آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان

در راستای برگزاری پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) که از ششم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود و میزبان رئیس جمهور، هیئت همراه و همچنین دانشمندان برجسته مسلمان از سرتاسر دنیا خواهد بود، سید ابراهیم رئیسی به بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس علی آبادی، وزیر صمت چند ماه قبل در مورد پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان گفت که این پروژه برای تأمین آب صنعت است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در روند اجرای آن آب از جنوب به فلات مرکزی منتقل می‌شود و تا نیمه اول سال آینده انشاالله به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد که تا کنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده و حدود ۳۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است و شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن در اجرای آن همکاری کرده‌اند.

مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۱۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

اما طبق آخرین خبرها رئیس جمهور پس از بازدید از مرحله اول اجرای طرح، دستور آغاز اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان را صادر خواهد کرد و در همین راستا مهران زینلیان، معاون عمرانی استانداری اصفهان به خبرنگار صدا و سیما مرکز اصفهان گفته است که حجم آب انتقالی از دریای عمان به اصفهان در مرحله اول ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به مسیر ۹۸۰ کیلومتری این طرح اضافه کرد: تا کنون ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آزادسازی شده، ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر لوله گذاری شده است، همچنین هزینه اجرای مرحله اول این طرح مهم ۲۵و نیم هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که توسط صنایع بزرگ اصفهان تأمین خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ پیمانکار در مرحله نخست این پروژه که از مهر سال گذشته آغاز شده است مشغول فعالیت‌اند و احتمالاً تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مرحله اول پروژه انتقال آب مخصوص صنایع است

زینلیان گفت: با انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، صنایعی که آب خود را از زاینده‌رود تأمین می‌کردند دیگر از آن رودخانه آب برداشت نمی‌کنند و از آب انتقالی که مخصوص صنایع است استفاده خواهند کرد، به این ترتیب مشکل خشکی زاینده‌رود نیز تا حدی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: اما در مرحله دوم علاوه بر آبی که برای صنایع استفاده می‌شود، در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست هم از مازاد این آب استفاده خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: البته در راستای اجرای این طرح، شهرها و روستاهای استان اصفهان که در مسیر اجرای طرح هستند نیز مشمول آب شیرین خواهند شد.

رئیس جمهور امروز از مرحله اول طرح انتقال آب بازدید می‌کند

در راستای برگزاری پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) که از ششم تا دوازدهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود و میزبان رئیس جمهور، هیئت همراه و همچنین دانشمندان برجسته مسلمان از سرتاسر دنیا خواهد بود، سید ابراهیم رئیسی به بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این طرح خواهد رفت.

همچنین در جریان این سفر، فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه افتتاح خواهد شد که ظرفیت کلی آن ۹۱۴ مگاوات است و فاز اولیه ۳۰۷ مگاوات ظرفیت دارد.

کد خبر 691294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.