مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من است

شوق پرواز، گل پامچال، سفر به چزابه، لیلی با من است و خاک سرخ از جمله سریال های ماندگار و خاطره انگیر در ژانر دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هستند که این نوشتار به مرور و بازخوانی آنها اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشت سال دفاع مقدس و حماسه سازی رزمندگان، موضوع ساخت آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مختلفی در کشورمان بوده است.

به بهانه هفته دفاع مقدس، از بین تعداد بسیار زیادی سریال که درباره این موضوع ساخته شده، سراغ پنج سریال متفاوت، جذاب و خاطره‌انگیز رفتیم که به نوعی توانستند بخشی از اتفاق‌ها و حال و هوای دوران دفاع مقدس را به خوبی به نمایش درآوردند؛ از «سفر به چزابه» تا «شوق پرواز» که در ذهن بینندگان و مخاطبان رسانه ملی، ثبت و خاطره شده است.

سفر به چزابه

کارگردان: رسول ملاقلی‌پور

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من استداستان این مجموعه که ادامه فیلم سینمایی با همین نام است، درباره گروهی گردشگر بود که به مناطق جنگی می‌روند و هر یک از آن‌ها از زمان جنگ داستانی در ذهن دارند.

در این سریال، «وحید» در حال ساختن یک فیلم جنگی است، او از «علی» دوست آهنگسازش دعوت کرده تا با دیدن قسمت‌هایی از فیلم که آماده شده آهنگی بسازد اما «علی» نمی‌تواند با فیلم ارتباط درستی پیدا کند. «علی» به قصد آشنایی با فیلم به همراه «وحید» به محل فیلم برداری می‌رود اما ناگهان هر دو با رفتن به یکی از خاکریزهای ساخته شده، خود را در قلب سنگرهای واقعی جبهه، در منطقه چزابه می‌یابند. این سریال که بر اساس دو فیلم «سفر به چزابه» و «نجات‌یافتگان» ساخته شد سال ۷۴ از تلویزیون پخش شد.

«حبیب دهقان‌نسب»، «مسعود کرامتی»، «عاطفه رضوی»، «فرهاد اصلانی» و مرحوم «جمشید اسماعیل‌خانی» از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند.

لیلی با من است

کارگردان: کمال تبریزی

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من استاز این اثر می‌توان به عنوان اولین اثر کمدی سینمایی تلویزیونی در دهه ۷۰ نام برد که به دلیل نگاه تازه‌اش به دفاع مقدس یکی از ماندگارترین آثار این عرصه به شمار می‌آید.

«لیلی با من است» روایت زندگی «صادق مشکینی» فیلم بردار تلویزیون است که از جنگ بسیار زیاد می‌ترسد. او برای اینکه بتواند از صندوق تلویزیون وام بگیرد تا خانه نیمه‌ساخته‌اش را تکمیل کند باید برای فیلم برداریِ فیلمی مستند از اسرای عراقی به منطقه جنگی برود. «صادق» شبانه وصیت نامه‌ای تنظیم می‌کند و پس از آن به‌همراه آقای «کمالی» عازم منطقه جنگی می‌شود و حوادث عجیب و غریبی رقم می‌خورد که در عین حال به تحول فکری «صادق» هم می‌انجامد.

«رضا مقصودی»، فیلم‌نامه متفاوت این سریال را نوشت. «کمال تبریزی» این اثر را با همکاری سیمافیلم تولید کرد و از ابتدا نیز قرار بر این بود که اول نسخه سینمایی آن اکران شود و سپس در هفت قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبکه دو برود.

«پرویز پرستویی»، «محمود عزیزی»، «شهره لرستانی» و «رحمان باقریان» از جمله بازیگران اصلی این اثر به شمار می‌آیند.

خاک سرخ

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من استاین سریال روایت زندگی شخصی به نام «ایرج» بود که با پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آغاز می‌شود. او در هنگام دستگیری دخترش «لیلا» را گم کرده بود و به دنبال او می‌گردد. هم‌زمان با شروع جنگ و عروسی «لیلا» در تهران، او متوجه می‌شود که پدر و مادر واقعی‌اش در خرمشهر زندگی می‌کنند و به دنبال آن‌ها می‌رود. در میانه راه، همسرش با بمباران جنگنده‌های عراقی کشته می‌شود و او تنها به خرمشهر می‌رود و در آنجا مادرش را می‌یابد اما پدرش اسیر عراقی‌ها می‌شود.

