دولت سیزدهم به دنبال توسعه همه جانبه همکاری‌ها با ترکیه است

استاندار آذربایجان غربی و جانشین کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه در ادامه سفر کاری به ترکیه با والی غازی آنتپ دیدار و گفتگو کرد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدصادق معتمدیان امروز _ چهارشنبه پنجم مهرماه_ در این دیدار دوستانه با اشاره به عزم راسخ دولت سیزدهم برای توسعه همه جانبه همکاری‌ها با ترکیه، اظهار کرد: برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در شهر وان پس از ۸ سال، نشان از آغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور برای تحقق افزایش سطح مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار در سال است‌.

وی همچنین از استان غازی آنتپ به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی ترکیه نام برد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی مناسب منطقه، بنا داریم همکاری‌های جدیدی را با این استان آغاز کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و تولیدی نیز اشاره کرده و افزود: وجود بزرگترین منطقه آزاد، ۵۲ ماده معدنی از جمله طلا، اورانیوم و تیتان، زیرساخت‌های حمل و نقل و ظرفیت‌های گردشگری و رتبه نخست تولید عسل و محصولات کشاورزی، این استان را به قطب مهم اقتصادی ایران تبدیل کرده است.

معتمدیان همچنین از راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی سرو با مساحت ۵۰۱ هکتار خبر داد و اضافه کرد: معافیت‌های خاص، انرژی، زمین و نیروی کار ارزان از مزیت‌های این منطقه به شمار رفته و فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری ترکیه است.

وی در ادامه توسعه همکاری‌های فرهنگی با کشور ترکیه و استان غازی آنتپ را از دیگر اولویت‌ها بیان کرده و افزود: حضور مدیرکل صداوسیما در این هیئت نشان از عزم جدی ما برای توسعه همکاری‌های فرهنگی داشته و معتقدیم رادیو و تلویزیون‌های دو طرف می‌توانند در زمینه انعکاس اشتراکات فرهنگی و دینی و ظرفیت‌های گردشگری دو طرف نقش فعالی داشته باشند.

معتمدیان همچنین ارتباط بازرگانان دو طرف را زمینه ساز توسعه همکاری‌های اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: اتاق بازرگانی دو استان غازی آنتپ و آذربایجان غربی به زودی برنامه ملاقاتی با هم خواهند داشت تا مقدمات دیدار رسمی مقامات دو استان را فراهم کنند.

والی غازی آنتپ نیز در این دیدار گفت: دو استان با توانمندی‌های کم نظیر در بخش‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی و اشتراک فرهنگی می‌توانند زمینه ساز افزایش همکاری‌های دو کشور باشند.

کمال چیبر قابلیت‌های اقصادی، تجاری، صنعتی و کشاورزی دو استان را در سطح عالی توصیف کرده و افزود: ما آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با آذربایجان غربی اعلام می‌کنیم و به زودی برای آغاز این ارتباط دیدارهای رسمی را در خاک ایران و ترکیه برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 691037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.