آزاد راه شیراز -اصفهان به صورت نمایشی افتتاح نمی‌شود

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس گفت: هم اکنون در برهه‌ای نیستیم که بخواهیم آزاد راه شیراز _ اصفهان را نمایشی افتتاح کنیم و این اقدام به نفع استان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات اجرایی آزاد راه شیراز- اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های آزاد راهی کشور و یکی از مهمترین طرح‌های ملی یاد می‌شود، در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

این آزاد راه در قالب شش قطعه به طول ۲۱۱ کیلومتر تعریف شده است و قطعه هفتم آن به طول ۱۵ کیلومتر می‌تواند این آزاد راه را به ورودی شیراز متصل کند که با بهره برداری از قطعه هفتم طول کامل این آزاد راه به ۲۲۶ کیلومتر خواهد رسید.

شش قطعه این آزاد راه هم اکنون دارای ۹۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در مهر ماه جاری در سفر ریاست جمهوری به طور کامل افتتاح می‌شود و عملیات اجرایی سایر قطعه‌های آزاد راه احداث همچنان ادامه خواهد داشت.

طی هفته‌های گذشته افتتاح ناقص و تأمین ایمنی لازم برای این پروژه نگرانی‌هایی درباره افتتاح زودتر از موعد این آزاد راه برای شهروندان و حتی برخی از مسئولین استان و تعدادی از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ایجاد کرد.

در این خصوص استانداری فارس امروز_ شنبه هشتم مهر_ با برگزاری یک تور رسانه‌ای ویژه خبرنگاران به همراه مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس و مدیر کل آزاد راه‌های استان فارس از قطعات یک تا شش بزرگراه شیراز _ اصفهان بازدید داشتند و علی رغم نگران‌ها و نظراتی که پیرامون این پروژه وجود داشت، اجرای اقدامات حوزه ایمنی در این آزاد راه همچون اجرای خط کشی ترافیکی، مراکز خدمات رفاهی و بین راهی در حال ساخت، نصب تابلوهای ترافیکی ایمنی و حتی جانمایی پایه‌های دوربین‌های نظارتی پلیس راهور در این بزرگراه کاملاً مشهود بود.

در این بازدید مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص ابهاماتی که درباره قطعه ۷ و افتتاح زودتر از موعد این قطعه مطرح است، اظهار کرد: افتتاح این پروژه به دلایل مختلفی که مدیریت ارشد کشور و استان بر آن تصمیم دارند در دستور کار است.

امیرحسین جمشیدی افزود: قطعه هفت از تنگ خیاره تا محور سپیدان است و در صورتیکه قطعه هفت افتتاح شود حجم ترافیک به طور کامل به محور شیراز سپیدان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در محور گویم در حال حاضر عملیات عمرانی زیر گذر گویم در حال اجراست و انتظار می‌رود تا ۱۸ ماه آینده این پروژه به اتمام برسد، تصریح کرد: در این شرایط قطعاً گره‌های ترافیک بیشتری ایجاد می‌شود. از سوی دیگر محور تنگ خیاره به شهر لپویی نیز به صورت پروژه بزرگراهی در حال اجراست که ۱۴ کیلومتر آن آماده شده است و شهروندان پس از افتتاح می‌توانند از این مسیر تردد کنند.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس خاطر نشان کرد: اگر بهره برداری از این شش قطعه تا یکسال دیگر به تأخیر بیافتد به ضرر اقتصاد استان و حتی کشور است. چرا که هر یک خودرو که از آزاد راه تردد کند ۱۰ لیتر صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد داشت.

جمشیدی با اشاره به اینکه کاهش زمان سفر از محور دروازه قرآن تا تقاطع آزاد راه و بزرگراه شیراز اصفهان و جاده جدید می‌باشد، تصریح کرد: طی هفته آینده یک محور هفت متری از فاز دوم شهر جدید صدرا به شهرک گویم متصل می‌شود و مسافرین و شهروندان شیراز با طی این مسیر می‌توانند به سمت آزاد راه بروند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بزرگراه رفت و آمد محلی صورت می‌گیرد، ادامه داد: کنترل ۲۰۰ کیلومتری جاده که استفاده غیر مجاز از آن نشود متأسفانه قدری دشوار است اما با افتتاح آن و مستقر شدن پلیس، رفت و آمد مجاز و کنترل شده خواهیم داشت و تصادفات کاهش خواهد یافت.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس همچنین با اشاره به ابهاماتی که در خصوص تأمین ایمنی در بزرگراه مطرح است، پاسخ داد: نه تنها در این جاده بلکه در سایر جاده‌های دیگر استان نیز تا زمانی که پلیس راهور به صورت کامل پروژه را تحویل نگیرد هیچ اقدامی برای افتتاح انجام نخواهد شد. لذا مرجع ایمنی پلیس راهور است و تا این مرجع تاییدیه ندهد افتتاح پروژه انجام نخواهد شد.

جمشیدی تاکید کرد: تمام شرایط و ضوابط ایمنی راه در این بزرگراه قطعاً اجرا خواهد شد و شش قطعه‌ای که افتتاح می‌شود استانداردهای لازم را دارد.

