۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
کهکشان آندرومدا را رصد کنید

کهکشان آندرومدا یا 31 M با قدر ۴.۵ در هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت و دوشنبه -دهم مهرماه- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوشنبه -دهم مهرماه- ماه ۱۷ روزه و سیاره مشتری به یکدیگر نزدیک می‌‎شوند و از فاصله سه درجه و هشت دقیقه قوسی یکدیگر عبور می‌کنند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۱۹:۲۸ تا ساعت ۰۸:۵۱ روز بعد قابل مشاهده خواهد بود؛ ماه در قدر منفی ۱۲.۶ و سیاره مشتری در قدر منفی ۲.۸ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار خواهند گرفت، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی قابل رصد خواهند بود.

سیارک 29 Amphitrite در وضعیت تقابل

دوشنبه -دهم مهرماه- سیارک 29 Amphitrite به خوبی در صورت فلکی حوت و بیشتر ساعات شب بالای افق قرار خواهد گرفت؛ صرف‌نظر از موقعیت مکانی شما روی زمین، این سیارک حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد، این سیارک از اصفهان بین ساعت ۱۹:۱۶ تا ۰۴:۱۵ روز بعد قابل مشاهده خواهد بود، حدود ساعت ۱۹:۱۶، زمانی که تا ارتفاع ۲۱ درجه از افق شرقی شما بالا می‌رود، در دسترس است؛ سپس ساعت ۲۳:۴۵ در موقعیتی ۶۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۱۵ غیرقابل رصد خواهد شد.

این موقعیت‌یابی بهینه زمانی رخ می‌دهد که سیارک 29 Amphitrite دقیقاً در مقابل خورشید قرار می‌گیرد که به آن تقابل گفته می‎‌شود؛ از آنجایی که خورشید در نیمه شب به بالاترین فاصله در زیر افق می‌رسد، نقطه مقابل آن در همان زمان در بالاترین سطح آسمان قرار دارد؛ تقریباً همان زمانی که این سیارک وضعیت تقابل را پشت سر می‌گذارد، در موقعیت حضیض زمینی قرار می‌گیرد و آن را در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان شب نشان می‌دهد، زیرا سیارک 29 Amphitrite در مقابل خورشید در آسمان شب قرار می‌گیرد.

در این موقعیت، سیارک 29 Amphitrite از فاصله ۱.۴۲۶ واحد نجومی ما عبور می‌کند و به اوج روشنایی با قدر ۸.۸ می‌رسد؛ با این وجود، حتی در درخشان‌ترین حالت خود، یک جسم کم‌نور است که با چشم غیرمسلح قابل رصد نیست و می‌توان آن را از طریق دوربین دوچشمی یا تلسکوپ مشاهده کرد.

رصد کهکشان آندرومدا یا 31M

کهکشان آندرومدا یا 31M با قدر ۴.۵ در هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت و دوشنبه -دهم مهرماه- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و در عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ این پدیده از اصفهان تمام شب قابل رصد است و حوالی ساعت ۱۸:۴۴ تقریباً ۲۸ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۰۴، ۸۱ درجه بالاتر از افق شمالی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. پس از آن حدود ساعت ۰۴:۵۸ ۳۲ درجه بالاتر از افق شمال غربی شما غیرقابل دسترس می‌شود.

مشاهده کهکشان آندرومدا یا 31M در زاویه ۴۱ درجه و ۱۶ دقیقه شمالی، از نیمکره شمالی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی بسیار جنوبی ۲۸ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست؛ رصد این کهکشان با قدر ۳.۴ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ به خوبی قابل رصد است.

کد خبر 692225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.