عامل بیشتر حیوان‌گزیدگی‌ها در اصفهان چیست؟

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی استان اصفهان در نتیجه گزش سگ بوده است، ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب می‌تواند از اولویت‌های پیشگیری از موارد حیوان‌گزیدگی باشد.

عباسعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره هزینه خدمات پیشگیری از هاری در مراکز درمانی اظهار کرد: با توجه به اینکه طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت به‌طور میانگین هزینه خدمات پیشگیری از هاری پس از هر مورد گزش انسان توسط حیوان، ۵۰ دلار برآورد شده و طبق برآورد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در کشور ایران به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان‌گزیدگی بابت یک دوره کامل واکسیناسیون، سرم، سایر خدمات و هزینه‌های پرسنلی بیش از پنج میلیون تومان هزینه می‌شود و این در حالی است که همه این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود، هرسال هزینه بسیار زیادی به سیستم سلامت تحمیل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از موارد حیوان‌گزیدگی در مناطق شهری و چند درصد در مناطق روستایی رخ می‌دهد، افزود: ۷۴ درصد گزش‌ها در مناطق شهری و ۱۶ درصد دیگر در حاشیه شهرها و مناطق روستایی و عشایری اتفاق می‌افتد.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی استان اصفهان در نتیجه گزش سگ بوده است، موضوع ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب می‌تواند از اولویت‌های پیشگیری از موارد حیوان‌گزیدگی مطرح شود.

وی ادامه داد: موارد هاری حیوانی به‌خصوص در سگ‌ها و گربه‌ها در استان اصفهان در سال‌های اخیر روند افزایشی را نشان می‌دهد که خود می‌تواند تهدیدی بر بروز بیماری هاری انسانی در سال‌های آینده باشد.

قاسمی گفت: با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی سال گذشته در دانش‌آموزان اتفاق افتاده لازم است، والدین در خصوص آگاهی دادن به فرزندان در زمینه بازی نکردن و نزدیک نشدن به حیوانات از جمله سگ‌های بدون صاحب اقدام کنند.

وی با اشاره به بیماری‌های قابل انتقال توسط سگ‌ها اضافه کرد: مهم‌ترین بیماری قابل انتقال هاری بوده که در صورت بروز بیماری صددرصد کشنده است، اما بیماری‌های انگلی از جمله کیست هیداتید، کالاآزار و بیماری‌های قارچی نیز می‌تواند از طریق سگ به انسان منتقل شود.

کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به توصیه به افرادی که در خانه حیوان نگهداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حیوانات می‌توانند ناقل بیماری‌های مختلفی به انسان باشند، لازم است افراد نسبت به واکسیناسیون و مراقبت‌های درمانی حیوان خود طبق توصیه دامپزشک اقدام کنند، همچنین در صورت گزش یا لیسیده شدن و تماس با مخاط یا خراش‌های پوستی توسط حیوان خانگی به رغم وجود سابقه واکسیناسیون در حیوان، به مراکز هاری جهت دریافت خدمات پیشگیری از هاری مراجعه کنند.

کد خبر 691053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.