، نگاه‌ها را از خشونت نیروهای پلیس فرانسوی به خشونت در بخش آموزش معطوف کرد. حالا هم به تازگی مرگ یک نوزاد شش‌ماهه در یکی از بیمارستان‌های فرانسه بار دیگر آتش خشم شهروندان را شعله‌ور و آن‌ها را راهی خیابان کرده است.

کمتر از یک هفته قبل در غرب فرانسه، یک نوزاد دختر شش‌ماهه در بیمارستان جان باخت. بنابر روایت مسئولان بیمارستان، کادر درمان در بخش اورژانس نتوانسته‌اند این دختر شش‌ماهه را که دچار مشکلات تنفسی بود، احیا کنند، اما معترضان به وضعیت اورژانس، کمبود پزشک در شیفت شب را عامل تأخیر در خدمات‌رسانی یه این نوزاد و مرگ وی می‌دانند. به ویژه که چندی پیش اتحادیه پزشکان فرانسه درباره کمبود کارکنان و لوازم اورژانس در فرانسه و اثرات منفی آن بر وضعیت ارائه خدمات پزشکی هشدار جدی داده بود.

راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران با تورم تک‌رقمی فقط ۲ سال فاصله دارد» نوشت: اقتصاد ایران مسیر پرپیچ‌وخمی را در سالیان گذشته پشت سر گذاشته است. رکود تورمی حاکم بر دهه ۹۰ باعث شد علی‌رغم تورم‌های سنگین بالای ۴۰ درصد و رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه به مرز ۶۰ درصد، رشد اقتصادی میانگین این دهه تنها هشت دهم درصد شود.

در این وضعیت دولت سیزدهم ناچار بود برای سامان دادن به وضعیت اقتصاد، یک دوره سیاست تثبیت اقتصادی را پیاده کند تا با مهار تورم، اقتصاد کمی نفس بکشد و بتواند به مرور خود را احیا کند.

فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است که رشد نقدینگی عامل اصلی تورم در بلندمدت و شوک‌های ارزی، محرک تورم در کوتاه مدت است و بنابراین سیاست تثبیت با محوریت تثبیت ارزی را به عنوان ترجیع‌بند سیاستگذاری پولی بانک مرکزی انتخاب و اعلام کرد.

تأمین ارز کالاهای اساسی با نرخ تبدیل ۲۸,۵۰۰ تومان و کنترل نوسانات نرخ ارز در یک محدوده مشخص در کنار ساماندهی تقاضای رسمی ارز با تفکیک تقاضای واقعی و سفته‌بازانه و هدایت تقاضای رسمی به سمت مرکز مبادله ایران، تا کنون از مهم‌ترین نمودهای سیاست تثبیت ارزی بوده است.

تیم جدید مدیریتی بانک مرکزی معتقد است سیاست تثبیت ارزی برای گذر از دوره‌های اقتصادی پرالتهاب، یک سیاست مرسوم و تجربه شده از سوی کشورها است و بسیاری از اقتصاددانان نیز این رویکرد را تأیید می‌کنند.

راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «داروی ایرانی روی سکوی افتخار» نوشت: کارشناسان دارویی می‌گویند اگر کشوری به فناوری تولید داروهای بایوتکنولوژی دسترسی داشته باشد، یعنی در انتهای تکنولوژی دارویی قرار دارد، اتفاقی که با همت نخبگان داروسازی کشور رقم خورده و ایران در زمینه تولید داروهای بیوسیمیلار با تولید ۳۰ دارو، بزرگ‌ترین سبد تولیدی در جهان را در اختیار دارد. داروهایی که فناوری پیچیده‌ای دارند اما برای انواع سرطان‌ها و بیماری‌های صعب‌العلاج به صورت بومی تولید می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران رتبه اول تولید داروی منطقه، رتبه سوم تولید داروهای بیوتکنولوژی در منطقه و رتبه هفتم تولید داروهای نانو در جهان را دارد. در تولید کلی دارو هم در جمع ۱۰ کشور برتر دنیا ایستاده است. در حال حاضر از نظر عددی ۹۹ درصد و از لحاظ ریالی ۸۵ درصد بازار دارو را تولید داخل تأمین می‌کند، این در حالی است که طی سال‌های اخیر این عدد از ۷۰ درصد ریالی به ۸۵ درصد رسیده است.

ایران در حوزه داروهای بیوسیمیلار وارد عرصه بین‌المللی شده و بازارهای دارویی ترکیه و روسیه شاهد حضور این داروهای ایرانی هستند. بیوسیمیلار به داروهایی گفته می‌شود که کاملاً مشابه با داروهای بیولوژیک تولید می‌شود که سازنده اولیه برای نخستین بار روش تولید آن را ابداع کرده است.

راه مقابله با دشمن، سازش نیست‌

کد خبر 692235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.