نیروگاه فولاد مبارکه تا ساعاتی دیگر افتتاح می‌شود

نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در شرایطی به بهره برداری می‌رسد که کشور بیش از پیش با مشکل کمبود برق مواجه است و در این میان صنایع در خط مقدم مدیریت ناترازی برق قرار گرفتند. به طوری که با قطع دوروزه برق آن‌ها در طول هفته بیشترین زیان در تابستان به صنایع و بخش تولید کشور وارد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جریان سفر امروز رئیس جمهور به اصفهان که به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آئین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی صورت گرفته است.

یکی از پروژه‌هایی که قرار است در این سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان افتتاح شود، افتتاح فاز اول اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات است. این نیروگاه از راندمان بالای ۵۸ درصد برخوردار است و می‌تواند فولاد مبارکه را تا میزان زیادی در حوزه برق مورد خودکفا کند. قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه از اسفندماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ و از اواسط اسفندماه همان سال نیز عملیات اجرایی آن هم‌زمان با تجهیز کارگاه پیمانکار مپنا آغاز شد.

عملیات احداث این نیروگاه به‌صورت شبانه‌روزی و زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه پیش رفت و رکورد دار سریع‌ترین زمان احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور بود؛ در کشور تا کنون احداث چنین نیروگاه‌هایی کمتر از ۲۴ ماه و دو واحد گازی کمتر از ۲۸ ماه عملیاتی نشده است.

اما به‌طور مشخص در فولاد مبارکه پروژه واحد گازی اول ۱۶ ماه و واحد گازی دوم کمتر از ۲۰ ماه اجرا و راه‌اندازی می‌شود. این نیروگاه از دو واحد گازی و یک واحد بخار به‌صورت سیکل ترکیبی بهره می‌برد. به‌لحاظ واحدهای نیروگاهی گازی کلاس F و از نظر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس F با چنین ظرفیتی در حال حاضر در کشور منحصربه‌فرد است.

باتوجه به روند پیشرفت کار و اراده مدیریت فولاد مبارکه در اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شد تا پایان مردادماه عملیات راه‌اندازی واحد گاز اول (ترنینگ‌گیر) انجام شود که به‌منزله تکمیل و نصب راه‌اندازی واحد گازی اول است. اما با کمی تأخیر قرار است تا در سفر امروز رئیس جمهور افتتاح شود.

این نیروگاه، نسل جدیدی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که دارای راندمان حدود سه برابری نسبت به نیروگاه‌های نسل قبل است. این پروژه با مشارکت مپنا با رکوردی خیره‌کننده از نظر زمان انعقاد قرارداد تا بهره‌برداری، در بخش نیروگاه گازی اول با پیشرفت ۹۸ درصدی در حال گذراندن تست و بررسی‌های نهایی است امروز قرار است با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسد.

پیش از این تولید برق در نیروگاه قدیم فولاد مبارکه به‌وسیله برج‌های خنک‌کننده تَر انجام می‌شد. اما با احداث نیروگاه جدید، عملاً جایگزینی واحدهای بخار نیروگاه قدیم می‌شود. همچنین طراحی نیروگاه جدید فولاد مبارکه بر اساس کارکرد با روش خنک‌کاری خشک است به طوری که با استفاده از کندانسورهای هوایی خنک‌کاری آب گردشی نیروگاه انجام می‌شود. در نتیجه مصرف آب بسیار ناچیزاست.

سیدامیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در تشریح نیروگاه سیکل ترکیبی جدید فولاد مبارکه می‌گوید: با توجه به تکنولوژی و مشخصه‌های فنی، نیروگاه جدید از راندمان بالای ۵۸ درصد برخوردار است و می‌تواند بخش قابل توجهی از برق فولاد مبارکه را تأمین کند.

وی اضافه می‌کند: نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه می‌تواند به میزان زیادی کشور از توقف خطوط و ازدست رفتن ظرفیت تولید جلوگیری کند.

کاهش چشمگیر مصرف آب

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه بابیان اینکه در نیروگاه جدید فولاد مبارکه مصرف آب به میزان قابل توجهی کاهش می باید، می‌گوید: باتوجه به محدودیت منابع آبی در اصفهان و هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای به صفر رساندن برداشت آب از زاینده‌رود، یکی دیگر از اهداف اولیه طرح بوده است. به طوری که می‌توان یکی از مزایای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه را مصرف ناچیز آب دانست.

استفاده از مشعل‌های نسل جدید در نیروگاه جدید فولاد مبارکه

طباطبائیان می‌گوید: در نیروگاه جدید از مشعل‌های نسل جدید و روز دنیا با راندمان بالا و آلودگی بسیار ناچیز معروف به نوع LNB (Low NOx burner) استفاده شده است و این امر گام دیگری از فولاد مبارکه در راستای بهبود فرایندهای زیست محیطی است.

وی ادامه می‌دهد: اطلاعات کامل نیروگاه و انتشار آلودگی آن با استفاده از اطلاعات طرح از جمله قطر، ارتفاع و میزان خروجی گازهای آلاینده دودکش‌ها باید بر اساس استانداردهای جهانی، مدل‌سازی و نتایج این مدل‌ها و اثرات آن در گزارش محیط زیستی نیروگاه گنجانده شود که همه این موارد در احداث نیروگاه جدید مدنظر قرا گرفته است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه ادامه می‌دهد: با نصب سنسورهای اندازه‌گیری آنلاین در دودکش‌ها میزان دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و سایر آلاینده‌های واحد پایش و نتایج به‌صورت دوره‌ای یا بر خط در اختیار اداره محیط‌زیست قرار می‌گیرد.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

طباطبائیان با بیان اینکه یکی دیگر از مزیت‌های نیروگاه جدید فولاد مبارکه صرفه جویی در مصرف سوخت است می‌گوید: در نیروگاه‌های قدیم شرکت فولاد مبارکه، به ازای هر مگاوات انرژی تقریباً ۳۲۰ نرمال مترمکعب گاز مصرف می‌شود اما در نیروگاه‌های جدید این عدد به کمتر از ۱۸۵ نرمال مترمکعب رسیده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در شرایطی به بهره برداری می‌رسد که کشور بیش از پیش با مشکل کمبود برق مواجه است که در این میان صنایع در خط مقدم مدیریت ناترازی برق قرار گرفتند و با قطع دوروزه برق آن‌ها در طول هفته بیشترین زیان در تابستان به صنایع و بخش تولید کشور وارد شد.

همچنین زیان ناشی از خاموشی برق صنایع باعث شد صدای صنعت گران و فعالان اقتصادی بلند شود به طوری که مسعود گلشیرازی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان در همایش انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار کرد: اگر تنها یک روز در هفته برق صنایع قطع باشد، ۱۵ درصد از GDP کشور از بین می‌رود.

برای مطالعه بیشتر در خصوص کمبود برق در صنایع گزارش ایمنا را بخوانید.

حمایت از صنعت برق حلقه مفقوده تولید

کد خبر 691335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.