«خاک سرخ» به نویسندگی «مسعود بهبهانی‌نیا» و تهیه‌کنندگی «ایرج محمدی» در سال ۷۹ ساخته شد و سال ۸۱ روی آنتن شبکه یک رفت و با استقبال فوق العاده ای از سوی مخاطبان مواجه شد.

«پرویز پرستویی»، «لاله اسکندری»، «مهتاب کرامتی» و «بهناز جعفری» از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند. «ابراهیم حاتمی کیا» سه بار برای فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «به رنگ ارغوان» و «به وقت شام» موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر شده است. او تاکنون نامزد دریافت ۶۸ جایزه داخلی و بین‌المللی شده که از این تعداد، برنده ۳۹ جایزه شده است.

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من است

شوق پرواز

کارگردان: یدا… صمدی

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من استاین مجموعه مروری بر زندگی سرلشکر خلبان شهید «عباس بابایی»، معاون وقت عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از دریچه نگاه زنی محقق است که قصد دارد نکاتی از زندگی شهید «بابایی» به دست آورد.

این سریال از شهریور سال ۱۳۹۰ تا بهمن همان سال روی آنتن شبکه یک رفت و با استقبال فراوانی از سوی مردم مواجه شد.

این سریال از سال ۱۳۷۶ پیش‌تولید خود را آغاز کرد و بخش‌هایی از آنکه مربوط به دوران کودکی سرهنگ «بابایی» در شهر قزوین بود، هم فیلم برداری شد اما در همان ابتدا متوقف شد.

پس از ۱۰ سال با ورود زنده یاد «یدا… صمدی» به عنوان کارگردان، تصویربرداری سریال از خرداد ۱۳۸۸ آغاز شد و در نهایت برای پخش در تلویزیون آماده و پخش شد.

«شهاب حسینی»، «الهام حمیدی»، «کورش تهامی»، «اتابک نادری» و «شهرام حقیقت دوست» از جمله بازیگران این سریال خاطره انگیز بودند. «حسینی» برای بازی در فیلم «فروشنده» توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را در سال ۲۰۱۶ به دست آورد.

گل پامچال

کارگردان: محمدعلی طالبی

مروری بر سریال‌های ماندگار دوران دفاع مقدس؛ از گل پامچال تا لیلی با من استساخت این سریال در روزهای پایانی جنگ، در کلاردشت کلید خورد و سه سال به طول انجامید. «گل پامچال» اولین سریالی به شمار می‌آید که به شکل مستقل درباره جنگ در نیمه دوم سال ۷۰ روی آنتن رفت و به‌عنوان محبوب‌ترین سریال سال شناخته شد. طرح اولیه این مجموعه برگرفته از کتاب «مادر» اثر «لیوبا ورونکوا» بود و داستان این سریال درباره زندگی دختری است به نام «لیلا» است که در جنوب ایران زندگی می‌کند که بر اثر بمباران دشمن، خانواده‌اش را از دست می‌دهد.

یکی از آشنایان او برای پیدا کردن خواهر لیلا به تهران سفر می‌کند و در این مسیر اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد و سپس به شمال کشور می‌روند. از سوی دیگر برای لیلا اتفاقی می‌افتد و خانواده‌ای شمالی این دختر را پیش خود می‌برند و از او نگهداری می‌کنند.

وقتی که خواهر لیلا پیدا می‌شود لیلا راضی نیست که به همراه آنها برود در نتیجه خواهر لیلا اجازه می‌دهد که در آنجا بماند و در مدرسه هم ثبت نام می‌کند.قصه این اثر توسط مرحوم «کامبوزیا پرتوی» به نگارش درآمد و «فاطمه معتمدآریا»، «تانیا جوهری»، «حمید جبلی»، «رضا بابک» و «ستاره جعفری» از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

کد خبر 690414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.