ایران تعارفی در مسائل امنیتی ندارد / پایان گروهک‌های تجزیه‌طلب

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص روند خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها و استرداد سران گروهک‌های تروریستی به‌ویژه کومله به کشور برای محاکمه گفت: دولت عراق باید اخطارهای ایران را جدی بگیرد، چرا که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تعارفی در حوزه مسائل امنیتی خود ندارد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات اخیر ایران علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب مقیم در اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروهک‌های تجزیه‌طلبی با تحریک برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در نقاط مختلفی از کشورمان به‌ویژه نقاط قومیتی شکل گرفتند، از این‌رو در سال ۱۳۵۸ شاهد اوج درگیری‌های قومیتی در مناطق مختلف ایران بودیم.

وی افزود: در استان کردستان گروهک‌های تجزیه‌طلب به اشکال گوناگون تشکیل شدند که هدف آن‌ها تجزیه استان کردستان بود، البته با مقاومت مردم دلیر این خطه و حضور به‌موقع نیروهای مسلح، این گروهک‌ها به خاک عراق فرار کردند و سال‌ها است که در آنجا فعالیت خرابکارانه دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: از سال ۲۰۰۳ به بعد اقلیم کردستان به نوعی خودمختاری به خود گرفت و از پیکره عراق تا اندازه‌ای جدا شد، گروهک‌های تجزیه‌طلب با ملاحظات امنیتی از اقلیم کردستان پنج پایگاه در کنار مرزهای ایران احداث کردند.

وی خاطرنشان کرد: برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروهک‌های تجزیه‌طلب زیر نظر افسران موساد و سازمان سیا آموزش دیده‌اند.

هانی‌زاده با اشاره به آشوب‌های سال گذشته در کشورمان تصریح کرد: در آشوب‌های سال گذشته این گروهک‌های تجزیه‌طلب نقش تخریبی ایفا کردند، از مرز کردستان وارد ایران شدند و به ترور و توطئه علیه مردم و امنیت کشورمان پرداختند.

وی ادامه داد: پس از حوادث سال گذشته، دولت ایران با عزیمت دبیر وقت شورای امنیت ملی به عراق و امضای توافق نامه امنیتی بین دو کشور از عراق خواست این گروهک‌ها را از مرزهای ایران دور کند و دولت عراق نیز متعهد شد اقداماتی را انجام دهد، اما رهبران اقلیم کردستان به دلیل رگه‌های قومیتی حاضر نشدند با ایران همکاری کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: با پایان یافتن ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی ایران که تا اول مهرماه مقرر بود، دولت مرکزی عراق این گروهک‌ها را از مرز ایران خارج و به مکان‌های دیگر منتقل کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر توپ در زمین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است، اما ایران تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که این گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب به مرزهای کشورمان نزدیک شوند، از این‌رو به نظر می‌رسد طی روزهای گذشته دولت مرکزی عراق و حتی اقلیم کردستان اقداماتی برای کنترل مرزهای مشترک بین دو کشور انجام داده‌اند، که باید منتظر نتیجه آن بود.

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان باید به طور جدی منطقه مرزی ایران را حفظ کنند، گفت: نباید اجازه داد گروهک‌ها به آزار و اذیت مردم و ایجاد ناامنی در مناطق شمال غربی ایران دست بزنند.

وی با بیان اینکه دولت عراق آمادگی دارد با جمهوری اسلامی ایران به طور جدی همکاری کند، تصریح کرد: بر همین اساس فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به‌تازگی در سفر به تهران در زمینه مسائل امنیتی تعهد داده است، از این‌رو دولت عراق مسئول حفظ مرزهای مشترک بین دو کشور شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص روند خلع سلاح تجزیه‌طلب‌ها و استرداد سران گروهک‌های تروریستی به‌ویژه کومله به کشور برای محاکم گفت: دولت عراق باید اخطارهای ایران را جدی بگیرد، چرا که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه تعارفی در حوزه مسائل امنیتی خود ندارد.

لزوم تشکیل کمیته برای محاکمه سران گروهک‌ها

وی تاکید کرد: ایران باید یک کمیته امنیتی-حقوقی-نظامی تشکیل دهد تا شرایط بازگرداندن و محاکمه سران گروهک‌های تجزیه‌طلب که دستشان به خون مردم کردستان ایران آلوده است، فراهم شود.

هانی‌زاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد موانعی برای بازگرداندن سران گروهک‌ها وجود داشته باشد که همکاری نکردن رهبران اقلیم کردستان با ایران یکی از این موانع است.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج پایگاه گروهک‌های تروریستی در عراق برچیده شده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین پایگاه تجزیه‌طلبان در برخی مناطق از جمله در دهوک، اربیل و سلیمانیه برچیده شده است و باید منتظر اقدامات بعدی بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به موانع موجود در شرایط حاضر امکان تحقق این هدف وجود نخواهد داشت.

کد خبر 691134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.