ثبت ۱۵ زلزله بزرگ‌تر از ۳ ریشتر در کشور

در هفته گذشته ۱۵ زلزله بزرگ‌تر از سه ریشتر در استان‌های مختلف کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زلزله یا زمین‌لرزه به علت لرزش‌های ناگهانی پوسته جامد زمین ایجاد می‌شود. دلیل اصلی وقوع زلزله را می‌توان افزایش بیش از حد فشار درونی لایه‌های سنگ‌ها و طبقات درونی زمین دانست، وقتی که سنگ‌های درون زمین شروع به شکسته شدن می‌کند، باعث آزاد شدن انرژی زیادی می‌شود؛ به طوری که ممکن است ابتدا زلزله موجب ایجاد لرزه‌های خفیف و کوچک در سنگ‌ها شود که به این پدیده پیش‌لرزه گفته می‌شود، بعد از اینکه فشار درونی بر مقاومت سنگ‌ها غلبه کرد، انرژی نهفته آزاد می‌شود و زمین‌لرزه اصلی رخ می‌دهد، بعد از وقوع زلزله امکان پس‌لرزه هم با فاصله زمانی چند دقیقه وجود دارد که اثرات آن نیز می‌تواند به میزان زلزله مهم باشد.

زلزله یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی است که در صورت بروز آن اگر اصول ایمنی به درستی رعایت نشود، می‌تواند خطرات و عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، بنابراین تمام دستگاه‌های ذی‌ربط ملزم هستند برای وقوع زلزله آمادگی کامل را داشته باشند، طی یک هفته گذشته استان‌های مختلف کشور زمین‌لرزه‌هایی با مقیاس‌های مختلف را تجربه کرده که جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه یکم مهرماه

در ملاثانی استان خوزستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۳ ریشتر در عمق ۱۶ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون این رخداد در ۱۵ کیلومتری ملاثانی، ۲۰ کیلومتری گوریه و ۲۷ کیلومتری ویس این استان بوده است؛ همچنین عرض جغرافیایی این زلزله ۳۱.۷۲۲ درجه شمالی و طول جغرافیایی آن ۴۸.۸۹۴ درجه شرقی ثبت شده است.

یکشنبه ۲ مهرماه

در دامغان استان سمنان زلزله ۳.۸ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین، زلزله سه ریشتری در کشک‌سرای استان آذربایجان شرقی در عمق ۱۳ کیلومتری زمین و زلزله سه ریشتری در دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد در عمق ۱۸ کیلومتری ثبت شده است.

دوشنبه ۳ مهرماه

در رویدر استان هرمزگان زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۹ کیلومتری زمین نیز رخ داده است.

سه‌شنبه ۴ مهرماه

در اسفراین استان خراسان شمالی زلزله ۳.۳ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین نیز به ثبت رسیده است و کانون این زمین‌لرزه ۲۴ کیلومتری اسفراین، ۲۸ کیلومتری شیروان و ۳۷ کیلومتری حصارگرمخان استان خراسان شمالی رخ داده است.

همچنین در بازرگان استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۷ ریشتری در عمق شش کیلومتری زمین رخ داده است و کانون این زمین‌لرزه هشت کیلومتری بازرگان، ۱۶ کیلومتری ماکو و ۲۹ کیلومتری آواجیق استان آذربایجان غربی به ثبت رسیده است؛ همچنین عرض جغرافیایی این زمین‌لرزه ۳۹.۴۳۳ درجه شمالی و طول جغرافیایی آن ۴۴.۴۵۸ درجه شرقی بوده است.

چهارشنبه ۵ مهرماه

در مورموری استان ایلام زلزله ۳.۴ ریشتری در عمق ۱۹ کیلومتری زمین ثبت شده است و کانون این زمین‌لرزه هشت کیلومتری مورموری، ۱۴ کیلومتری سراب باغ و ۳۰ کیلومتری آبدانان رخ داده است؛ همچنین بندرچارک استان هرمزگان زلزله ۳.۹ ریشتری را در عمق ۱۱ کیلومتری زمین، مورموری استان ایلام زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۲۰ کیلومتری زمین، پارسیان هرمزگان زلزله ۳.۵ ریشتری در عمق هفت کیلومتری زمین ثبت شده است.

پنجشنبه ۶ مهرماه

در نیشابور استان خراسان رضوی زلزله ۳.۴ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین، بابامنیر استان فارس زلزله ۳.۸ ریشتری در عمق ۱۵ کیلومتری زمین ثبت شده است.

جمعه ۷ مهرماه

در هجدک استان کرمان زلزله ۳.۲ ریشتری در عمق ۹ کیلومتری زمین، قاضی استان خراسان شمالی زلزله ۴.۴ ریشتری در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

کد خبر 691661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.