کتاب «ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س)» روانه بازار شد

کتاب «ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س)» اثر آیت‌الله احمد عابدی در ۴۰۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش ایمنا، کتاب «ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س)» اثر آیت‌الله احمد عابدی در ۴۰۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

حضرت خدیجه (س) سال‌های فراوانی از عمر خویش را در برابر فرعون‌های زمان خود چون بولهب، بوجهل و بوسفیان ایستاد و مبارزه کرده و از همسر خود دفاع کرد و هرگز کوچک کوچک‌ترین کلامی که نشانه رنجش و گلایه و شکوه باشد، بر زبان جاری نساخت، بلکه همیشه به همسر خود تسلی می‌داد و سفارش به صبر و مقاومت در برابر ستمگران می‌کرد. او چه در دوشیزگی و چه در نقش همسر و چه شریک زندگی رسول خدا (ص) و چه در نقش مادر و چه در نقش زنان رزمنده و حتی زنان سیاست پیشه، چنان نیک درخشید که آموزگار و اسوه حسنه همه زنان در همه عرصه‌های زندگی شد.

اثر حاضر شرح فضائل فردی و اجتماعی و عبادی این بانوی بزرگوار است که به مناسبت ۱۵۰۰ امین سال تولد ایشان به زیور طبع آراسته شده است.

ساختار اثر

در ابتدای این اثر به کمالات و فضائل خدیجه کبری (س) پرداخته شده و سپس عبادت حضرت خدیجه کبری (س) مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه این اثر، مباحثی با عناوین مباهات خداوند به خدیجه (س)، ارتباط خدیجه کبری (س) با فرشته وحی، علم حضرت خدیجه (س)، حازمه بودن خدیجه کبری (س)، طرف مشورت رسول خدا (ص)، شوق بهشت به خدیجه کبری (س)، گریه همیشگی رسول خدا (ص) بر خدیجه (س)، وِرد حضرت خدیجه (س)، تبیین شده است.

قرآن کریم و خدیجه کبری (س)، خدیجه کبری (س) در سیره حدیث و حدیث و گفتار و رفتار رسول خدا (ص)، خدیجه کبری (س) در کلام ائمه معصومین (ع)، رسول خدا (ص) در کلام و رفتار خدیجه (س)، و بزرگترین تاجر مکه از دیگر عناوین این اثر به شمار می‌رود.

در ادامه این اثر ضمن اشاره به اصالت خانوادگی این بانوی بزرگوار، انفاق حضرت خدیجه (س) تشریح شده و مقام احسان حضرت خدیجه (س) نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علم حضرت خدیجه (س)

مقصود از علم در اینجا خواندن و نوشتن نیست، بلکه علم به معنای آگاهی، معرفت، شناخت صحیح و داشتن تصور و درک درست از اشیا است. اگر کسی بخواهد علم حضرت خدیجه (س) را بشناسد، از قرائن و شواهدی که در پی می‌آید می‌تواند جایگاه والای علمی آن حضرت را حدس زده و درک کند.

الف. بیش از نیمی از قرآن کریم در منزل حضرت خدیجه (س) نازل شده است و حضرت خدیجه (س) این آیات شریفه و شأن نزول و تفسیر آن را آنها را از زبان و رفتار رسول خدا یاد می‌گرفت.

ب. هر چیزی که بر رسول خدا (ص) وحی می‌شد، ابتدا آن حضرت، آن را به خدیجه (س) می‌آموخت، حتی احکام که وحی غیر قرآنی هستند.

ج. خدیجه (س) چنان علم و آگاهی به رسول خدا (ص) داشت و نشانه‌های نبوت را می‌شناخت که در اولین روز بعثت، به رسول خدا (ص) ایمان آورد و در همان روز به همسر خود گفت: اینکه خدیجه (س) بدون تقاضای هیچ دلیل و شواهدی، به همسر خود ایمان آورد، دلیل آن است که خدیجه (س) نشانه‌ها و اعلام نبوت را به خوبی، می‌شناخته است.

د. وقتی سلام خداوند به خدیجه (س) ابلاغ شد، خدیجه جواب داد: «ان الله هو السلام و منه السلام و الیه یعود السلام». این پاسخ دقیق و حساب شده تنها از کسی صادر می‌شود که در بالاترین جایگاه علمی و معرفتی قرار گرفته باشد.

ه. معرفت کامل حضرت خدیجه (س) نسبت به صدق ادعاهای همسر خود قبل از بعثت و پس از آن و اعتقاد به حقانیت دین جدید اسلام و اعتقاد به آن که این دین - در عین غربت - سرانجام بر همه ملت‌ها و ادیان غلبه خواهد کرد و…، شاهد دیگری بر علم آن حضرت است.

ی. کسی که ثروتمندترین فرد شهر مکه در زمان خود بوده، و به راحتی تمام اموال خود را یک مرتبه در راه اهداف مقدس رسول خدا (ص) می‌بخشد، معلوم می‌شود علم و ایمان بسیار بالا و قوی از روز قیامت دارد.

منبع: مهر

کد خبر 690951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.