ارزیابان یونسکو برای بازدید ماسوله به ایران می‌آیند

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ارزیابان یونسکو آبان ماه برای بازدید مجدد ماسوله به ایران می‌آیند و پرونده منظر فرهنگی آن پس از رفع نواقص سال آینده به اجلاس کمیته جهانی میراث فرهنگی یونسکو ارسال می‌شود.

به گزارش ایمنا، علی دارابی در نشست تخصصی ثبت جهانی و دستاوردهای آنکه در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: ثبت ۵۴ کاروانسرای ایرانی در فهرست جهانی یونسکو افتخار بزرگی برای ایران و ایرانیان است با این ثبت تعداد آثار ایران در فهرست جهانی به ٢٧ اثر افزایش یافت، البته با احتساب باغ‌ها و قنات‌ها در مجموع ١٠۴ سایت جهانی در ایران داریم.

وی با اشاره به دیفر (رفع ایرادهای پرونده و بررسی در اجلاس‌های سال‌های بعد) شدن پرونده ماسوله افزود: تلاش زیادی برای ثبت ماسوله شد اما از ثبت جهانی بازماند و قرار شد مجدد ارسال شود، ارزیابان یونسکو برای بازدید مجدد ماسوله آبان ماه به ایران می‌آیند تا پس از رفع نواقص در کنترل پرونده‌های دیگر پرونده ماسوله مجدد به اجلاس یونسکو ارسال شود.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: در مجموع هزار کاروانسرا داریم که ٧٠٠ کاروانسرا ثبت ملی شده‌اند و ۵۴ کاروانسرا در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

وی درباره اهمیت و فایده ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی توضیح داد: ثبت آثار دارایی و ثروت ملی مردم یک کشور است. از طرفی در دسته بندی مقاصد وجود آثار جهانی مقصد در انتخاب و اولویت گردشگران حرفه‌ای قرار می‌دهد. با ثبت جهانی یک اثر مسئولیت جهانی برای صیانت و نگهداری آثار فراتر از مسئولیت محلی استانی و ملی ایجاد می‌شود.

دارابی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های اجلاس تحلیل از سمن‌های حوزه میراث فرهنگی بود امیدوارم در ایران هم سازمان‌های مردم نهاد این حوزه فعال‌تر عمل کنند و در مجامع بین‌المللی اثربخش حضور یابند. حدود ٢۵ دیدار با سفیران و نمایندگان حاضر در اجلاس ریاض داشتیم، همگان بر جایگاه ایران در حوزه میراث فرهنگی و تمدنی جهان تاکید داشتند.

وی گفت: ما به شفافیت و ساختمان شیشه‌ای میراث فرهنگی متعهد و وفاداریم، تلاش کردیم امضاهای طلایی را از فرایندها حذف کنیم، سلیقه‌های شخصی در پرونده‌های ثبت جهانی حذف کردیم. شورای مشورتی تخصصی ثبت آثار تشکیل دادیم تا پرونده‌ها تا ١٠ سال آینده را فهرست کردیم.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: بیش از ٢٠٠ اثر ثبت ملی کشور احصا شده و در حال اولویت بندی هستیم تا پرونده‌ها برای ارسال به یونسکو و ثبت جهانی تدوین شوند، به زودی سامانه‌ای طراحی می‌شود که صاحب نظران ثبت نام کنند، چهره‌های ماندگار میراث و متخصصان صاحب نظر حوزه میراث توسط هیأت علمی انتخاب می‌شوند تا درباره تدوین پرونده‌های ملی و جهانی کمک کنند.

وی گفت: حوزه میراث فرهنگی پایان پذیر نیست هر چه هزینه کنیم سرمایه گذاری است، ما در این حوزه جزو سرآمدان جهان هستیم. در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ١٠ کشور جهان و در میراث جهانی ناملموس رتبه ششم جهان را داریم اما برای حفظ این جایگاه‌ها و ارتقا آن نیازمندیم همه ما را یاری کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 690477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.