استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی تابلوی تصاویرشهدا در اصفهان/ بنرهایی از جنس ایثار و همدلی

این روزها در کنار تصاویر زیبایی از شهدا که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ورودی‌ها و محورهای شهر آذین بسته شده است، بنرهایی نیز در سطح شهر به‌مناسبت هفته دفاع مقدس برافراشته شده که همدلی و ایثار مردمان این دیار را به نمایش گذاشته است که در این بنرها ترکیب علم و هنر به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان روح‌افزای ما، اصفهان دوست داشتنی ما، شهری که اگرچه معروف است به نصف جهان اما تمام جهان ما است، با خاک پاکش، با نغمه نی و تارش، با همه حسن و جمالش، با عاشقانه‌های نشسته بر کلام اهالی‌اش، با گنبدهای فیروزه‌ای‌اش، با پل‌های نشسته بر تن خاکش، با گلدسته‌های با وقارش، با هنرمندان چیره دستش، با مردان مرد خفته در گلستان شهدایش، با خون شهدای سرافرازش، با ابرمردان مردی که گوشه‌ای از تنشان جا ماند در خاک جنوب، با سرو قامتانی که تنگی نفس شد سوغاتی ریه‌هایشان، با مردانی که کمرهایشان تا خورد و ویلچر همدم دستانشان شد و مخلص کلام، اصفهان ما شهر شهیدان است.

اصفهان دیاری است که مردمانش ایستادن تا پای جان را قاب کردند کنج جانمان، سرزمینی که غیرتی‌هایش رفتند تا مشتی از خاک وطن از دست نرود. شهری که آن را با شهدایش می‌شناسندش با خرازی و ردانی‌پورش، با تورجی‌زاده و شهبازی‌اش؛ شهری که هربار از دروازه‌های شهرش وارد می‌شوی عطر شهادت به جانت می‌نشیند.

قاب عکس فرماندهان خیبر، بیت‌المقدس و کربلای ۴ را که می‌بینی دلت می‌خواهد بزنی کنار و ادای احترام کنی. قاب عکس‌هایی که این روزها با تغییراتی که به خود دیده، حال و هوای خوبی به ورودی‌های شهر داده است. علم و هنر با هم تلفیق شده و نتیجه‌اش شده زیبایی‌های مضاعفی که چشم را می‌نوازد.

این روزها در کنار تصاویر زیبایی از شهدا که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ورودی‌ها و محورهای شهر آذین بسته شده است، بنرهایی در سطح شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس برافراشته شده که همدلی و ایثار مردمان این دیار را به نمایش گذاشته است.

در این بنرها ترکیب علم و هنر به چشم می‌خورد، همان که مقام معظم رهبری لازمه تبلیغات مؤثر دانسته‌اند: «حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسااینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم.»

طنین حماسه دفاع مقدس در شهر اصفهان / بنرهایی که از ایثار و همدلی می‌گویند

«ارسالی از بهشت» اقدامی برای ادای دین به شهدا

حسن کوشکیان، رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار می‌کند: ۲۵ تابلوی مزین به عکس شهدا در تمام محورهای ورودی شهر اصفهان نصب شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته عکس‌های این ورودی‌ها و محورها تنها روزهای منتهی به سال جدید یا روزهای ابتدایی هر سال تغییر پیدا می‌کرد، می‌افزاید: چندین سال تصاویر شهدا مشترک بود و تنها تجدید چاپ می‌شد، البته بعضی سال‌ها نیز تصاویر تغییر می‌کرد، اما به خاطر اینکه تصاویری که از شهدا باقی‌مانده است، دارای کیفیت مناسبی برای چاپ نیست، دوستان ما مجبور می‌شدند از طریق اعمال فیلترهای طراحی یا از طریق تکنیک تصویرسازی و امثالهم، یک تصویر زیباتری از آن تصویر بی‌کیفیت ایجاد کنند و عکس شهید را با آن تکنیک اجرا کنند که به نسبت آن دوره، کار موفق و خوبی انجام می‌شد.

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: تکرار این اقدامات موجب شده بود که تصاویر این تابلوها به ورطه تکراری بیفتد و دیگر آن جذابیت و چشم‌نوازی را برای مخاطب نداشته باشد، از این‌رو تغییرات جدیدی در این تابلوها همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌هایی همچون هوش مصنوعی به‌وجود آمد و ما نیز در صدد برآمدیم برای ایجاد تغییرات مدنظر در تابلوی شهدا از هوش مصنوعی استفاده کنیم.

