علت کمبود بلیط هواپیما / ۱۸۰ هواپیمای فعال برای جابجایی ۸۵ میلیون مسافر!

فعالیت ۱۸۰ هواپیما در ناوگان مسافربری هوایی کشور گویای نابرابری عرضه و تقاضا در ناوگانی است که به دلیل صرفه‌جویی در زمان، ایمنی بالا و امکان طی کردن مسافت‌های زیاد و مقرون به صرفه بودن در مقایسه با دیگر راه‌های حمل و نقل مورد نیاز و توجه تعداد زیادی از مسافران قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از صنایع «های‌تک» کشور نیازمند رشد و توسعه روزافزون است زیرا در برخی از ایام مانند تابستان یا مناسبت‌های خاصی همچون اربعین میزان تقاضا برای سفر با ناوگان حمل و نقل هوایی به اندازه‌ای است که عرضه از تقاضا پیشی گرفته و در مسیرهای پرتردد مسافران با کمبود بلیط روبه‌رو می‌شوند.

بر اساس آمارهای رسمی مسئولان صنعت هوایی کشور، با وجود نیاز به ۵۵۰ هواپیما، امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی وجود دارد که این وضعیت مسافران را برای تهیه بلیط و جابه‌جایی به ویژه در پروازهای داخلی و بین کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز به تهران دچار مشکلات جدی برای تهیه بلیط کرده است.

در این مسیرهای پر رفت و آمدی مانند اصفهان - تهران یا تهران - مشهد و اصفهان - مشهد، با وجود انبوهی از تقاضا، روزانه تنها یک پرواز انجام می‌شود به همین دلیل ظرفیت پروازها به سرعت پر شده و مسافران ناگزیرند بلیط خود را از روزها قبل رزرو کنند. نگاهی به سایت‌های اینترنتی فروش بلیت هواپیما نیز نشان می‌دهد در برخی مسیرهای هوایی برای روزهای آینده، خبری از بلیت نیست و تنها امکان رزرو بلیط برای یک هفته آینده وجود دارد.

برخی از شهروندان در تماس با ایمنا گلایه‌های خود را از کاهش تعداد پرواز و مشکلات فراوان برای تهیه بلیط با ایمنا در میان گذاشتند و خواستار توجه جدی مسئولان ناوگان حمل و نقل هوایی کشور به این موضوع و روانسازی سفر با هواپیما شدند.

علت کمبود بلیط هواپیما / ۱۸۰ هواپیمای فعال برای جابجایی ۸۵ میلیون مسافر!

از سوی دیگر براساس یافته‌های بانک جهانی و گروه اقدام حمل و نقل هوایی، سرانه هواپیما به ازای هر یک میلیون نفر در جهان، ۳ فروند گزارش شده است که این رقم در ایران به ازای هر یک میلیون نفر ۱.۷ درصد است، این موضوع نشان دهنده کمبود بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما در سال برای کشور ما است؛ توسعه نیافتگی ناوگان هوایی کشورمان و همچنین نبود تناسب با نیاز موجود، در روزهای اوج سفر بیشتر نمود می‌یابد.

بر اساس آمارهای رسمی سازمان هواپیمایی کشور، عمر متوسط ۳۳۵ فروند هواپیمای موجود در ناوگان حدود ۲۷ سال است و حدود ۱۷۵ فروند ناوگان فعال عمر متوسط ۲۶ سال دارند.

عمر بالای ناوگان هواپیمایی کشور

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بالا بودن متوسط عمر ناوگان ارتباط معکوسی با در دسترس بودن هواپیماها دارد، توضیح داد: عمر ناوگان هوایی بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۹۵ درصد، ۲۵ سال ۷۰ درصد و۳۰ سال ۵۵ درصد در دسترس است.

جعفر یازرلو؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون کاهش تعداد ناوگان هوایی مسافری در کشور اظهار کرد: در برابر جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور، به ۵۵۰ فروند هواپیما در تایپ‌های گوناگون برای جابه‌جایی مسافران نیاز داریم اما اکنون تعداد ناوگان مسافربری هوایی فعال در کشور محدود به حدود ۱۸۰ هواپیمای فعال است.

فروش چارتری بلیط ممنوع است

وی با اشاره به نابرابری عرضه و تقاضا در این زمینه، افزود: برخی از مسیرها پرتقاضا هستند یا در بعضی مواقع از سال مانند پایان تعطیلات تابستانی با افزایش تقاضا بالا می‌رود، عرضه محدود در این زمینه با نیاز مسافران همخوانی ندارد، اما یکی از اقدامات صورت گرفته ممنوعیت فروش چارتری بلیط هواپیما بوده است که با ایرلاین‌ها و دفاتر خدماتی متخلف در این زمینه برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: از ۱۰ مردادماه امسال تمام ایرلاین‌های داخلی موظف به تعلیق قراردادهای چارتری خود شدند و تا زمانی که سازمان هواپیمایی دستورالعمل جدیدی اعلام نکند، پروازها چارتری فروخته نخواهد شد.

