چگونه مدارس ایمن داشته باشیم؟

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در تشریح نکات ایمنی مربوط به مدارس و دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان باید نسبت به تمام مسائل ایمنی از جمله مسیرهای ورودی و خروجی اضطراری و مکان‌هایی که خاموش‌کننده پودر گاز و آتش‌نشانی قرار دارد، آگاهی داشته باشند.

امید باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق مبحث سوم ملی ساختمان، آخرین ویرایش سال ۹۵، دستورالعملی مطابق با استانداردها در خصوص احداث مدارس جدید به سازمان نوسازی و بهسازی آموزش و پرورش اعلام کردیم.

وی افزود: هر مدرسه‌ای که در سطح شهر درخواست بازدید ایمنی داشته باشد، واحد پیشگیری سازمان آتش‌نشانی آمادگی لازم را برای بازدید رایگان دارد و اگر مدرسه‌ای نیز درخواست آموزش داشته باشد، آمادگی داریم تا برای این موضوع اقدام کنیم.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید به تمام مسائل ایمنی از جمله مسیرهای ورودی و خروجی اضطراری و مکان‌هایی که خاموش‌کننده پودر گاز و آتش‌نشانی قرار دارد، آگاهی داشته باشند.

وی با اشاره به اقداماتی که مسئولان مدارس باید رعایت کنند، گفت: سیستم‌های برق باید ایزوله و داخل کار شده باشد که موجب ایجاد حریق و برق‌گرفتگی نشود و ساختمان نباید هرگونه ریزش تخریبی داشته باشد.

باقری با بیان اینکه پله‌های مدارس، نباید شیب تند داشته باشد و از نوارهای ترمز برای پله‌ها استفاده شود، ادامه داد: جعبه کمک‌های اولیه و خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی باید در کلاس‌ها نصب شود، همچنین جهت بازشوی درب کلاس‌ها به سمت خروج و سالم باشد تا دانش‌آموزان در مواقع اضطرار با مشکل مواجه نشوند.

وی با تاکید بر اینکه تابلوی مدارس و اتصالات گاز، باید با بست‌ها محکم نصب شده باشد و بخاری‌ها خارج از محل رفت و آمد دانش‌آموزان و دور از پرده باشد، گفت: مصرف‌کننده‌هایی که به پریزهای داخل کلاس نصب می‌شود، نباید بیش از توان پریز برق باشد تا موجب حریق شود، همچنین داخل حیاط مدرسه یا انبارها مواد قابل اشتعال نباید وجود داشته باشد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و توسعه سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان اظهار کرد: فاصله پنجره‌ها تا زمین باید ۱.۵ متر و دسترسی به بالکن و تراس وجود نداشته باشد و نوری که در مسیر راه‌پله‌ها است برای دید بهتر دانش‌آموزان باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ لوکس نوری باشد.

کد خبر 689732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.