با همفکری‌ها و مشورت‌های انجام شده، مقرر شد هوش مصنوعی، شهدا را از موقعیت بهشت به ما نشان دهد، از این‌رو طرح را با عنوان «ارسالی از بهشت» را رونمایی کردیم.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا برای اینکه به شلوغی روزهای پایانی سال برنخوریم، از فرصت میانه سال و مناسبت هفته دفاع مقدس برای تعویض تابلوهای مزین به تصویر شهدا در محورهای ورودی شهر استفاده کردیم.

کوشکیان با بیان اینکه پروسه طراحی تابلوها با استفاده از هوش مصنوعی به لحاظ رسیدن به ایده‌ای که هوش مصنوعی چه موقعیتی از شهید را نشان بدهد، بیش از دو ماه طول کشید، تصریح می‌کند: سرانجام با همفکری‌ها و مشورت‌های انجام شده، مقرر شد هوش مصنوعی، شهدا را از موقعیت بهشت به ما نشان دهد، انگار که خود شهیدان والامقام عکس سلفی از بهشت برای ما گرفتند و ارسال کردند؛ از این رو طرح را با عنوان «ارسالی از بهشت» را رونمایی کردیم.

وی اظهار می‌کند: سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «حفظ نظام و در واقع حفظ ایمان مردم اوجب واجبات است ضمن اینکه تبلیغ در دوره کنونی با انواع و اقسام شیوه‌های متکی بر علم و گسترش ابزارها از جمله اینترنت و هوش مصنوعی (به‌عنوان نمادی از مرحله پسااینترنت) توسعه فراوان یافته، بنابراین عقل هم حکم می‌کند در مقابل شمشیرهای خون‌ریز تبلیغات دشمنان، تبلیغ را اولویت اول بدانیم»، گویای آن است که ایشان نیز چنین دیدگاهی داشتند و سخنان رهبر معظم انقلاب انگیزه ما را برای انجام این اقدام بیشتر کرد.

طنین حماسه دفاع مقدس در شهر اصفهان / بنرهایی که از ایثار و همدلی می‌گویند

ترکیب علم و هنر برای نمایش «قرار همدلی»

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: همزمان یک پروژه دیگر برای فضاسازی شهر در هفته دفاع مقدس آغاز کردیم و برای اولین‌بار شهروندان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه و اسکن کیوآرکدی که در گوشه پوستر مزین به تصویر شهدا قرار گرفته است، به‌صورت صوتی و تصویری به محتوای پادکست پوستر یا موشن آن دسترسی داشته باشند و محتوای صوتی و تصویری آن را مشاهده کنند.

وی می‌گوید: در اتاق فکر و در مشورت‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اگر دفاع مقدس ما به یک حماسه تبدیل شد، این حماسه تنها مربوط به شهدا و رزمندگانی نبود که در خط مقدم جبهه حضور پیدا می‌کردند، بلکه قطعاً یک پشتیبانی داخل شهرها و داخل خانه‌های مردم و همدلی در کل کشور انجام شده است که آن حماسه عظیم شکل گرفت، اما شاید این بخش از دفاع مقدس، کمتر بیان و مطرح شده و آنچنان در فیلم‌ها و پوسترها یا در تبلیغات، ذره‌بینی روی این بخش از دفاع مقدس قرار نگرفته است.

کوشکیان ادامه می‌دهد: با توجه به این مسائل، ما تصمیم گرفتیم این بار، طرح‌های مربوط به هفته دفاع مقدس را روی این قصه متمرکز کنیم و برای این کار با همکاری بنیاد شهید و سایر ارگان‌هایی که در این زمینه دخیل بودند، اقدام به تهیه محتوا کردیم.

طنین حماسه دفاع مقدس در شهر اصفهان / بنرهایی که از ایثار و همدلی می‌گویند

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین از رزمندگان و از افرادی که اطلاعات بیشتری در این ارتباط داشتند درخواست کردیم که اطلاعات و عکس‌های ناب و کمتر دیده شده از پشتیبانی‌های مردم شهر اصفهان برای دفاع مقدس از جمله رخت‌شورخانه‌ای که خانم‌ها لباس‌های رزمندگان را در آن شست‌وشو می‌دهند یا صف کامیون‌هایی که مواد غذایی را به خط مقدم ارسال می‌کردند و ایثار و همدلی در پشتیبانی از جبهه در آن‌ها موج می‌زد را در اختیار ما قرار دهند.

رئیس اداره تبلیغات شهرداری اصفهان می‌افزاید: این تصاویر ناب از اصفهان انتخاب شد و با همکاری گروه داستان‌نویسی، داستان‌های کوتاهی برای هر عکس ساخته شد، پادکست آن آماده و بعد هم پوستر طراحی شد که در حال حاضر در نقاط مختلف شهر قابل مشاهده است.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 690171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.