کردستان یکی از قدیمی‌ترین خواستگاه‌های موسیقی جهان است

استاندار کردستان گفت: استان کردستان در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خواستگاه‌های موسیقی جهان بوده و شاید قدیمی‌ترین مستندات مربوط به موسیقی در ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای این قوم و منطقه ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل زارعی‌کوشا، امشب_ هشتم مهرماه_ در آئین افتتاحیه جشنواره موسیقی اقوام ایرانی که در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مفتخریم که در ایام شادی و سرور مسلمانان که به نام هفته وحدت مزین شده است، در شهر زیبای سنندج و استان کردستان که میزبان ۱۸ هزار شهید مهاجر و پنج هزار و ۵۰۰ شهید انصار بوده، جشنواره موسیقی اقوام ایرانی را برگزار کنیم.

وی افزود: استان کردستان دارای چهره‌های برجسته‌ای در حوزه علم و اخلاق و عرفان و هنرمندان به نام و مردمان فرهنگ دوستی بوده که امروز میزبان این رخداد بزرگ فرهنگی است و مردم سراسر کشور نیز از کانال رسانه ملی از موسیقی و هنر نواحی ایران زمین بهره‌مند خواهند شد.

استاندار کردستان ادامه داد: جشنواره موسیقی اقوام ایرانی موسوم به جشنواره موسیقی سنه که سنه نام کردی سنندج است، در تحقق راهبردی است که مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۸۸ خود به استان کردستان همه مسئولان و مردم را به این سمت هدایت کردند و فرمودند کردستان یک استان فرهنگی است.

وی تصریح کرد: باید بر روی ظرفیت‌های فرهنگی کردستان بیش از پیش تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم که برگزاری این جشنواره در این راستا بوده است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه کردستان مملو از ظرفیت‌های فراوان و مواهب خدادادی بوده که موسیقی یکی میراث ناملموس آن است، افزود: کردستان در نوشته‌های پژوهشگران هنر یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین خواستگاه‌های موسیقی جهان بوده و شاید قدیمی‌ترین مستندات مربوط به موسیقی از ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای این قوم و منطقه ثبت شده است.

وی گفت: این جشنواره فرصت خوبی برای آشنایی نسل جوان با ظرفیت‌های فرهنگی ایران زمین است و از سوی دیگر فرصتی برای ما مسئولان که ظرفیت‌های فرهنگی کردستان را معرفی کنیم.

استاندار کردستان ادامه داد: در روز گذشته جشن مهمانی امت احمد را با حضور بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در شهر سنندج برگزار کردیم و شب قبل از آن نیز در مریوان با حضور چند هزاری مردم جشن وحدت را برگزار کردیم که این حجم از حضور مردم در یک مناسبت نشان از وحدت و همدلی و همگرایی مردم کردستان دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم برای استان کردستان گام‌های زیادی برداشته شده است و طی دو سه هفته آینده نیز با حضور رئیس‌جمهور ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه را در استان افتتاح می‌کنیم که گام بلندی برای توسعه کردستان خواهد بود.

کد خبر 691823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.