کمبود نیروی انسانی متخصص یکی از چالش‌های مهم سازمان‌های آتش‌نشانی

سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان گفت: آخرین آزمون استخدامی آتش‌نشانی برای شهرداری‌ها در مرداد ۱۳۹۸ برگزار شد و با توجه به اینکه در این مدت برخی از پرسنل بازنشسته شده‌اند، تعداد قابل توجهی از ایستگاه‌های آتش نشانی با کمبود نیروی متخصص و کاربلد مواجه هستند.

مهدی اسماعیلی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آتش‌نشانان در حوادثی از یک تصادف گرفته تا انفجاری مهیب حضور خواهند داشت، اظهار کرد: آتش‌نشانان همواره در صف اول خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان در شهرها و روستاها در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه حضور دارند و هفتم مهرماه به واسطه شجاعت آتش‌نشان‌ها و شهادت جمعی از آنان در بمباران پالایشگاه نفت آبادان در سال ۵۹ و به بهانه‌ای برای تکریم آتش‌نشانان و قدردانی از تلاش و زحمات آنان در تقویم ملی تحت عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

وی افزود: این بهانه نباید تنها برای بیان رشادت‌ها و ایثارگری‌های آتش‌نشانان صرف شود بلکه این روز فرصت خوبی است تا در کنار تکریم‌ها و تعریف‌ها برخی از مشکلات آنان نیز مورد واکاوی قرار گرفته و راه‌حلی برای آن پیدا شود.

سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: شرایط سخت شغلی، یکپارچه نبودن آتش‌نشانی در کشور، نبود سیاست واحد در قبال شغل آتش‌نشانی، تفاوت در حقوق و مزایا، کمبود برخی از امکانات و تجهیزات، سختی کار، آسیب‌های روحی ناشی از کار و … از جمله مشکلاتی که آتش‌نشان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دغدغه‌ای برای این قشر مهم و مؤثر مبدل شده است.

وی ادامه داد: سازمان‌های آتش‌نشانی، به واسطه فعالیتی که بر عهده دارند ارتباط تنگاتنگی با شهروندان داشته و خدمات گسترده‌ای را به آنها ارائه می‌دهند از این رو در ایستگاه‌های آتش نشانی باید از افراد متخصص، دارای توان بدنی مناسب و مدرک مرتبط با امداد و نجات استفاده شود.

اسماعیلی اضافه کرد: فعالیت آتش‌نشان‌ها حوزه بسیار مهم و پیچیده‌ای است به‌گونه‌ای که در مواقع وقوع حوادث حفظ و نجات جان و مال شهروندان بر عهده آنان بوده و از سوی دیگر در حفاظت از منابع شهری، ثروت‌های ملی و… نقش آفرینی می‌کنند.

وی کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی از چالش‌های مهم سازمان‌های آتش‌نشانی دانست و خاطرنشان کرد: آخرین آزمون استخدامی آتش‌نشانی برای شهرداری‌ها در مرداد ۱۳۹۸ برگزار شد و با توجه به اینکه در این مدت برخی از پرسنل بازنشسته شده‌اند، تعداد قابل توجهی از ایستگاه‌های آتش نشانی با کمبود نیروی متخصص و کاربلد مواجه هستند.

سخنگوی شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با شورای عالی استان‌ها و سازمان شهرداری‌ها با هدف کاهش مشکلات آتش‌نشان‌ها، افزود: در اجلاس شورای اسلامی استان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر امور شهری و مدیرکل مدیریت بحران برگزار شد مباحثی از جمله کمبود نیروی متخصص و کاربلد، کمبود تجهیزات امداد و نجات، برقراری فوق‌العاده ویژه و رفع مشکلات معیشتی و… از سوی اعضای شورای استان مطرح شد و امیدواریم با پیگیری‌های انجام گرفته در این دوره شاهد رفع برخی از این مشکلات باشیم.

وی با اشاره به بازدید کارشناسان دفتر امور شهری از ایستگاه‌های آتش نشانی سطح استان اصفهان در سال گذشته، گفت: متأسفانه در این بازدیدها نواقص متعددی در زمینه‌های پرسنلی و همچنین تجهیزات امداد و نجات احصاء و گزارش شده است از این رو انتظار می‌رود شهرداران و مسئولان مربوطه در رفع کاستی‌ها و همچنین ارتقای سطح ایمنی شهر و شهروندان گام بردارند.

کد خبر 691475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.