فرایند آزادسازی گلوگاه‌های شهر اصفهان در قالب توافق و امتیاز انجام می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان شرایط آزادسازی گلوگاه‌های این کلان‌شهر را تشریح کرد و گفت: معاونت شهرسازی تنها نقش نظارتی و کمک برای آزادسازی گلوگاه را دارد، چراکه در آزادسازی بعضی گلوگاه‌ها فقط مسائل مالی مورد توجه نیست و گاهی امتیازاتی بر اساس ضوابط شهرسازی به آن ملک تعلق می‌گیرد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم محله‌محوری را در دستور کار قرار داده است و یکی از موضوعاتی که در راستای محله‌محوری بر آن تاکید شده است، بازگشایی گلوگاه‌ها به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر است تا چالش‌ها، معضلات و بار ترافیکی در این مناطق رفع شود.

«گلوگاه‌ها» یکی از مهم‌ترین مشکلات بافت تاریخی و فرسوده شهر است، از این‌رو اولویت نخست شهرداری اصفهان بازگشایی ۱۵۵ گلوگاه معادل ۲۳ هزار و ۵۵۵ متر مربع، اولویت دوم ۱۹۴ گلوگاه و اولویت سوم نیز بازگشایی ۲۵۴ گلوگاه است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، اولویت بازگشایی گلوگاه‌های شهر اصفهان به سه دسته بازگشایی در اسرع وقت، به‌تدریج و در سال‌های آینده تقسیم می‌شود، مدیران دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تصمیم بر کاهش هزینه‌های جانبی و غیرضروری گرفتند تا برای بازگشایی گلوگاه‌ها در محله‌های مختلف شهر اقدامات لازم انجام شود.

بازگشایی گلوگاه‌ها در محله‌های اصفهان از موضوعات مهمی است که محرک توسعه خواهد بود و نقش بسزایی در رشد محله‌ها دارد، چراکه با اجرای این طرح تا حدودی از ضعف‌های بافت فرسوده شهر نیز کاسته می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به‌منظور آگاه‌سازی شهروندان درباره روند و شرایط آزادسازی گلوگاه‌ها در معابر شهر اصفهان است.

فرایند آزادسازی گلوگاه‌های شهر اصفهان در قالب توافق و امتیاز انجام می‌شود

اولویت‌بندی بازگشایی گلوگاه‌های اصفهان بر اساس مطالعات طرح‌های بالادستی

ایمنا: به چه مکان‌هایی گلوگاه گفته می‌شود؟

مهدویان: گلوگاه‌های شهری مسیرهایی است که به دلیل ساخت‌وسازها به نوعی یا مسدود شده یا جریان حرکت در آن‌ها با مشکل مواجه شده است؛ این گلوگاه‌ها بر اساس چند شاخص دسته‌بندی می‌شود که طبق آن یک کار مطالعاتی در حوزه معماری و شهرسازی در تمام شهر اصفهان انجام شد و بازدید میدانی توسط تیم مشاور صورت گرفت، نقاط شناسایی و بر اساس شاخص‌ها دسته‌بندی شد و در نهایت در هر منطقه گلوگاه‌ها شناسایی و دسته‌بندی شد.

نتیجه به مناطق اعلام شد و جلسه‌ای تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری به‌منظور اولویت‌بندی آزادسازی گلوگاه‌ها بر اساس مطالعات طرح‌های بالادستی برگزار شد، در هر منطقه در جلسه شورای سیاست‌گذاری با حضور رؤسای کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، معاونان شهردار و مدیر آن مناطق، اولویت‌بندی انجام شد.

