پوسیدگی و شکستگی دندان چگونه اتفاق می‌افتد؟

دندان‌پزشک و متخصص ترمیمی و زیبایی با بیان اینکه روند شکستگی دندان در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد، گفت: این‌طور نیست که دندان یک فرد ناگهان دچار شکستگی شود، این روند به دلیل برداشت مواد معدنی از روی دندان و ضعیف شدن زیرساز و ساختار داخلی دندان رخ می‌دهد.

مائده قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند ایجاد پوسیدگی در دندان‌های افراد اظهار کرد: برای اینکه پوسیدگی در دندان‌های بیمار اتفاق بیفتد نیازمند فاکتورهایی است که شامل گلوکز باکتری که باعث ایجاد پوسیدگی دندان و مدت زمانی که در اختیار این باکتری قرار گرفته است، می‌شود تا این پوسیدگی رخ دهد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی یک بیماری مزمن و باکتریال است، افزود: این بیماری از این جهت مزمن است که زمان‌بر بوده است تا پوسیدگی ایجاد شود و باکتریال است، زیرا عمل ایجادکننده پوسیدگی یک نوع باکتری است که در دهان افراد به وجود می‌آید.

دندان‌پزشک و متخصص ترمیمی و زیبایی ادامه داد: به این باکتری باید قند برسد تا بتواند فعالیت کند، باکتری با تخمیر این قند اسیدی تولید می‌کند که باعث برداشت مواد معدنی از سطح دندان می‌شود و به مرور دندان آسیب می‌بیند، با از دست دادن مواد معدنی بافت دندان ضعیف و گاهی دندان خود به خود شکسته و سوراخ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در مواقعی سوراخ‌شدگی دندان قابل رؤیت نیست و در فضاهایی از دندان قرار گرفته که در دسترس نیست، گفت: به همین علت بیمار متوجه سوراخ شدن دندان نمی‌شود، مواقعی هم وجود دارد که دشکستگی و سوراخ‌شدگی واضح است و بیمار این روند را می‌تواند ببیند، بسیاری از بیماران به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند و می‌گویند که با خوردن یک غذای ساده دندان آنها یک‌دفعه شکسته است.

شکستگی دندان در طولانی مدت رخ می‌دهد

قاسمی خاطرنشان کرد: روند شکستگی دندان در طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد، این‌طور نیست که دندان یک فرد ناگهان دچار شکستگی شود و این روند به دلیل برداشت مواد معدنی از روی دندان اتفاق می‌افتد، به مرور زمان زیرساز و ساختار داخلی دندان ضعیف می‌شود و پوسته مینای روی دندان به واسطه خوردن یک غذای ساده می‌شکند.

وی با بیان اینکه تعدادی از بیماران با مشاهده علائمی متوجه پوسیدگی دندان‌های خود می‌شوند، ادامه داد: حساسیت به غذا و آب گرم یا سرد، شیرینی یا درد دندان هنگام جویدن از مهم‌ترین این علائم است و هر کدام از این علائم از نظر پیشرفت بیماری در دندان رتبه‌بندی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: اگر حساسیت فرد به خوردن شیرینی باشد تا حدودی می‌توان از این حساسیت چشم‌پوشی کرد، به علت اینکه بسیاری از عوامل دیگر می‌تواند در حساسیت دندان فرد به شیرینی مؤثر باشد و نمی‌توان گفت دندان به‌طور کامل پوسیده و به خوردن شیرینی حساس شده است.

وی در خصوص بیشترین علائمی که برای پوسیدگی دندان مهم است، تصریح کرد: حساسیت دمایی و حرارتی به‌خصوص حساسیت به محرک سرما و در نهایت پیشرفته‌تر پوسیدگی دندان، حساسیت به محرک گرما وجود دارد، وقتی که یک محرک سرد مانند آب یخ وارد دهان می‌شود و دندان‌درد خفیف رخ می‌دهد و با تمام شدن محرک سرد حساسیت رفع شود، این نوع پوسیدگی دندان در اندازه ترمیم و پر کردن دندان بوده و قابل رفع است.

قاسمی ادامه داد: اگر حساسیت دندان به محرک سرما بیش از اندازه شود به نوعی که بعد از تمام شدن محرک سرما درد دندان ادامه پیدا کند، نشان‌دهنده پوسیدگی عمیق‌تر دندان است و احتمال دارد به مراحل بعدی درمان مانند درمان ریشه و عصب‌کشی نیاز داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حساسیت به محرک گرما نشان‌دهنده نیاز دندان به درمان ریشه است، گفت: دردهای خودبه‌خود و دردهای شبانه بدون عامل محرک بیشتر به این سمت می‌رود که پوسیدگی دندان عمیق بوده و به عصب رسیده باشد و نیاز به درمان ریشه دارد.

اهمیت پیشگیری از روند پوسیدگی دندان و تحلیل لثه‌

دندان‌پزشک و متخصص ترمیمی و زیبایی درباره اهمیت پیشگیری از روند پوسیدگی دندان اظهار کرد: مسواک زدن سه مرتبه در طول روز و به شکل مناسب باید انجام شود، برای مسواک زدن درست به‌منظور جلوگیری از سایش دندان‌ها و تحلیل لثه‌ها بهتر است سر مسواک را از روی لثه به شکل دورانی به سمت دندان حرکت دهیم و برای مسواک زدن دندان‌های فک بالا باید جهت مسواک از بالا به سمت پایین و برای دندان‌های فک پایین جهت مسواک از سمت پایین به بالا حرکت دورانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید زمان کافی برای تمیز کردن دندان‌های فک بالا و پایین قرار دهیم، گفت: سطح‌های مختلف دندان شامل لب دندان و سطح جونده دندان باید تمیز شود تا دندان‌ها کمتر دچار پوسیدگی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بین کودکان و نوجوانان مسواک زدن مهم‌ترین اقدام برای تمیز کردن دندان‌ها است، در بزرگسالان استفاده از نخ دندان نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند، افراد بزرگسال از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده کنند تا از ایجاد پوسیدگی‌های بین دندانی جلوگیری شود.

کد خبر 690255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.