تسهیل سفرهای هوایی با بهره‌گیری از فناوری بیومتریک

سفر هوایی از محبوبیت بالایی در میان مردم جهان برخوردار و در حال توسعه روزافزون است، در همین راستا بسیاری از فرودگاه‌های جهان به بهره‌گیری از فناوری بیومتریک برای تسهیل آن اقدام کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارشناسان جهانی معتقدند که سفر یکپارچه در سراسر جهان در حال گسترش است و فناوری‌های شناسایی بیومتریک به زودی می‌تواند آینده سفرهای هوایی را شکل دهد. بر همین مبنا در سال ۲۰۱۸، فرودگاه بین‌المللی دبی به معرفی تونل‌های بیومتریک به‌عنوان «دروازه‌های هوشمند» اقدام کرد که از تشخیص چهره برای تأیید هویت مسافران در کمتر از پنج ثانیه استفاده می‌کنند. مسافران همچنین مجازند به جای اتکا به گذرنامه‌های فیزیکی، از اثر انگشت یا اسکن صورت خود برای احراز هویت استفاده کنند.

فناوری تشخیص چهره تا حدودی در سایر نقاط جهان از جمله فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، توکیو ناریتا، توکیو هاندا، ایندیرا گاندی بین‌المللی در دهلی، لندن هیترو، پاریس شارل دوگل و سایر فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

در جزیره آروبا کارائیب نیز شناسه‌های دیجیتال مطابق با استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) به مسافران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از نسخه‌های دیجیتال امن گذرنامه‌های خود روی تلفن همراه سفر کنند.

در ایالات متحده نیز خطوط هوایی بزرگی مانند امریکن ایرلاینز، یونایتد و دلتا طی چند سال گذشته به آزمایش فناوری بیومتریک برای ورود، تحویل چمدان‌ها و گیت‌های سوار شدن به هواپیما در فرودگاه‌های منتخب خود اقدام کرده‌اند.

تسهیل سفرهای هوایی با بهره‌گیری از فناوری بیومتریک

علاوه بر این سفر هوایی از طریق فرودگاه چانگی سنگاپور به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان نیز به‌زودی آسان‌تر خواهد شد، زیرا مقامات آن در نظر دارند از سال ۲۰۲۴ یک مجوز مهاجرت خودکار را در سیستم فرودگاهی خود معرفی کنند که امکان تردد بدون گذرنامه را به مسافران خواهد داد. به این ترتیب سنگاپور یکی از نخستین کشورهای جهان خواهد بود که مجوز مهاجرت خودکار و بدون گذرنامه را تنها با استفاده از داده‌های بیومتریک ارائه می‌کند.

استفاده از فناوری بیومتریک در فرودگاه چانگی

در حال حاضر فناوری بیومتریک تا حدودی همراه با نرم‌افزار تشخیص چهره در خطوط خودکار پست‌های بازرسی مهاجرت فرودگاه چانگی استفاده می‌شود، اما با تغییرات آتی نیاز مسافران برای ارائه مکرر اسناد سفر خود در نقاط تماس کاهش پیدا می‌کند و امکان پردازش یکپارچه‌تر و راحت‌تر را فراهم می‌کند.

فناوری بیومتریک در فرودگاه چانگی برای ایجاد یک نشان واحد تأیید هویت مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در نقاط مختلف تماس خودکار از جمله جابه‌جایی چمدان‌ها و سوار شدن به هواپیما استفاده خواهد شد و به‌واسطه آن نیازی به اسناد فیزیکی سفر مانند کارت پرواز و گذرنامه نخواهد بود. با این حال ارائه گذرنامه همچنان برای بسیاری از کشورهای خارج از سنگاپور لازم است.

تسهیل سفرهای هوایی با بهره‌گیری از فناوری بیومتریک

فرودگاه چانگی که اغلب به‌عنوان بهترین و یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شود، به بیش از ۱۰۰ شرکت هواپیمایی خدمات می‌دهد که به ۴۰۰ شهر در حدود ۱۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان پرواز می‌کنند. این فرودگاه که به‌خودی خود یک مقصد جهانی به‌شمار می‌رود، در حال حاضر دارای چهار ترمینال است و در ژوئن ۵.۱۲ میلیون جابه‌جایی مسافر داشت.

این فرودگاه با پیش‌بینی بازگشت تعداد پروازها و مسافران خود به سطح پیش از همه‌گیری قرار است گسترش یابد و یک پنجم به تعداد رو به رشد مسافران آن اضافه شود. بنابراین لازم است سیستم‌های مهاجرت آن بتوانند این حجم بالا و رو به رشد مسافران را به‌طور کارآمد مدیریت کنند و امید آن می‌رود که سیستم بیومتریک آتی به روان‌تر شدن جریان مسافران ورودی و خروجی از آن کمک کند.

کد خبر 689463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.