آزادی ۶ میلیارد دلار مسدود شده ایران از نگاه اکونومیست

هفته‌نامه اکونومیست در جلد این هفته خود، به آزادسازی متقابل پنج زندانی و ۶ میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی اشاره کرده است و مدعی شده است که این اقدام نوید آغاز دیپلماسی وسیع‌تری بین ایران و آمریکا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست در یادداشتی از جلد شماره ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۲۳ خود، به توافق موفقیت‌آمیز اخیر جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای آزادسازی متقابل پنج زندانی و ۶ میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی اشاره کرده است و همچنین گمانه‌زنی کرده که این اقدام ممکن است نشانی از دیپلماسی وسیع‌تر باشد.

به گفته این هفته‌نامه، ایران و آمریکا در ۱۸ سپتامبر هر کدام پنج زندانی را در توافقی مبادله کردند که با آزادسازی ۶ میلیارد دلاری دارایی‌های ایران - ناشی از فروش نفت - در کره جنوبی از سوی آمریکا تسهیل پیدا کرد. خزانه‌داری آمریکا بر نحوه خرج ۶ میلیارد دلار توسط ایران نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که ایران از این وجوه فقط برای اهداف بشردوستانه استفاده می‌کند.

آزادی ۶ میلیارد دلار مسدود شده ایران از نگاه اکونومیست

براساس یادداشت اکونومیست، گرچه این توافق مورد انتقاد عده‌ای پر سر و صدا قرار گرفته است ایران مجبور است این رویکرد دیپلماتیک را اتخاذ کند زیرا رقبایش اعتنایی به قوانین بین‌المللی نمی‌کنند؛ مخصوصاً در خصوص وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و ضبط نفت ایران در ماه‌های گذشته و انتقال آن به تگزاس.

بخشی از این توافق شامل تضمین معافیت تحریمی به بانک‌های دخیل در فرآیند انتقال و تبدیل منابع مالی بود که اکونومیست در این رابطه به نقل از اسفندیار باتمانقلیچ، اقتصاددان، نوشته است این مکانیزم معافیت تحریمی می‌تواند در آینده برای سایر تراکنش‌های مالی استفاده شود: «این می‌تواند یک لحظه یادگیری برای دیپلماسی آینده در مورد رفع تحریم‌ها باشد.

به گفته اکونومیست اما با اینکه تمامی سیگنال‌ها بنظر مثبت می‌رسید پس از تبادل زندانیان، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه صنایع نظامی ایران و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، وضع کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز از سکوی سازمان ملل اعلام که «پروژه آمریکایی کردن جهان» شکست خورده است.

این هفته‌نامه نوشته است که تعداد اندکی از ناظران این را اولین گام به سوی احیای برجام می‌دانند، توافقی که در سال ۲۰۱۵ با هدف محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم ایران امضا شد و دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران را بر آن داشت که این محدودیت‌ها را نادیده بگیرد.

آزادی ۶ میلیارد دلار مسدود شده ایران از نگاه اکونومیست

د ر پایان اکونومیست نتیجه‌گیری کرده است که علی‌رغم برخی موانع، توافق مبادله زندانیان را می‌توان یک خیز دیپلماتیک قابل‌توجه در زمان ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی دانست که در ماه‌های اخیر همچنین روابط دیپلماتیکش را با عربستان سعودی احیا کرده است، مذاکراتی را برای پیوستن به بریکس، باشگاهی از اقتصادهای بزرگ نوظهور، شروع کرد و در نهایت به این گروه اقتصادی در ابتدا سال میلادی جدید خواهد پیوست و پیش‌تر به سازمان همکاری شانگهای متشکل از کشورهای اوراسیا ملحق شد.

به گفته اکونومیست، این فعالیت دیپلماتیک پویا حتی باعث شده که نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، از ترس تیره شدن روابطش با دولت بایدن و شانس عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی انتقادهای خود را به وضوح بیان نکند.

کد خبر 690115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.