ایران قابلیت افزایش شهرهای خلاق خود در یونسکو را دارد

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران گفت: کشور ایران به دلیل تنوع فرهنگی و ظرفیت‌های موجود در موضوعات هفتگانه یونسکو، قابلیت افزایش شهرهای خلاق خود را در یونسکو دارد که از استان‌ها می‌خواهیم توانمندی‌های خود را پیگیری و عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر یوسفی امشب_ هشتم مهرماه_ در آئین افتتاحیه جشنواره موسیقی اقوام ایرانی که در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: موضوع شهرهای خلاق یونسکو برای ما موضوع بسیار مهمی است که برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در شهر سنندج که در شبکه شهرهای خلاق یونسکو عضویت دارد، اقدامی بسیار در خور توجه بوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این جشنواره زمینه‌ای برای گسترش و معرفی فرهنگ اقوام مختلف ایرانی به دنیا و کشورهای عضو یونسکو باشد، افزود: مسئله عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو از سال ۲۰۰۴ شروع شد و شهر سنندج نیز به عنوان چهارمین شهر ایران پس از شهرهای اصفهان، رشت و بندرعباس در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسید.

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران ادامه داد: احترام به فرهنگ و آداب و رسوم ملل مختلف یکی از موضوعاتی است که در یونسکو مورد توجه قرار می‌گیرد که یکی از بسترهای هویت بخش آن خرده فرهنگ‌ها و تنوع فرهنگی در حوزه‌های مختلف غذا و خوراکی، موسیقی، صنایع‌دستی و و گویش‌های محلی و آداب و سنن مختلف است که در مناطق جغرافیایی کشور رواج دارد.

وی اضافه کرد: کشور ما به دلیل برخورداری از مواهب خاص الهی در حوزه‌های مختلف شهرهای خلاق یونسکو می‌تواند عضو باشد که شبکه شهرهای خلاق یونسکو در هفت زمینه موسیقی، غذا و خوراک، معماری، رسانه، صنایع دستی و سینما فعال است.

یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر پنج شهر ایران در شبکه شهرهای خلاق یونسکو عضویت دارند در حالی که حداقل به تعداد شهرهای ایران، این ظرفیت وجود دارد که در هفت زمینه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت برسند و شهرهای خلاق ما افزایش یابند.

وی گفت: موضوع فرهنگ و آداب و سنن، موضوع بسیار مهمی برای یونسکو است و کمیسیون ملی یونسکو - ایران هم در این راستا از شهرها و استان‌هایی که قابلیت‌های خود را معرفی کنند، حمایت می‌کند.

معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ شهر دنیا در شبکه شهرهای خلاق یونسکو عضو هستند که فرصت خوبی برای تبادلات فرهنگی و معرفی آداب و رسوم و سنن مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما به دلیل تنوع فرهنگی در بحث لباس و آداب و رسوم و سنن مختلف و موضوعات هفتگانه یونسکو، قابلیت افزایش شهرهای خلاق را باز هم دارد و از استان‌ها می‌خواهیم که توانمندی‌های خود را پیگیری و عرضه کنند.

کد خبر 691837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.