پشت‌پرده لشکرکشی باکو به قره‌باغ چیست؟

کارشناس مسائل قفقاز گفت: ارسال تسلیحات به نخجوان را بیشتر باید یک مانور نظامی بزرگ دانست تا عملیاتی علیه خاک ارمنستان، زیرا در استراتژی‌های سیاست بین‌الملل، دو نوع استراتژی اعلامی و اعمالی وجود دارد و اگر قرار بود این اقدامات در راستای برنامه‌ریزی برای یک حمله باشد، نیازی نبود علنی اعلام شود.

بهنام صحرانورد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تحولات اخیر قره‌باغ و احتمال حمله جمهوری آذربایجان به «استان سیونیک» ارمنستان و تصرف «گذرگاه زنگه‌زور» اظهار کرد: با توجه به تحولات یکسال اخیر و تحریک آذربایجان توسط بعضی از کشورهای منطقه، مواضع سیاسی نظام حاکم بر ارمنستان و همچنین اختلافات داخلی و تنش‌های درونی، آذربایجان سعی دارد از شرایط فعلی برای داشتن دست بالا در روند مذاکرات و یا استفاده از فرصتی که روسیه هم در آن به نوعی در جنگ اوکراین درگیر است، برای دستیابی به بعضی از منافع خود استفاده بهینه کند، اما احتمال اینکه این را یک برگ برنده برای آذربایجان بدانیم که بخواهد از طریق تحریکات اخیر به استان سیونیک ارمنستان حمله و گذرگاه زنگه‌زور را تصرف کند، بسیار کم میدانم.

وی افزود: با این وجود دولت آذربایجان می‌تواند از وضعیت داخلی ارمنستان جهت دستیابی به بعضی از اهداف خودش استفاده کند، البته ما از آذربایجان در سال‌های گذشته برخی از تحرکات خارج از عرف نظام بین‌الملل و رفتارهای مغایر با موازین اساسی حقوق بین‌الملل در بحث مرزها و حریم هوایی دیگر کشورها را شاهد بوده‌ایم، اما در حال حاضر احتمال کمی وجود دارد که بخواهد همچنین عملیات بزرگی را با این وسعت و دامنه انجام بدهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر اردوغان به نخجوان به دعوت الهام علی اف و همچنین جا به جایی تسلیحات از باکو به نخجوان، گفت: در اینکه ترکیه خود را برادر بزرگ آذربایجان می‌داند تردیدی نیست و اردوغان هم بارها این را اثبات کرده و برای آن هزینه داده است، اما اگر در موقعیت فعلی اردوغان بخواهد با وجود تورم وحشتناک ترکیه به نخجوان برود، آنجا هزینه کند و تجهیزات نظامی به آذربایجان بدهد، باید خود را برای ریسک بزرگ پاسخگویی به افکار عمومی ترکیه آماده کند.

صحرانورد تصریح کرد: از طرف دیگر ارسال تسلیحات از باکو به نخجوان را نیز بیشتر باید یک مانور نظامی بزرگ دانست تا عملیات اقدامی علیه خاک ارمنستان. ما در استراتژی‌های سیاست بین‌الملل، دو نوع استراتژی اعلامی و اعمالی داریم و اگر قرار بود این اقدامات در راستای برنامه‌ریزی برای یک حمله باشد، نیازی نبود این اقدامات در بوق و کرنا شود و تسلیحات را به شکل علنی جا به جا کنند، بلکه این کار را پنهانی و در خفا انجام می‌دادند.

وی یادآور شد: نظام سیاسی ارمنستان چندین سال است دچار تلاطم درونی است و مشکلات عدیده ای را هم در ساختار اقتصادی و هم در ساختار سیاسی دارند و فراتر از اینها، این نظام سیاسی دچار پاشنه آشیل‌هایی در جا به جایی روابط قدرت‌ها است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ما در سنوات گذشته نیز برخی حرکات درونی را در داخل ارمنستان دیدیم و شبه کودتاها و یا به تعبیر دورتری انقلاب رنگی را هم در داخل ارمنستان شاهد بودیم، اما آن چیزی که در روزهای گذشته مبنی بر تزلزل در ساختمان ریاست جمهوری ارمنستان رخ داد، نشان می‌دهد فضایی که در یک ماه گذشته در این کشور حاکم شده است می‌تواند پاشنه آشیلی برای تزلزل بیشتر پاشینیان باشد.

صحرانورد تاکید کرد: ردپای دیگران را هم باید در این ماجرا دید و این مسئله نباید به سادگی فقط به عوامل داخلی ربط داده شود، زیرا با توجه به اینکه ارمنستان اخیراً برای حرکت به سمت آمریکا گرایش نشان داده است، این کودتای خنثی شده اخیر در ارمنستان می‌تواند به دلیل دخالت کشورهای دیگر، در امور داخلی این کشور اتفاق افتاده باشد.

کد خبر 690389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.