تعداد مبتلایان به کرونا بیش از آنفلوانزا است / افراد مبتلا در منزل بمانند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده شیوع کرونا در کشور و استان بیش از آنفلوانزا است، گفت: با شروع فصل پاییز هر ساله سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی افزایش پیدا می‌کند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شیوع بیماری‌های فصلی در استان اصفهان اظهار کرد: طی هفته گذشته حدود ۳۲ درصد از افرادی که با علائم شدید آنفلوانزا مانند بیماری‌های فصلی، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد به مراکز درمانی کشور مراجعه و از آنها نمونه‌گیری شده است، کرونا مثبت بودند و حدود هفت درصد نیز آنفلوانزا مثبت ثبت شده است، همچنین آمار مبتلایان به آنفلوانزا و کرونا در استان اصفهان مانند کشور است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده در حال حاضر شیوع کرونا در کشور بیش از آنفلوانزا است، افزود: با شروع فصل پاییز هر ساله سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی افزایش پیدا می‌کند، همچنین شیوع آنفلوانزا و طی سال‌های اخیر کرونا نیز به این بیماری‌ها افزوده شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: افراد باید توجه داشته باشند که تمام این بیماری‌ها تنفسی است و از طریق هوا منتقل می‌شود، بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، احتمال ابتلاء به بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فردی علائمی دارد از منزل خارج نشود تا دیگران را مبتلا نکند، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرار نگرفتن در محیط‌های بسته و تجمعی، مدنظر قرار دادن تهویه مناسب و شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون باید مورد توجه قرار گیرد، اگر این اقدامات انجام شود، به طور قطع برای پیشگیری از کرونا، آنفلوانزا و سرماخوردگی بین افراد مؤثر است.

آنفلوانزا در افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند

عقدک با اشاره به اینکه آنفلوانزا در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند، گفت: توصیه می‌شود افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان شش ماه تا پنج سال، سالمندان بالاتر از ۶۵ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابتی‌ها، بیماران قلبی و عروقی، کبدی و کلیوی و افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، مانند افراد مبتلا به سرطان باید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی اضافه کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا تا پایان مهرماه است که در این بازه زمانی برای افراد مقاومت و ایمنی در مقابل آنفلوانزا ایجاد می‌شود؛ همچنین خوردن مایعات، میوه‌ها و سبزیجات که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند از مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا ادامه داد: در استان اصفهان روزانه کمتر از ۱۰ نفر به علت ابتلاء به کرونا ویروس بستری می‌شوند، در شلوغ‌ترین روزها حدود ۲۰۰ نفر از افرادی که با علائم کرونا ویروس مراجعه کردند، به صورت سرپایی درمان شدند و حدود ۳۰ درصد از این موارد (۵۶ نفر) کرونا مثبت بودند.

وی خاطرنشان کرد: طی یک ماه گذشته افراد مبتلا به کرونا که در آی‌سی‌یو بستری شده باشند یا بر اثر این ویروس فوت کرده باشند در استان اصفهان نداشتیم؛ این در حالی است که آمار بیماران سرپایی کرونا در کشور و استان اصفهان افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 690368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.