فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی «شهید حاج احمد کاظمی» فولاد مبارکه افتتاح شد

دقایقی پیش فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت۹۱۴ مگاوات با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که صبح امروز _جمعه، هفتم مهرماه_ در سفر به استان اصفهان، با حضور در مجموعه فولاد مبارکه، فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات را افتتاح کرد، ظرفیت کلی این نیروگاه ۹۱۴ مگاوات است.

این نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست محیطی با کاهش آلایندگی به میزان ۱۵ درصد، به دست صنعت‌گران و مهندسان ایران با مشارکت ۷۶ شرکت در تأمین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است.

این نیروگاه از راندمان بالای ۵۸ درصد برخوردار است و می‌تواند فولاد مبارکه را تا میزان زیادی در حوزه برق مورد خودکفا کند؛ قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه از اسفندماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ و از اواسط اسفندماه همان سال نیز عملیات اجرایی آن هم‌زمان با تجهیز کارگاه پیمانکار مپنا آغاز شد.

عملیات احداث این نیروگاه به‌صورت شبانه‌روزی و زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه پیش رفت و رکورد دار سریع‌ترین زمان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور بود؛ در کشور تا کنون احداث چنین نیروگاه‌هایی کمتر از ۲۴ ماه و دو واحد گازی کمتر از ۲۸ ماه عملیاتی نشده است.

اما به‌طور مشخص در فولاد مبارکه پروژه واحد گازی اول ۱۶ ماه و واحد گازی دوم کمتر از ۲۰ ماه اجرا و راه‌اندازی می‌شود؛ این نیروگاه از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی بهره می‌برد، به‌لحاظ واحدهای نیروگاهی گازی کلاس F و از نظر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F با چنین ظرفیتی در حال حاضر در کشور منحصربه‌فرد است.

با توجه به روند پیشرفت کار و اراده مدیریت فولاد مبارکه در اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شد تا پایان مردادماه عملیات راه‌اندازی واحد گاز اول (ترنینگ‌گیر) انجام شود که به‌منزله تکمیل و نصب راه‌اندازی واحد گازی اول است. اما با کمی تأخیر قرار است تا در سفر امروز رئیس جمهور افتتاح شود.

این نیروگاه، نسل جدیدی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که دارای راندمان حدود سه برابری نسبت به نیروگاه‌های نسل قبل است. این پروژه با مشارکت مپنا با رکوردی خیره‌کننده از نظر زمان انعقاد قرارداد تا بهره‌برداری، در بخش نیروگاه گازی اول با پیشرفت ۹۸ درصدی در حال گذراندن تست و بررسی‌های نهایی است امروز قرار است با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسد.

پیش از این تولید برق در نیروگاه قدیم فولاد مبارکه به‌وسیله برج‌های خنک‌کننده تَر انجام می‌شد، اما با احداث نیروگاه جدید، عملاً جایگزینی واحدهای بخار نیروگاه قدیم می‌شود.

همچنین طراحی نیروگاه جدید فولاد مبارکه بر اساس کارکرد با روش خنک‌کاری خشک است، به طوری که با استفاده از کندانسورهای هوایی خنک‌کاری آب گردشی نیروگاه انجام می‌شود؛ در نتیجه مصرف آب بسیار ناچیز است.

کد خبر 691370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.