وی درباره مباحث زیست محیطی مطرح شده در اجرای این بزرگراه، گفت: اجرای این بزرگراه به عنوان یک پروژه ملی مطرح است و قبل از اجرا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعات اجرایی پروژه انجام و تاییدیه نهایی از سوی سازمان اعلام شده است.

به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس، این آزاد راه یکی از بزرگترین و زیباترین آزاد راه‌های کشور است و می‌توان چهار فصل مختلف سال و گونه‌های طبیعی و پوشش گیاهی متفاوت از جنگل تا دریاچه را در این مسیر مشاهده کرد.

جمشیدی ادامه داد: در خصوص مراکز خدمات رفاهی و بین راهی، تعداد ۸ مرکز به صورت ۴ مرکز در رفت و ۴ مرکز در مسیر برگشت پیش بینی و در حال احداث است.

وی خاطر نشان کرد: ساخت مراکز خدمات رفاهی جزو تعهدات دولت نیست و مراکز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

تأمین روشنایی بزرگراه دیگر موضوع مورد اشاره مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس بود و وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قالب آزاد راه‌های کشور در طول مسیر بدون روشنایی هستند اما در چند نقطه آزاد راه تأمین روشنایی پیش بینی شده است.

جمشیدی تاکید کرد: قبل از افتتاح پروژه در نقاط حادثه خیز و تونل‌ها تأمین روشنایی انجام می‌شود.

کوتاه شدن طول مسیر و به موجبات آنکه رونق اقتصادی استان را به دنبال دارد و کاهش ۱۳۰ کیلومتری مسیر از دیگر موضوعات مورد اشاره مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص این پروژه بود و وی اظهار کرد: برای آزاد راه شیراز _ اصفهان ۸ مسیر دسترسی ورودی و خروجی به شهرستان‌ها ایجاد شده است.

جمشیدی همچنین خاطر نشان کرد: پوشش مخابراتی این بزرگراه ۸۶ درصد است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس اضافه کرد: ارزش ریالی روز این پروژه در حال حاضر برای شش قطعه ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در برهه‌ای نیستیم که بخواهیم آزاد راه را نمایشی افتتاح کنیم و این اقدام به نفع استان نیست. از سوی دیگر با افتتاح و بهره برداری از قطعات یک تا شش آزاد راه منافع اقتصادی، کاهش تصادفات و کاهش فوتی را شاهد خواهیم بود.

اگر آزاد راه ایمن نباشد افتتاحی وجود نخواهد داشت

در این بازدید همچنین مدیر آزاد راه‌های استان فارس اظهار کرد: آزاد راه اصفهان شیراز در ۷ قطعه اجرایی در حال اجراست و قطعه ۸ آن در مرحله صدور مجوز و طرح تشریفات است که از مسیر ورودی قلات تا بزرگراه حسین الهاشمی خواهد بود.

محمد مهدی بزرگ زاده افزود: قطعه یک بزرگراه که از سمت اصفهان آغاز می‌شود حد فاصل شهر ایزد خواست و شهر رضا به طول ۵۳ کیلومتر، قطعه دو ۳۰ کیلومتر، قطعه سه ۲۳ کیلومتر و قطعه چهار، پنج و شش هر کدام به طول ۳۵ کیلومتر است.

وی ادامه داد: از هفت قطعه، شش قطعه به طول ۲۱۱ کیلومتر است که هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۸.۵ درصد دارد که با سفر رئیس جمهور به استان اقدامات تکمیلی آن انجام و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر آزاد راه‌های استان فارس گفت: این پروژه دو ساعت زمان سفر و ۱۳۰ کیلومتر مسافت را کم خواهد کرد.

بزرگ زاده خاطر نشان کرد: در ۹۰ درصد فاز بهره برداری بزرگراه که مورد تأیید پلیس راه است، ساختمان‌های پلیس راه، اورژانس و هلال احمر احداث و تکمیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر آزاد راه ایمن نباشد افتتاحی وجود نخواهد داشت. لذا با حداقل‌های ایمنی که برای این بزرگراه پیش بینی شده است و با توجه به اینکه ۳ فاز مورد بهره برداری برای این بزرگراه پیش بینی شده است، فاز یک آن در قالب قطعات یک تا شش افتتاح می‌شود.

مدیر آزاد راه‌های استان فارس همچنین در پرسش خبرنگاران در خصوص تأمین روشنایی این پروژه پاسخ داد: از میان تمامی آزاد راه‌های کشور، آزاد راه اصفهان شیراز طولانی‌ترین آزاد راهی است که در یک مرحله افتتاح می‌شود و در برخی از نقاط مسیر تأمین روشنایی پیش بینی شده است.

بزرگ زاده اضافه کرد: این آزاد راه در جنوب کشور استانداردترین مسیر آزاد راهی است که با تکمیل قطعه هفت قطعاً دسترسی بهتر شهروندان به این مسیر فراهم خواهد شد.

به گزارش ایمنا، کارشناسان معتقد هستند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که با بهره برداری از آن ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته و گام مهمی ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

کد خبر 691806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.