ساماندهی مسیر دسترسی گردشگران به بنای تاریخی قیزقلعه ساوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: حدود ۷۰ درصد از مسیر رسیدن به بنای تاریخی قیز قلعه آماده‌سازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا ایاز امروز_ پنج‌شنبه ششم مهرماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرمت و آماده‌سازی بخش زیادی از مسیر دسترسی قیزقلعه با هدف آسان شدن بازدید گردشگران هموار شد.

وی افزود: عملیات اجرایی این بنا با اعتبار حدود ۴۳۰ میلیون تومان و در مدت زمان سه ماه انجام شد که با انجام این عملیات، بخش زیادی از مسیر دسترسی به بنای تاریخی قیز قلعه مرمت و آماده‌سازی و برای گردشگران هموار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه ادامه داد: ساخت این پلکان با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند.

ایاز قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و گفت: ساخت این مسیر در جاده صعب‌العبور این بنا، بازسازی پله‌ها و هموار سازی مسیر برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی با هدف بازدید گردشگران ضروری به نظر می‌رسید.

وی تصریح کرد: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ساوه اضافه کرد: این مجموعه عظیم دارای سه هزار مترمربع مساحت است که دو بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.

ایاز با اشاره به اینکه این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شود، گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 691163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.