استفاده از  نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده/ حرکت به سوی هوشمندسازی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: تاکنون بیشترین تعداد حریق و حادثه را در روزهای جمعه تجربه کرده‌ایم و در ساعات ظهر تا عصر بیشترین گزارش حوادث و حریق اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی امروز_چهارشنبه پنجم مهرماه _در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی یک سازمان بحران‌مدار به حساب می‌آید که رسالت آن نجات جان و مال انسان‌ها است، از این رو باید این سازمان با تجهیزات به روز، بهترین عملیات را در کمترین زمان ممکن به شهروندان ارائه دهد.

وی ادامه داد: در هر ۲۴ ساعت حضور آتش نشان‌ها در ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه سطح شهر، میانگین تعداد حریق و حادثه در روز، ۲۴ مورد است که شامل تمام ماموریت‌هایی است که شهروندان نیازمند امدادرسانی مأموران آتش‌نشان‌ها هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: تعداد آمار حریق و حوادث در شش ماهه نخست سال جاری ۷۵۵۴ مورد عملیات بوده است؛ البته تعدادی هم عملیات خدمات ایمنی از سوی سازمان آتش‌نشانی به شهروندان ارائه می‌شود که جدای از این آمار بوده ،۳۲۵۳ مورد از این تعداد حوادث و۲۹۹۵ مورد حریق است.

وی خاطرنشان کرد: در مردادماه بیشترین تعداد حریق و حادثه با تعداد ۱۴۴۱ و کمترین تعداد حادثه و حریق را در فروردین ماه شاهد بودیم،

آتشپاد دوم مطلبی اظهار کرد: در ماه‌های گرم سال همچون خردادماه و تیرماه، بیشترین تعداد حوادث مربوط به رؤیت مار است که این ماه‌ها در نزدیکی زمین‌های کشاورزی و باغات و جوی‌های آب دیده می‌شوند و نیروهای آتش‌نشانی اقدام به زنده گیری مارها کرده‌اند، البته تاکنون هیچ مورد گزارشی از ایجاد حادثه از سوی مار برای شهروندان نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بیشترین تعداد حریق و حادثه در روزهای جمعه تجربه کرده‌ایم و در ساعات ظهر تا عصر بیشترین گزارش حوادث و حریق اعلام شده است.

استفاده از  نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده/ حرکت به سوی هوشمندسازی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: نجات افراد یکی از رسالت‌های خطیر نیروهای آتش‌نشانی است، در این راستا در شش ماهه نخست سال ۳۲۱۰ نفر از شهروندان توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات یافته‌اند و بیشترین تعداد نجات یافتگان متعلق به افراد محبوس در آسانسور است و از تعداد نجات یافتگان، ۵۴ درصد آقایان و ۴۶ درصد متعلق به خانم‌ها است

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد فوتی‌ها متعلق به حوادث تصادف جاده‌ای است، افزود: از نظر تعداد عملیات در موارد مختلف بیشترین موارد شامل تعداد محبوسی داخل آسانسور، مهار و نجات حیوانات، محبوسی در اماکن، تصادفات، گیرکردن حلقه در انگشت، رؤیت مار، سقوط درخت و آب گرفتگی بوده است.

حرکت از روش‌های سنتی به سوی هوشمندسازی را در اولویت قراردادیم.

آتشپاد دوم مطلبی افزود: در شش ماه نخست امسال، ۸۳ مورد حوادث مرتبط با کوه گزارش شده و نیروهای آتش‌نشانی به محل برای عملیات نجات اعزام شدند، یافتن موقعیت دقیق درخواست کننده، ایمن‌سازی مسیر و رسیدن نیروی آتش‌نشان به موقعیت از سختی‌های کار نجات در کوهستان است.

وی با اشاره به هفتم مهرماه، روز آتش‌نشان تصریح کرد: حرکت از روش‌های سنتی به سوی هوشمندسازی را در اولویت خود قراردادیم، در این راستا از سربازان نخبه جذب شده و نخبگان مشغول به فعالیت در سازمان به نحو مطلوب بهره بردیم تا سازمان برای حرکت به سمت حرفه‌ای‌تر شدن گام بردارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: درصدد استفاده از خدمات فناورانه برای حرفه‌ای‌تر شدن عملیات‌های این ناوگان هستیم، در حال حاضر اعزام مأموران کنترل عملیات، از حالت سنتی خارج شده است و به‌صورت پیشرفته از طریق مسیریابی دیجیتال صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای هوشمندسازی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان اقدامات مختلفی انجام شده که فردا _پنجشنبه ششم مهرماه_ رونمایی می‌شود، تصریح کرد: سیستمی در سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به عنوان یک ابتکار منحصر به فرد در سطح کشور در حال استفاده است که شناسایی موقعیت دقیق جغرافیایی درخواست کننده از طریق تماس تلفنی با سازمان آتش‌نشانی است که این سیستم تنها در اصفهان برقرار شده است.

