صرفه‌جویی ۶۳ میلیون مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی کردستان با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان میزان صرفه‌جویی آب‌های زیرزمینی استان را در راستای اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی تاکنون ۶۳ میلیون مترمکعب دانست و گفت: تاکنون در اجرای این طرح ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم که نسبت به میانگین کشوری عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش آریانژاد امروز _پنجشنبه ششم مهرماه_ در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه استانی سازگاری با کم آبی که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: متوسط بارندگی استان کردستان در سال زارعی گذشته ۴۳۶ میلی‌متر بوده که نسبت به سال ماقبل آنکه ۳۴۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: متوسط بارندگی استان در دوره بلندمدت ۴۳۷ میلی‌متر بوده که میزان بارندگی استان در سال گذشته نسبت به دوره بلندمدت (۵۰ سال اخیر) شش درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان ادامه داد: امسال براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی قرار است بارندگی‌های استان از نیمه دوم مهرماه شروع شود و بارش‌ها فرانرمال و به صورت مستمر خواهد بود.

وی اضافه کرد: عمده سدهای استان در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پر هستند که با توجه به پیش‌بینی افزایش بارش‌ها در سال جاری، برنامه‌ریزی لازم را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌طلبد.

آریانژاد با بیان اینکه برای اولین بار در استان قرار است بخش خصوصی در حوزه توسعه و تکمیل طرح‌های حوزه آب گام بردارد، ادامه داد: دومین استان کشور هستیم که از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم و اراضی پایاب سد تالوار بیجار از جمله نقاطی است که در استان برای این طرح درنظر گرفته شده است.

صرفه‌جویی ۶۳ میلیون مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی کردستان با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی

وی با اشاره به اینکه استان کردستان هفت درصد از رواناب‌های کشور را در اختیار دارد، گفت: عمده منابع آبی کردستان در غرب استان قرار داشته اما عمده طرح‌های توسعه منابع آبی ما در شرق استان واقع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به حوزه آب‌های زیرزمینی استان که به آب نامرئی نیز موسوم شده است، گفت: در حال حاضر می‌توان گفت که برای تمامی مصارف کشاورزی، صنعت و شرب استان از ذخایر آب زیرزمینی استفاده می‌شود که این مسئله در کاهش ذخایر ما و افت آب دشت‌های ممنوعه استان تأثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: اعتبارات ما در دو سال اخیر رشد بی سابقه‌ای داشته و ۱۸۲ درصد افزایش داشته است که فقط در یکسال گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان تخصیص اعتبار را برای طرح‌های توسعه آب استان داشتیم.

آریانژاد به اجرای طرح سازگاری با کم آبی نیز اشاره کرد و افزود: این طرح در دو فاز در استان اجرایی می‌شود که در فاز اول باید ۲۵۳ میلیون مترمکعب و در فاز دوم ۱۲.۶ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی صرفه‌جویی شود.

وی میزان صرفه‌جویی آب استان را در راستای اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی تاکنون ۶۳ میلیون مترمکعب دانست و گفت: تاکنون در اجرای این طرح ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم که نسبت به میانگین کشوری عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

کد خبر 691089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.