مسلم‌بن عقیل؛ عملیاتی که امنیت بغداد را زیر سوال برد

عملیات «مسلم بن‌عقیل» نهم مهرماه سال ۱۳۶۱ در وسعتی برابر با ۱۵۰ کیلومتر مربع در منطقه سومار برگزار شد و رزمندگان ایرانی در این عملیات موفق شدند با دستیابی به اهداف تعیین‌شده، امنیت بغداد را زیر سوال ببرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند ماه پس از ناکامی رزمندگان ایرانی در عملیات رمضان، عملیات محدود «مسلم‌بن‌عقیل» باهدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی و انهدام نیروهای دشمن و تصرف ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی در دستور کار فرماندهان جنگ قرار گرفت.

مناطق عملیاتی کوهستانی در غرب کشور با توجه به کمبود نیروی انسانی و امکانات زرهی بهترین مکان برای اجرای این عملیات بود و از آن جایی که دشمن در مناطق کوهستانی امکان استفاده از نیروهای زرهی‌اش را نداشت، تنگه سومار انتخاب شد.

نزدیک‌ترین خطوط مرزی ایران با بغداد، از روی ارتفاعات تیغه‌ای و غیرقابل نفوذی می‌گذشت و تنگه سومار در نزدیکی قصرشیرین یکی از معدود راه‌های نفوذ به خاک عراق و سرازیر شدن در دشت بغداد بود.

تنگه سومار از بین دو ارتفاع به‌نام «کهنه‌ریگ» و «گیسکه» می‌گذشت و پس از آن تا اولین شهر یا شهرک عراق یعنی «مندلی»، تنها ۱۵ کیلومتر فاصله بود، عراق هردوی این ارتفاعات را ابتدای جنگ اشغال کرده بود که این روزنه خطرناک را تحت کنترل بگیرد و دیدی کامل روی دو سوی مرز داشته باشد.

مسلم‌بن عقیل؛ عملیاتی که امنیت بغداد را زیر سوال برد

رزمندگان ایرانی در این عملیات که با رمز مبارک «یا اباالفضل العباس (ع)»، صبح نهم مهرماه آغاز شد، طی دو، سه روز با سرعتی شگفت‌انگیز به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده، دست پیدا کردند، رژیم صدام که با تبلیغات فراوان درباره امنیت کامل بغداد، در تدارک برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد در این شهر بود، برای بازپس‌گیری مناطق ازدست‌رفته و بستن راه نفوذ ایران به حریم پایتخت عراق، طی حدود ۱۰ روز، بیش از ۳۰ بار اقدام به ضدحمله کرد، هرچند موفق شد ارتفاع سلمان‌کشته را -که البته ارتفاع سوق‌الجیشی‌ای هم بود- پس بگیرد، اما سایر مناطق در دست ایران باقی ماند و حالا میان رزمندگان ایرانی و پایتخت عراق، مسیری حدوداً ۱۰۰ کیلومتری قرار داشت که از دشت مسطح بغداد می‌گذشت و جاده مندلی به بغداد به‌طور کامل در تیررس بود. صدام که سه ماه بود درباره بستن راه ایرانیان به‌سمت بصره، با سرمستی تبلیغات می‌کرد، حالا آنان را روبه‌روی بغداد می‌دید.

از طرف دیگر حدود ۱۰۰ روز قبل از عملیات مسلم، خلبان شهید عباس دوران، عملیات شهادت‌طلبانه تاریخی‌اش را در بغداد انجام داد و کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد را برای برگزاری اجلاس دوره‌ای این جنبش در بغداد، مردد کرد.

وقتی حاج‌همت، فرمانده ارشد عملیات مسلم، در میانه عملیات، خبرنگاران رسانه‌های خارجی را که به منطقه عملیاتی مسلم دعوت شده بودند، با خودش به سنگر دیدگاه مشرف بر مندلی برد و جاده مندلی بغداد را به تک‌تک آنها نشان داد، تردیدها درباره امنیت بغداد به پایان رسید و محل اجلاس از بغداد به دهلی‌نو منتقل شد که ضربه هولناکی به حیثیت صدام وارد شد.

گرفتار کردن صدام در چنین مخمصه‌ای، با عملیاتی متوسط مانند «مسلم» پیروزی خیره‌کننده‌ای برای رزمندگان ایرانی به‌شمار می‌رفت.

کد خبر 691941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.