پیش‌بینی رکورد بی‌سابقه تولید گندم در سال آینده

وزیر جهاد کشاورزی از پیش‌بینی مناسب از بارش‌ها در پاییز و زمستان خبر داد و گفت: علاوه بر آن نهاده‌های کشاورزی هم کاملاً تدارک دیده شده و امیدواریم کشاورزان هم با عمل به توصیه‌های فنی و با قدرت بیشتری تولید را ادامه دهند.

‌به گزارش ایمنا، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی امروز در برنامه آغاز سال زراعی جدید در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی، ضمن اعلام خداقوت برای همه کشاورزان به‌ویژه گندم‌کاران کشور، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی صد درصد تولید پنج محصول اساسی گندم، برنج، جو، پنبه و شکر برنامه‌ریزی کرده است و در بخشی از محصولات مانند روغن، متعهد شده‌ایم که ضریب خوداتکایی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ما متعهد هستیم که در تأمین ۹۰ درصد امنیت غذایی به خودکفایی برسیم، افزود: پیش‌بینی شده بارندگی مناسبی در پاییز و زمستان انجام شود، در صورتی که بهار هم وضعیت بارندگی مناسب باشد، می‌توانیم با همدلی کشاورزان در سال آینده تولید را بیشتر از امسال افزایش دهیم.

اهمیت امنیت غذایی کمتر از امنیت نظامی نیست

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به دو اقدام مهم در سال زراعی جدید برای افزایش امنیت غذایی کشور اشاره کرد و گفت: اقدام نخست این است که همه نهادها و قوا را به همکاری بیشتر بخواهیم. آنها باید به این مسئله معتقد باشد که اهمیت امنیت غذایی در کشور کمتر از امنیت نظامی نیست. امنیت غذایی نیاز به حمایت همه قوا دارم.

نیکبخت افزود: همچنین در سال زراعی جدید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده بیشتری خواهیم کرد، دو هزار محقق و پژوهش‌گر در کشور وجود دارد که آنها طبق زمانبندی یک ساله به مراکز ترویج و آموزش کشاورزی سرکشی خواهند کرد و آنها را آموزش می‌دهند.

از این به بعد زمین کشاورزی بین وراث تقسیم نمی‌شود

وی ادامه داد: با همکاری‌ای که قوه قضائیه و اداره ثبت اسناد انجام داده، از این به بعد سندهایی که برای زمین‌های کشاورزی صادر می‌شود، قید می‌شود «کاربری زمین برای کشاورزی است، همچنین با این نحوه صدور سند هیچ وراثی امکان قطعه کردن زمین‌های کشاورزی را نخواهند داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی در کشور داریم که شش درصد آنها کلاس یک و دو است و باید در حفظ آنها کوشا باشیم.

* اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم از اولویت‌های این وزارتخانه در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: اولویت نخست ما بخش شیلات است. واقعیت این است که ظرفیت‌های بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد اما از آن به خوبی استفاده نشده است. ما مرزهای آبی طولانی داریم که فرصت‌های خوبی برای پرورش ماهی است. علاوه بر آن استفاده از پرورش ماهی در قفس می‌تواند این بخش را متحول کند.

نیک بخت افزود: صنایع تبدیلی در اولویت بعدی قرار گرفته و ما می‌توانیم با توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی ارزش افزوده زیادی در این بخش داشته باشیم.

وی همچنین گفت: افزایش سطح کشت محصولات گلخانه‌ای اولویت بعدی است که با توجه به محدودیت‌های آب و خاک در کشور باید توسعه بدهیم. متقاضی زیادی برای کشت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد اما با محدودیت‌های منابع روبرو هستیم و باید دولت در این زمینه حمایت کند.

وزیر جهاد کشاورزی اولویت بعدی را توسعه دامپروری عنوان کرد و گفت: باید برای تأمین مناسب گوشت، مرغ و تخم مرغ و محصولات پرتئینی واحدهای راکد و نیمه فعال باید در این حوزه فعال شود.

نیک بخت اظهار داشت: موانع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید برداشته شود. واقعیت این است که دستورالعمل‌ها هم در این زمینه مشکل دارند و با اصلاح آنها افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش را خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی تولید برای صادرات است و ما تمام برنامه‌های خود را با نیت ارزآوری ادامه خواهیم داد.

پیش‌بینی رکورد بی‌سابقه تولید گندم در سال آینده

وزیر جهاد کشاورزی از پیش‌بینی مناسب از بارش‌ها در پاییز و زمستان خبر داد و گفت: علاوه بر آن نهاده‌های کشاورزی هم کاملاً تدارک دیده شده و امیدوار هستیم کشاورزان هم با عمل به توصیه‌های فنی و با قدرت بیشتری تولید را ادامه دهند.

نیک بخت ادامه داد: ما به هیچ عنوان در تولید گندم برگشت به عقب نخواهیم داشت و این را مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مسئولان بالادستی از ما نمی‌پذیرند و باید این حرکت رو به جلو را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارها اجرای جهش تولید در دیمزارها است که امسال هم دیدیم با این طرح، زمین‌هایی که تنها ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم در هکتار گندم تولید می‌کردند، به تولید ۱.۳ میلیون تن در هکتار رسیدند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام دست در دست یکدیگر طرح جهش تولید را ادامه خواهند داد و در سال زراعی جدید رکورد جدیدی از تولید گندم خواهیم داشت.

منبع: فارس

کد خبر 690483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.