ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

پنتاگون در سندی که به تشریح راهبردهای این کشور برای مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی پرداخته، بار دیگر اذعان کرده است که جمهوری اسلامی ایران سیاست ساخت سلاح‌ هسته‌ای را دنبال نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) به‌تازگی در گزارشی با عنوان «راهبرد مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» ارزیابی کرده است که ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال نمی‌کند. این اعتراف، بار دیگر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و پروپاگاندای دروغین علیه ایران را اثبات می‌کند. آمریکا و شرکایش به دنبال استفاده از اتهام برنامه هسته‌ای نظامی برای تحت فشار گذاشتن ایران هستند.

ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

در بند مرتبط با ایران این گزارش با عنوان «ایران به عنوان تهدیدی مداوم»، وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ایران در حال حاضر به دنبال برنامه هسته‌ای تسلیحاتی نیست، اما ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک دستگاه [بمب] هسته‌ای را در کمتر از دو هفته دارد. علاوه بر این ایالات متحده از پیروی نکردن ایران با تعهدات خود در زمینه کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی گله کرده است و ادعای بی‌اساس و دروغینی در خصوص دنبال کردن مواد شیمیایی دومنظوره تأثیرگذار بر سیستم عصبی برای اهداف تهاجمی بیان کرده است.

ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

بیشتر تمرکز این گزارش تحلیلی بر مقابله با چین و روسیه بوده است، تا حدی که چین به عنوان چالش روزافزون و روسیه به عنوان تهدید مزمن تلقی شده‌اند که با استفاده از تهدید سلاح‌های کشتار جمعی به دنبال تحت تأثیر قرار دادن و محدود کردن ایالات متحده در سراسر طیف درگیری هستند.

نویسندگان این گزارش همچنین ذکر کرده‌اند که ایالات متحده با یک محیط استراتژیک به طور فزاینده پیچیده، مخرب و رقابتی مواجه است و بسیار مهم است که وزارت دفاع آمریکا، توانایی خود را برای بازدارندگی تقویت کند و در صورت شکست بازدارندگی، به اهداف خود در مواجهه با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی دست پیدا کند. (به احتمال زیاد به معنی استفاده متقابل از سلاح کشتار جمعی)

Pentagon moves to block exam of tortured Guantanamo prisoner - World News

در این گزارش آمده است که طی یک دهه آینده، ایالات متحده با دو کشور مجهز به مجموعه‌ای از قابلیت‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی روبه‌رو خواهد شد؛ جمهوری خلق چین و روسیه. در حالی که کره شمالی، ایران و سازمان‌های افراطی خشن (VEO) همچنان تهدیدهای دائمی این کشور هستند. در ادامه نوشته شده که چالش ایران برای ایالات متحده کمتر پویا است، اما نیاز به توجه پایدار دارد.

ایران دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

وبگاه خبری جروزالم پست نیز مجبور به پذیرش یافته‌های این گزارش شده است، گرچه به روال همیشگی ایران‌هراسیشان بر بخش دوم پاراگراف بیشتر تاکید کرده و تیتر زده است که «ایران می‌تواند در عرض دو هفته بمب هسته‌ای تولید کند.»

به گفته این خبرگزاری، علی‌رغم یافته‌های وزارت دفاع آمریکا، مدیرکل کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل مدعی شد که ایران در حال اجرای برنامه هسته‌ای نظامی است و همچنان به آزمایش و استقرار موشک‌های هسته‌ای دوربرد ادامه می‌دهد که نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

کد خبر 691969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.