آموزش آشنایی دانش‌آموزان با بیماری‌ها و خودمراقبتی ضروری است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان جهت آشنایی با بیماری‌ها و خودمراقبتی در خانواده و مدرسه امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد ملک‌زاده امروز_ سه‌شنبه، چهارم مهرماه_ در نشست کمیته استانی حفظ و ارتقا سلامت دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آشنایی با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و نحوه خودمراقبتی در برابر این بیماری‌ها برای دانش‌آموزان در خانواده و مدارس امری ضروری است.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات سلامت در مدارس می‌تواند کمک شایانی به سلامت و بهداشت دانش‌آموزان و جامعه کند، گفت: منظور از سلامت در جامعه سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی است، نقش معلمان و متولیان سلامت در جامعه فراگیر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: خلأ سلامت معنوی در سیستم آموزشی محسوس است، هر چند بودجه برای این امر اختصاص داده شد اما خروجی‌ها نامطلوب و نگران‌کننده است.

عبدی‌زاده کارشناس سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: دانش‌آموزانی که این معاینات مربوط به مراقبت سلامت را انجام نداده باشند نام آنها استخراج می‌شود و روزهای پنجشنبه به مراکز بهداشتی ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به شاخص بهداشت مواد غذایی گفت: وضعیت بهداشت مواد غذایی در کشور ۸۵ و در استان ۷۵ است.

عبدی‌زاده ابراز نگرانی از جایگاه پایین استان در برخی شاخص‌های بهداشتی مدارس، تصریح کرد: درصد گندزدایی ایمن مدارس در استان ۱۷ درصد و در کشور ۳۱ درصد است.

وی به وضعیت سیستم تهویه در مدارس استان اشاره کرد و گفت: میانگین تهویه مدارس استان ۳۰ درصد و در کشور ۴۷ است.

عبدی‌زاده خاطرنشان کرد: در برخی مناطق استان به دلیل سردی هوا امکان باز گذاشتن پنجره‌ها وجود ندارد و باید سیستم تهویه مناسب در مدارس این مناطق پیش‌بینی شود.

کارشناس سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: وضعیت سرویس بهداشتی کشور ۵۳ درصد در استان ۳۲ درصد، دفن بهداشتی پسماند و زباله‌های مدارس کشور ۷۱ درصد استان ۵۸ درصد است، آب آشامیدنی مدارس کشور ۸۷ و استان ۷۹ درصد است.

عبدی‌زاده بر شناسایی دانش‌آموزان بدسرپرست، بی‌سرپرست و درگیر خانواده آسیب‌پذیر تأکید کرد و گفت: مجوز ورود تیم بهداشتی به مدارس داده شود تا کارشناسان بهداشت بتوانند خدمات خوبی به دانش‌آموزان در مدارس ارائه کنند.

کد خبر 690605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.