حضور پرتعداد سگ‌های بلاصاحب حیوان گزیدگی را افزایش داده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه حیوان گزیدگی با افزایش سگ‌های بلاصاحب در سال‌های اخیر افزایش داشته است، گفت: حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرام صیادی، صبح امروز_ چهارشنبه چهارم مهرماه_ در جمع اصحاب رسانه، که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از بیماری هاری انجام شد، هاری را عفونت ویروسی قلمداد و اظهار کرد: این بیماری در دستگاه اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد و سیستم دفاعی را ضعیف می‌کند.

وی با بیان اینکه این بیماری میان انسان و حیوان قابل انتقال است، افزود: این بیماری در اغلب شرایط به واسطه گزش انسان توسط حیوان اتفاق می‌افتد.

رئیس بیمارستان علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه صددرصد عوارض این بیماری در پی انتقال به انسان مرگ است، ادامه داد: در این راستا اقدامات پیشگیرانه نیز می‌تواند به صورت کامل خطر را رفع کند.

وی در تشریح اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری هاری، یادآور شد: از جمله این اقدامات می‌توان به شت‌وشوی دقیق و صحیح محل گزش با آب و صابون همچنین تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل در مراکز بهداشتی اشاره کرد.

صیادی با بیان اینکه حدود نیمی از افرادی که توسط حیوان گزیده می‌شوند مشکوک هستند، اضافه کرد: آمار تکان‌دهنده‌ای از این گزش‌ها مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال است، در همین راستا ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مشکوک به هاری این قشر هستند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه در این حوزه، به افزایش شمار سگ‌های بلاصاحب در خیابان و معابر شهر اشاره کرد و گفت: حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان‌پذیر است.

کد خبر 690999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.