بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

نوزدهمین یادواره «سیدبهاءالدین شمس قریشی» عارف و مداح نامی پیامبر اکرم (ص) که به بزرگترین مولودی‌خوانی و دفنوازی در کشور تبدیل شده است، با حضور پرشور مردم شهر سنندج و مسئولان استان کردستان، چهارشنبه‌شب در مسجد این جامع شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال به مناسبت هفته وحدت، یادواره سیدبهاالدین شمس قریشی، عارف و مداح نامی پیامبر اکرم (ص) در شهر سنندج با حضور مداحان، دف‌نوازان و مردم شهر سنندج برگزار می‌شود که به بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی کشور نیز تبدیل شده است.

امسال نوزدهمین یادواره این عارف نامی، امشب (چهارشنبه‌شب) پنجم مهرماه با حضور گروه‌های مداحی و دف‌نوازی، مسئولان استانی و مردم شهر سنندج در مسجد این جامع شهر برگزار شد.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در این مراسم، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول و هفته وحدت، اظهار کرد: این محفل نورانی جای سخنرانی کردن نیست و فقط مردم ما بدانند که بزرگترین افتخار ما و همکاران ما در ادارات نوکری کردن مردم است.

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن سنندج در آینده نزدیک

وی افزود: سال گذشته دغدغه آب شرب شهر سنندج را حل کردیم و امسال هم بهره‌برداری از کلان پروژه راه آهن سنندج_ همدان را خواهیم داشت که تا چند هفته آینده تکمیل و به افتتاح می‌رسد.

استاندار کردستان ادامه داد: از یکسال گذشته تاکنون فقط یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن سنندج اختصاص یافته است که ارزش کنونی این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن هدیه دولت به مردم کردستان است و در آینده هم پروژه‌های کلان دیگری در استان کردستان به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدح پیامبر اکرم (ص) با اجرای دفنوازان و مداحان

اجرای دفنوازی و مداحی با حضور مداحان نامی استان کردستان از جمله پیام عزیزی، قرائت اشعار مولودی و پخش نقل و شربت و نذورات از جمله دیگر بخش‌های این مراسم بود.

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

به گزارش ایمنا، ماه ربیع‌الاول در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در این ماه نوای عرفانی دف عجین شده با سروده‌های نشأت گرفته از اخلاص و باور شاعران و عارفان کُرد، در منازل، مساجد و تکایای استان مولود پیامبر را به جشن نشسته و ندای "یا مصطفی" و "یا نبی" به شکرانه وجود حضرتش در کوی و برزن، گوش‌ها و دل‌ها را نوازش می‌کند.

مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد، در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شد، وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه‌ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.

این عارف نامی کرد به فارسی و کُردی تألیفات متعددی از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده است.

شمس قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء الله پیوست و در آرامستان «تایله» این شهر به خاک سپرده شده است.

آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض‌آباد) واقع شده است.

کد خبر 691056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.