وی عرضه، انتشار و فروش بلیط چارتری در مسیرهای داخلی را خلاف قانون اعلام کرد و گفت: مسافران در صورت روبه‌رو شدن با این تخلف می‌توانند موضوع را به وب سایت سازمان به نشانی: caa.gov.ir اعلام کنند تا ایرلاین متخلف لغو امتیاز شود، البته بلیط پروازهای داخلی به شکل سیستمی ارائه می‌شود که قیمت آن مشخص بوده این شرایط و امکان گران‌فروشی یا تخلف را تا اندازه زیادی کاهش داده است.

علت کمبود بلیط هواپیما / ۱۸۰ هواپیمای فعال برای جابجایی ۸۵ میلیون مسافر!

یازرلو با تاکید بر برخورد شدید دستگاه‌های قضائی و نظارتی با تخلفات احتمالی، عنوان کرد: با توجه به احتمال تخلف در چرخه گسترده انتشار عرضه و فروش بلیط از مسافران ناوگان هواپیمایی درخواست می‌کنیم که درصورت رویارویی با تخلف در حوزه چارتر موضوع را بلافاصله گزارش کنند تا مورد پیگرد قرار گیرد.

وی با اشاره به محدودیت تعداد ناوگان مسافربری در بسیاری از شهرهای کشور ادامه داد: این محدودیت نه تنها در اصفهان بلکه در شهرهای دیگری مانند گرگان و رشت نیز وجود دارد و این موضوع به ویژه در شهر گردشگرپذیری مثل اصفهان قابل کتمان نیست.

تعداد ناوگان با تقاضا همخوانی ندارد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تحریم‌ها و برخی مشکلات موجود را دلیل اصلی نبود همخوانی بین عرضه و تقاضا در ناوگان هواپیمایی دانست و گفت: به دلیل ناهماهنگی بین تعداد هواپیماها، تقاضا در بسیاری از مسیرها وجود دارد حتی در برخی از بازه‌های زمانی در طول سال مانند عید نوروز و تابستان اربعین با رشد قابل توجه تعداد مسافر روبه‌رو هستیم، به عنوان مثال در نوروز ۱۴۰۱ بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی جابه‌جا شدند که امسال این عدد به حدود سه میلیون نفر رسید.

وی با اشاره به انتقال حدود ۴۱۹ هزار زائر در اربعین امسال بین فرودگاه نجف و بغداد، تاکید کرد: مشکل اصلی در این زمینه کم بودن تعداد ناوگان است که با تقاضای موجود همخوانی ندارد و این موضوع در برخی از بازه‌های زمانی شدت بیشتری پیدا می‌کند.

علت کمبود بلیط هواپیما / ۱۸۰ هواپیمای فعال برای جابجایی ۸۵ میلیون مسافر!

یازرلو آمار مقایسه‌ای را نشان دهنده کاهش تعداد پروازها نسبت به سال گذشته دانست و افزود: این کاهش با توجه به مشکل ناوگان قابل درک است، اما سازمان هواپیمایی کشوری تلاش می‌کند با واردات هواپیما در شرایط تحریم و محدودیت‌های سطح پرداخت هزینه‌ها از یک سو و همچنین از طریق نهضت تعمیر قطعه در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و اورهال هواپیماهای زمین‌گیر، فاصله ایجاد شده بین عرضه و تقاضا در این زمینه را پوشش دهد.

وی یکی از شاخص‌های اثرگذار در خرید هواپیماهای خارجی را سن هواپیما و سقف پرداخت هزینه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: به طور کلی عامل اصلی کمبود ناوگان تحریم است همچنین دلیل اصلی کاهش تعداد پروازهای امسال نسبت به سال گذشته کمبود ناوگان یعنی نبود تناسب منطقی بین عرضه و تقاضا بوده است.

کمبود ناوگان هواپیمایی در حالی است که در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیز با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و مسافران در مسیرهای پر رفت و آمدی همچون اصفهان-تهران و یا اصفهان-مشهد با مسائل بسیاری برای تهیه بلیط مواجه‌اند، در سال‌های گذشته توجه به بهبود و توسعه ناوگان حمل و نقل مسافر وجود نداشته و همین موضوع منجر به بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در این حوزه شده است، همچنین وجود تحریم‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی مسافر منجر به توقف توسعه ناوگان شده است که به نظر می‌رسد نیازمند برنامه‌ریزی و همچنین سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی است.

کد خبر 691083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.