پروژه جنگل‌کاری با پساب فاضلاب در استان بوشهر اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرای پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی‌شهر به مساحت ۴۰ هکتار خبر داد

به گزارش ایمنا، عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به اجرای پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی‌شهر اظهار کرد: پروژه جنگل‌کاری، مراقبت و آبیاری با پساب فاضلاب در سه راه عالی‌شهر به مساحت ۴۰ هکتار در حال اجرا است.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز این پروژه ۴۵ میلیارد ریال است که ۱۰ میلیارد ریال از اعتبارات سال ۱۴۰۱و ۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات ۱۴۰۲ تخصیص یافت و مابقی از اعتبارات ۱۴۰۳ تأمین خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: بنا به پیشنهاد این اداره کل و با موافقت استاندار بوشهر مقرر شد در اراضی اطراف سه راه عالی‌شهر با استفاده از پساب فاضلاب درختکاری با گونه‌های جنگلی و مقاوم به شوری شامل گز شاهی، کهور پاکستانی و آکاسیا ویکتوریا انجام شود.

وی اضافه کرد: در فاز نخست اجرای پروژه بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان این اداره کل و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی انجام و سپس نسبت به انجام آزمایشات تشخیصی روی خاک، آب زیر سطحی و آب فاضلاب به منظور بررسی میزان مواد معدنی و EC خاک و آب و نیز شناسایی گونه‌های مقاوم به شوری و قابل کشت در این عرصه اقدام شد.

گرشاسبی ادامه داد: پس از این آزمایشات مشخص شد خاک عرصه، خاکی سبک با شوری بالا است و لذا تنها گونه‌های شورپسند و مقاوم به املاح و شوری مانند کهور پاکستانی، گز شاهی، درمان عقرب، اکالیپتوس و کنوکارپوس قابل کشت در این عرصه هستند.

وی تصریح کرد: در فاز بعد اقدام به تهیه طرح اجرایی به منظور برآورد حجم عملیات و اعتبار مورد نیاز شد که در این طرح در سطح ۴۰ هکتار به منظور شیرین سازی خاک عرصه و خارج کردن آب شور زیر سطحی از دسترس درختان، کانال‌های زهکشی به طول ۲ هزار و ۵۰ متر کانال اصلی و هزار و ۴۰۰ متر کانال فرعی و حفر هفت هزار گوده در ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتی متر جهت کاشت هفت هزار اصله نهال اقدام شد.

گرشاسبی اضافه کرد: همچنین پساب فاضلاب به واسطه پمپاژ از کانال فاضلاب اصلی بوشهر به استخرهایی که در عرصه احداث شده هدایت می‌شود و پس از کلرزنی و ضد عفونی آب، به وسیله پمپاژ وارد سیستم آبیاری عرصه شده و به پای نهال‌ها منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: در ضمن قرارداد این پروژه با پیمانکار به مبلغ ۴۴ میلیارد ریال به مدت یک سال از تاریخ ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ منعقد و در حال اجرا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به مزایای این طرح گفت: طرح فوق طرحی منحصر به فرد است که برای اولین بار در کشور برای آبیاری جنگل‌کاری از پساب فاضلاب استفاده می‌شود و در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از پساب جهت آبیاری درختان موجب جلوگیری از هدررفت پساب می‌شود که معضلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

گرشاسبی یادآور شد: با اجرای این طرح بیابان‌زدایی از عرصه مورد نظر صورت خواهد پذیرفت و در نتیجه موجب کنترل فرسایش و تثبیت خاک می‌شود و همچنین اجرای پروژه جنگل‌کاری فوق موجب افزایش سرانه فضای سبز در سطح استان و کشور است.

منبع مهر




کد خبر 689857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.