ایمنا: طرح آزادسازی گلوگاه‌ها در سطح شهر اصفهان چگونه انجام می‌شود؟

مهدویان: در خصوص گلوگاه‌ها یک کار مطالعاتی با عنوان شناسایی گلوگاه‌های شهری، در معاونت شهرسازی شهرداری درباره مسیرها یا معابری که به دلیل وجود یک یا چند ملک و خانه انسدادی به‌وجود آمده، انجام شده است؛ به عنوان مثال ۹۹ درصد معبری آزاد شده و تنها یک پلاک موجب شده است عملکرد معبر با مشکل مواجه شود؛ یا در بافت قدیمی، به‌دلیل وجود یک پلاک بین دو گذر، به نوعی دو گذر نتوانسته‌اند به هم متصل شوند و شریان عبوری در آن‌ها اتفاق بیفتد.

بازگشایی گلوگاه‌ها برای تسهیل در عبور و مرور مردم در بافت‌های قدیمی و ایجاد امنیت آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

بازگشایی گلوگاه‌ها اقدامی بود که در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان با توجه به تأکیدات اعضای شورای اسلامی شهر و کمیسیون عمران شکل گرفت و برای تسهیل در عبور و مرور مردم در بافت‌های قدیمی و ایجاد امنیت آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. برای اینکه پروژه جنبه علمی داشته باشد، از مشاور خارج از سازمان بهره گرفتیم تا سلیقه مدیریتی در کار نباشد.

مناطق یک و ۳ بیشترین گلوگاه را دارد

ایمنا: کدام مناطق بیشترین و کمترین گلوگاه‌ها را دارند؟

مهدویان: اولویت‌بندی‌ها در سه دسته یک، دو و سه تأیید شد، مناطق یک و سه بالاترین تعداد گلوگاه‌های شهری و مناطق چهار و ۱۰ به دلیل بافت نوسازی که دارد کمترین تعداد گلوگاه را داشتند؛ با این وجود در تمام مناطق دسته‌بندی و بر اساس اولویت‌ها در مناطق ارزیابی انجام شد که چه میزان بودجه برای آزادسازی گلوگاه نیاز است و در بودجه ۱۴۰۲ این مسائل مورد توجه قرار گرفت.

معاونت شهرسازی تنها نقش نظارتی و کمک برای آزادسازی گلوگاه را دارد

ایمنا: آزادسازی مربوط به کدام قسمت از شهرداری است؟

مهدویان: گلوگاه‌هایی که نیاز به آزادسازی دارد در هر منطقه مشخص، طبق اولویت‌بندی بودجه تعیین و تکلیف شهرداری مناطق برای آزادسازی روشن شد که حوزه شهرسازی نقش شناسایی، اولویت‌بندی و نظارت بر نحوه اقدام را بر عهده دارد، اما انجام آزادسازی مربوط به شهرداری مناطق است.

این مسئله در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ قرار گرفت و در بودجه ۱۴۰۳ نیز قرار خواهد داشت.

نقش شهرسازی «نظارتی» است، درواقع هدف اصلی ما شناسایی مشکل بود که بر اساس مبنای علمی انجام و اولویت‌بندی شد، در بودجه قرار گرفت و پس از این معاونت شهرسازی تنها نقش نظارتی و کمک برای آزادسازی گلوگاه را دارد، به این دلیل که در آزادسازی بعضی گلوگاه‌ها فقط مسائل مالی مورد توجه نیست و گاهی امتیازاتی بر اساس ضوابط شهرسازی به آن ملک تعلق می‌گیرد.

ایمنا: مطالعه میدانی برای این طرح از چه زمانی آغاز شد؟

مهدویان: طرح مطالعه میدانی شهر اصفهان برای شناسایی گلوگاه‌ها از دو سال گذشته (سال ۱۴۰۰) آغاز شد و بر اساس برداشت میدانی، تمام این مطالعات در سامانه «مدیریت دانش» قرار گرفته است.