آتشپاد دوم مطلبی اظهار کرد: در حال حاضر مبتنی با این سیستم، فرمانده شیفت که در محل حریق حادثه اعزام می‌شود با استفاده از تبلتی که داخل خودرو نصب است، علاوه‌بر سهولت حضور در محل حادثه، مسیرهای یک‌طرفه، دوطرفه و شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی، حتی عرض معابر عبوری و مشخصات محلی را که دچار حریق شده، تشخیص می‌دهد.

تکمیل تجهیزات برای اجرای عملیات در ساختمان‌های بلند مرتبه

وی ادامه داد: همچنین در راستای هوشمندسازی ناوگان آتش‌نشانی این امکان فراهم شده است که تمام تصاویر موقعیت حادثه و حریق که نیروهای آتش‌نشانی اعزام شده‌اند از طریق فرماندهان به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی شهرداری اصفهان ارسال می‌شود و امکان تصمیم‌گیری در لحظه برای دیگر فرماندهان فراهم است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان یادآور شد: از دیگر اقدامات در مسیر هوشمند سازی، نصب سنسورهایی در مخازن کف و آب خودروهای آتش‌نشانی است که به لحظه میزان مصرف کف و آب را به اتاق فرماندهی ارسال کرده و این کار برای نخستین‌بار در کشور توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان برای مدیریت بحران‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عرصه‌هایی که سازمان در آن ورود کرده، تکمیل تجهیزات برای اجرای عملیات در ساختمان‌های بلند مرتبه است، بسیاری از ساختمان‌های بلند مرتبه شهر پایان کار نداشته و تأیید نهایی از آتش‌نشانی ندارند؛ در حالی که این منازل فروخته شده و در آن‌ها افرادی ساکن هستند، از این‌رو در صورت بروز حادثه انتقال آب به طبقات بالا بسیار سخت است.

استفاده از  نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده/ حرکت به سوی هوشمندسازی

آتشپاد دوم مطلبی اضافه کرد: ساختمان‌های ایمن بلند مرتبه‌ای نیز در شهر وجود دارد که تاییدیه های آتش‌نشانی را هم دریافت کرده‌اند، اما خاموش کردن سیستم‌های اطفای حریق برخی از ساختمان‌های شهر پس از گرفتن تاییدیه‌های آتش‌نشانی از چالش‌ها است، در این راستا ۱۵۰ ساختمان مهم شهر را برای بررسی سیستم‌های اطفای حریق شناسایی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سیستمی بانام «لینک سیستم اطفای حریق ساختمان به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی» در این راستا طراحی شد که شش ساختمان مهم شهر به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی به‌صورت برخط متصل شده و کارکرد سیستم‌ها به صورت برخط بررسی می‌شود، چنانچه در طول شبانه‌روزی سیستم استقرار یافته در ساختمان پیغام خطا و هشدار ارسال کند، نیروهای آتش‌نشانی سریع به محل اعزام می‌شوند؛ این سیستم طراحی شده فردا رونمایی می‌شود که ساختمان فاوای شهرداری اصفهان از جمله این ساختمان‌ها است.

خرید پهپاد کاوشگر در نوع خود بی نظیر است که مجهز به دوربین دید در شب، دوربین ترمال و واید بوده و می‌توان از آن برای عملیات‌های جست‌وجو و نجات در شب، حریق و کوهستان استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: «سامانه پایش زمان» از دیگر اقدامات در راستای هوشمندسازی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان بوده که به‌منظور سنجش زمان طلایی برای نجات افراد و اعزام نیروهای آتش‌نشانی در کمترین زمان ممکن از ایستگاه آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه زمان استاندارد جهانی اعزام نیروی آتش‌نشانی از ایستگاه‌ها، زیر یک دقیقه است که زمان اعزام نیروهای آتش‌نشانی شهرداری اصفهان روی ۴۰ ثانیه قرار دارد، گفت: به‌صورت مستمر در پی کاهش زمان اعزام نیروهای آتش‌نشانی از ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه به محل حادثه هستیم.

آتشپاد دوم مطلبی تصریح کرد: از دیگر اقدامات مفیدی که با تلاش نیروهای این سازمان صورت گرفته است، تجهیز کردن آتش‌نشان‌ها به دستگاه تنفسی شخصی، تکمیل تجهیزات و لباس‌های مقابله با مواد شیمیایی است.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت هوشمندسازی در عرصه تجهیزات ناوگان آتش‌نشانی گفت: خرید پهپاد کاوشگر در نوع خود بی نظیر است که مجهز به دوربین دید در شب، دوربین ترمال و واید بوده و می‌توان از آن برای عملیات‌های جست‌وجو و نجات در شب، حریق و کوهستان استفاده کرد.

تجهیز آتش‌نشانی اصفهان به سگ‌های جستجوگر

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دوربین دید در شب پهپاد کاوشگر، کانون حریق را به‌راحتی می‌تواند مشخص می‌کند، این پهپاد از اپراتور خود می‌تواند ۱۵ کیلومتر فاصله بگیرد، در این راستا هشت نفر خلبان از بین نیروهای آتش‌نشانی نیز برای این پهپاد آموزش دیده شده است.

