کردستان نیازمند وقف‌هایی با نیت اشتغال و ازدواج جوانان است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: استان کردستان نیازمند وقف‌های بیشتر با هدف اشتغال و ازدواج جوانان، کمک هزینه تحصیلی، درمان و سلامت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمد کاروند، امروز یکشنبه نهم مهرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی اوقاف در استان کردستان خدمات‌دهی به مساجدی است که موقوفه دارند، در این راستا سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان در حوزه تعمیر و بازسازی مساجد استان هزینه شده است.

وی افزود: از ۳۲ میلیارد تومان مذکور، ۱۸ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات دولتی و ۱۴ میلیارد تومان نیز از محل موقوفات مساجد استان هزینه شده که بیشترین هزینه ما بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان، از محل اعتبارات دولتی به مسجد مریوان اختصاص یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان ادامه داد: مسجد مریوان در زمینی به مساجد بیش از یک هکتار و هشت هزار مترمربع زیربنا در سه طبقه در حال احداث است که اتمام آن نیازمند حدود ۵۵ تا ۶۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

وی با بیان اینکه برای مسجد ملأ کریم شهرستان بانه، مسجد ملأ ابراهیم شهرستان سقز و امامزاده هاجر خاتون سنندج نیز از محل همین موقوفات مساجد هزینه شده است، گفت: برای مدرسه حضرت خدیجه کبری خواهران سقز نیز تاکنون ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و اتمام آن باز هم نیازمند اعتبار است.

حجت‌الاسلام کاروند تصریح کرد: ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل موقوفات مرتبط با روحانیون اهل سنت استان نیز در یکسال گذشته پرداخت شده که حدود یک هزار و ۸۶۰ ماموستا را شامل شده است.

ایجاد سه بازارچه محلی در راستای ایجاد اشتغال

وی ایجاد سه بازارچه محلی در شهرهای سقز، مریوان و بیجار را از دیگر اقدامات در دست اقدام اداره اوقاف و امور خیریه استان برشمرد و گفت: بازارچه شهرستان بیجار در حال حاضر حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دو بازارچه دیگر استان نیز به زودی وارد مراحل اجرایی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، کمک به تأمین زمین نهضت ملی مسکن را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد و افزود: در چهار شهر قروه، سقز، مریوان و بانه اراضی را انتخاب و به شورای مسکن استان معرفی کرده‌ایم که در شهرهای قروه و سقز نهایی شده است.

کردستان نیازمند وقف‌هایی با نیت اشتغال و ازدواج جوانان است

وی ادامه داد: ارائه خدمات پزشکی و درمانی نیز توسط اداره کل اوقاف استان کردستان صورت گرفته است که احداث ساختمان پزشکان و خدمات درمانی شهر سنندج با پیشرفت ۷۰ درصدی، برگزاری رزمایش سلامت در شهرهای دزج و مالوجه، خرید تجهیزات پزشکی و اهدای دو دستگاه دیالیز به بیمارستان شهید بهشتی شهر قروه از جمله اقدامات این اداره کل بوده است.

حجت الاسلام کاروند اخذ مجوز برای اجرای سه پروژه گردشگری در شهرهای مریوان، سنندج و قروه، اهدای دام رایگان به اهالی کم بضاعت ۲۱ روستای استان و راه‌اندازی ۱۴ کارگاه خیاطی و اهدای چرخ خیاطی به زنان سرپرست خانوار را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: ایام محرم و اربعین امسال نیز از محل موقوفاتی که با نیت خیرات و مبرات عزاداری و روضه‌خوانی وقف شده است به ۱۴۰ هیأت مذهبی استان کمک کردیم که عمده آن از محل موقوفه میر محمود قروه بوده است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای قانون حدنگار سال گذشته سند مالکیت ۶۶ هزار هکتار از موقوفات استان از حالت دفترچه‌ای به سند تک برگی تبدیل شد و رتبه اول کشور را کسب کردیم.

انتقاد از پدیده موقوفه‌خواری و مسجدخواری‌

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ضمن انتقاد از وجود پدیده موقوفه‌خواری و مسجدخواری در استان، تصریح کرد: ۴۵۰ پرونده حقوقی در این راستا تشکیل شده است که در مراحل بدوی و تجدیدنظر قرار دارند.

وی با بیان اینکه وقف در جامعه ما مهجور واقع شده است که انتظار داریم اصحاب وقف، متدینین، مراجع و رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند، افزود: ۸۵۰ نیت وقف در کشور شناخته شده است که بیشترین نیات وقف استان ما به مساجد و عزاداری و روضه‌خوانی اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم واقفان استان کردستان در سایر حوزه‌های وقف همچون اشتغال و ازدواج جوانان، کمک هزینه تحصیل، درمان و سلامت و غیره نیز نیات خود را صرف کنند.

کد خبر 691962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.