فرایند آزادسازی گلوگاه‌های شهر اصفهان در قالب توافق و امتیاز انجام می‌شود

ایمنا: آزادسازی گلوگاه طبق چه شرایطی انجام می‌شود؟

مهدویان: با آزادسازی هر گلوگاه در این کلان‌شهر امتیازاتی برای ملک به‌عنوان توافق با مالک برای آزادسازی در نظر گرفته می‌شود، همچنین امتیازاتی در آینده همچون پیشنهادی که بر اساس طرح تفصیلی مطرح می‌شود، داده خواهد شد، اما اگر توسط معاونت شهرسازی در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری یا ارتفاع اتفاق بیفتد و امتیازاتی از مصوبات بالادستی دریافت شود، این امتیازها روی ملک لحاظ و امکان آزادسازی فراهم می‌شود.

برخی مالکان به هر دلیلی حاضر به توافق نیستند و مباحث قانونی را پیگیر می‌شوند، از این‌رو مستنداتی که نشان می‌دهد باید آزادسازی ملک انجام شود، توسط معاونت شهرسازی در اختیار شهرداری منطقه قرار می‌گیرد و تبدیل به ماده ۸ می‌شود؛ در واقع دادگاه ورود پیدا می‌کند، اخطار می‌دهد، ارزیابی انجام می‌شود و بر اساس آن ارزیابی، مبلغ به حساب دادگستری واریز و با حکم قضائی آزادسازی انجام می‌شود و مالک می‌تواند هزینه ملک را از دادگستری دریافت کند.

برای آزادسازی‌ها چالش‌هایی از جنس تبدیل ملک به ماده ۸ داریم

ایمنا: نقش شهرسازی در روند آزادسازی چیست؟

مهدویان: نقش شهرسازی همکاری در تحقق‌پذیری از جنس امتیاز دادن، طرح موضوع در کمیسیون ماده ۵ و تغییر کاربری دادن یا ندادن یک‌سری داده برای انجام احکام قضائی است.

در آزادسازی‌ها به‌طور معمول چالش‌هایی از جنس تبدیل ملک به ماده ۸ را داریم، زیرا به‌عنوان مثال خیابان اجرا می‌شود، اما چند مالک برای آزادسازی توافق نمی‌کنند، البته در آزادسازی گلوگاه‌ها ۹۰ درصد مسائل در قالب توافق و امتیاز حل می‌شود.

ایمنا: نقش حوزه عمران شهرداری در این حوزه چیست؟

مهدویان: اعتبارات در بودجه هر منطقه یا بودجه شهرداری مرکزی پیش‌بینی می‌شود، حوزه املاک منطقه در این بخش تأثیرگذار است؛ زمانی که آزادسازی انجام و معبر آماده بازگشایی شد، حوزه عمران شهرداری برای اجرای پروژه اقدام می‌کند.

ایمنا: بر اساس چه شاخص‌هایی آزادسازی انجام می‌شود؟

مهدویان: هنگامی که خیابانی به‌طور کامل آزادسازی شود و تنها یک ملک در مسیر طرح باشد یا کوچه‌ای در محله قدیمی و نبش مسیر قرار داشته باشد، موجب ایجاد مشکل در مسیر رفت و آمد می‌شود و آزادسازی انجام می‌شود.

در طراحی شهری دو نوع طراحی سیستماتیک و ارگانیک وجود دارد، در طراحی سیستماتیک زمینی را در اختیار قرار می‌دهند تا طراحی انجام شود و همه‌چیز صاف است و دالبری وجود ندارد، اما در طراحی ارگانیک، مبنا عوارض ارگانیک در بافت است.

بودجه آزادسازی گلوگاه بر اساس نیاز هر منطقه در نظر گرفته می‌شود

ایمنا: بودجه آزادسازی گلوگاه در مناطق به‌صورت عادلانه توزیع می‌شود؟

مهدویان: در هر منطقه گلوگاه‌های مکان‌مند مشخص شده و در بودجه قرار گرفته است، همچنین اولویت‌بندی به‌صورت جداگانه مشخص است و این‌گونه نیست که تمام بودجه در منطقه سه باشد، گلوگاه‌های هر منطقه شناسایی، اولویت‌بندی و در بودجه منطقه پیش‌بینی شده است.

کد خبر 689763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.