وی گفت: امیدواریم تا پایان سال، پهپاد آتش‌نشان به ناوگان این سازمان اضافه شود تا در مواقعی که امکان بلند کردن نردبان آتش‌نشانی نیست، این پهپاد لوله آب آتش‌نشانی را بلند کرده و اقدام به اطفا کند.

استفاده از  نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده/ حرکت به سوی هوشمندسازی

آتشپاد دوم مطلبی با تاکید بر اینکه تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی به موتور سیکلت اطفای حریق مجهز هستند و برای بسیاری از عملیات‌ها مثمر ثمر است، خاطرنشان کرد: سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان اولین آتش‌نشانی است که مجهز به سگ‌های جستجوگر شده است و در حال حاضر محل آموزش و نگهداری سگ‌های جستجوگر آتش‌نشانی در ایستگاه شماره ۱۰ آتش‌نشانی در خیابان امام خمینی (ره) است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به منعقد کردن قرارداد بزرگترین نردبان موجود در کشور اضافه کرد: این نردبان ۶۴ متری به قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان با موافقت شورای اسلامی شهرداری اصفهان خریداری شده است و تا شش ماه آینده به تجهیزات سازمان آتش‌نشانی این کلان‌شهر اضافه خواهد شد.

پای ایمنی شهر اصفهان قسم خورده‌ایم

وی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی جان خود را برای نجات جان دیگران فدا می‌کنند، تاکید کرد: سازمان آتش‌نشانی در سنجش و تعیین شاخصه‌ها برای خود سخت می‌گیرد تا برای نجات افراد خدمات بهتری در کمترین زمان ممکن ارائه دهد، زیرا پای ایمنی شهر اصفهان قسم خورده ایم.

آتشپاد دوم مطلبی تصریح کرد: بر اساس آمارها، عمر نیروهای آتش‌نشانی پس از بازنشستگی به دلایل مختلف کوتاه است، زیرا ریه‌های اغلب نیروهای آتش‌نشانی به دلیل قرار گرفتن در حجم زیاد دودها در حریق‌ها برای نجات جان انسان‌ها، دچار مشکل است، در این راستا شایسته است از شهدای آتش‌نشان یادی کنیم که مخلصانه و صادقانه جان خود را نثار کردند، امسال برای سومین سال یاد شهید عزیز الله اکبری شهید آتش نشان اصفهان را گرامی می‌داریم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هر روز صبح نیروهای آتش‌نشانی به درگاه خداوند نیایش می‌خوانند و از خداوند طلب می‌کنند که خداوند به آن‌ها قدرتی برای نثار جان خود برای نجات جان دیگران عطا کند.

وی ادامه داد: درصدد تقویت این روحیه در بین نیروهای آتش‌نشانی هستیم، نیروهای آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از سردار دل‌ها، شهید سردار سلیمانی آموخته اند که: «فرمانده عملیات به نیروهایش نمی‌گوید بروید، بلکه به نیروها می‌گوید بیایید.»

آتشپاد دوم مطلبی خاطرنشان کرد: برای کاهش صدمات جسمی و روحی نیروهای آتش‌نشانی مسائل مختلف رفاهی همچون دیگر کارکنان شهرداری اصفهان در نظر گرفته‌ایم، البته در حد توان در بحث رفاهیات برای نیروهای خود اقدامی مضاعف می‌کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آتش نشان‌های بانو استفاده نمی‌شود؛ این اقدام نیازمند زیر ساخت لازم است، زیرا ما به دنبال کار پوپولیستی نیستیم.

وی یادآور شد: استرس و نگرانی در بین خانواده‌های آتش‌نشانی نیز وجود دارد که مداوم جویای حال همسران خود هستند، حفظ روحیه و رسیدگی به حال نیروهای آتش‌نشانی از ضروریات است و در زمینه حقوق و مزایا نسبت به دیگر شهرهای کشور قابل قبول بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در توضیح جذب آتش‌نشان بانو، گفت: سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اقدام به جذب آتش‌نشان بانو کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آتش نشان‌های بانو استفاده نمی‌شود، این اقدام نیازمند زیر ساخت لازم است، زیرا ما به دنبال کار پوپولیستی نیستیم.

استفاده از  نردبان ۶۴ متری در آتش‌نشانی اصفهان تا ۶ ماه آینده/ حرکت به سوی هوشمندسازی

وی تصریح کرد: در بحث ایمن‌سازی بازار بزرگ اصفهان، اقدامات متعددی شده است، قرار بر این است یک کیلومتر از بازار به سیستم خشک و تر ایمنی (شامل منبع آب و لوله‌های اطفا) به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و منطقه سه شهرداری اصفهان با هزینه بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان انجام شود.

آتشپاد دوم مطلبی افزود: تمام تلاش خود را در سطح امدادرسانی سریع در بازار بزرگ می‌کنیم، اما باید کسبه به بحث خودایمنی برسند و موارد ایمنی توسط مغازه‌ها رعایت شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان عنوان کرد: ۱۴۰ انبار ناایمن در سطح بازار داریم که همگی بدون مجوز و کارگاه‌های طلا سازی در بازار با کپسول‌های اکسیژن و گاز مایع خطرآفرین است.

کد خبر 690848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.