مراسم مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود

مسئول ستاد قالیشویان از برگزاری مراسم مذهبی قالیشویان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد احترامی بعد ظهر یکشنبه -۲ مهرماه-در نشست خبری اظهار کرد: هر سال در دومین جمعه پاییز مصادف با شهادت امامزاده سلطان‌علی بن محمد باقر، آئین سنتی و مذهبی قالی‌شویان، در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مراسم که به جمعه قالی هم شهرت دارد، اهالی فین کاشان در یک مراسم نمادین، با چوب‌دستی‌هایی، قالیچه‌ای را در نهر آبی که در نزدیکی آنجا است، شست‌وشو می‌دهند.

مسئول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان گفت: هر سال بسیاری از ایران برای حضور در مراسم قالی‌شویان و دیدن این آئین تاریخی به مشهد اردهال سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار نفر از جوانان فین روز قبل از مراسم پیاده به سوی مشهد اردهال حرکت می‌کنند و به عزاداری در این مسیر می‌پردازند گفت: همایش پیاده روی قالیشویان جمعیت عظیمی از منطقه را در بر می‌گیرد که در راه با موکب‌های حضرتی پذیرایی می‌شوند.

احترامی از آئین سنتی جار در پنج شنبه هفته قبل خبر داد و گفت: طبق آئین دیرینه همه ساله شب جمعه قبل از مراسم فردی که صدای رسایی دارد مردم منطقه را با چاووش خوانی از مراسم قالیشویان آگاه می‌کند.

وی در ادامه گفت: این مراسم در فهرست میراث معنوی ایران و نیز در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسید.

مسئول برگزاری مراسم مذهبی قالیشویان تصریح کرد: علت برگزاری مراسم قالی‌شویان بنابر نقل‌ها و روایاتی که سینه به سینه تا به امروز به ما رسیده، امامزاده سلطان‌علی از فرزندان امام باقر به درخواست اهالی کاشان قدیم به ایران آمد و پس از مدتی توسط حاکمان وقت به شهادت رسیده است که اهالی فین کاشان به کمک وی شتافته و وقتی می‌رسند با شهادت وی مواجه می‌شوند که به تشییع وی می‌پردازند و همه ساله در همان ایام با شستن فرشی که حضرت بر روی آن تشییع شده این روز به عزاداری می‌پردازند.

به گفته وی حضرت سلطان‌علی ابن محمد باقر (ع) را هنگام دعا و نماز در محلی که اکنون به قتلگاه معروف است، به شهادت رسانده‌اند.

وی افزود: چنان که نقل است، دو روز پس از شهادت خبر به فینی‌ها می‌رسد، فینی‌ها با بیل، چوب و چماق خود را به اردهال رسانده و در روز سوم شهادت، پیکر پاک امامزاده را در یک تخته قالی نهاده، به سر نهر آبی که اکنون به نهر شاهزاده حسین معروف است، برده و غسل دادند و بعد در محل کنونی به خاک سپردند.

احترامی گفت: به روایتی دیگر، جسد پاره پاره امامزاده را بدون غسل روی قالی گذاشتند و به بالای تپه‌ای که اکنون در آن آرام گرفته، بردند و دفن کردند، بعد قالی آغشته به خون امامزاده را با آب جوی شستند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی فینی‌ها مشغول غسل و دفن بودند، اهالی خاوه از راه می‌رسند و کمک می‌کنند؛ به همین علت فینی‌ها در دومین جمعه مهرماه به مشهد اردهال می‌آیند و مراسم خاکسپاری او را زنده نگاه می‌دارند.

به گزارش ایمنا؛ مشهد اردهال در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان واقع شده و مراسم قالی‌شویان تنها آئین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می‌شود.

کد خبر 690043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.