چین به دلایل امنیتی صادرات دو ماده کمیاب را محدود کرد

چین یک ماه پس از اعمال محدودیت‌های پکن بر فروش خارج از کشور به دلیل امنیت ملی، صادرات دو ماده معدنی کمیاب را به صفر رساند که برای تولید نیمه‌هادی‌ها ضروری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پکن در ماه جولای اعلام کرد که صادرات عناصر مورداستفاده در محصولات مختلفی از جمله تراشه‌های کامپیوتری و پنل‌های خورشیدی، یعنی گالیم و ژرمانیوم، به‌منظور حفاظت از امنیت و منافع ملی کشور تحت کنترل قرار خواهند گرفت و از اول آگوست صادرکنندگان چینی باید برای صادرات آن‌ها به خارج از کشور مجوز ویژه‌ای درخواست کنند.

کاهش صادرات چین در مقابله با آمریکا

چین حدود ۸۰ درصد از گالیم و حدود ۶۰ درصد از ژرمانیوم جهان را تولید می‌کند. این دو ماده معدنی برای تولید نیمه‌هادی‌ها ضروری است، اما طبق آمار منتشرشده از گمرک چین هیچیک از این عناصر در ماه گذشته در بازارهای بین‌المللی توسط این کشور به فروش نرسیده است.

چین در ماه جولای ۵.۱۵ متریک تن محصولات گالیم آهنگری و ۸.۱ متریک تن محصولات ژرمانیوم آهنگری صادر کرد، اما صادرات چین برای این دو محصول در ماه آگوست عملاً صفر بوده است. این محدودیت‌ها نشان‌دهنده تمایل آشکار چین برای مقابله به مثل در برابر کنترل‌های صادراتی ایالات‌متحده به‌رغم نگرانی‌های موجود در زمینه رشد اقتصادی است و از شکل‌گیری نوعی جنگ فناوری میان چین و ایالات‌متحده‌آمریکا بر سر این موضوع خبر می‌دهد که کدام کشور به فناوری پیشرفته ساخت تراشه دسترسی دارد. این فناوری از تلفن‌های هوشمند و خودروهای خودران گرفته تا ساخت سلاح، برای هر توسعه‌ای حیاتی است.

چین به دلایل امنیتی صادرات دو ماده کمیاب را محدود کرد

اعمال محدودیت فروش تراشه به چین توسط آمریکا

ایالات‌متحده‌آمریکا اکتبر سال گذشته از مجموعه‌ای از کنترل‌های صادراتی رونمایی کرد که شرکت‌های چینی را از خرید تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه بدون مجوز منع می‌کرد، با این حال موفقیت این کارزار به همکاری کشورهای دیگر نیاز داشت که ژاپن و هلند در اوایل سال جاری به این تلاش ملحق شدند. این امر صادرات تراشه‌سازی را به چین محدودتر کرد.

یا این حال به‌نظر می‌رسد محدودیت‌های بیشتری از سوی واشنگتن برای پکن در راه باشد که این امر پس از معرفی گوشی هوشمند هوآوی میت ۶۰ پرو در ماه گذشته مطرح شد. این مدل گوشی موجی از شوک را در دنیای فناوری ایجاد کرد، زیرا از یک تراشه پیشرفته استفاده می‌کند که به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده تولید شده است.

تحلیلگران باور دارند که عرضه این گوشی ایجادکننده نوعی فشار سیاسی برای ایالات‌متحده است تا تحریم‌ها علیه هواوی و سازنده تراشه‌های چینی، شرکت بین‌المللی تولید نیمه هادی (SMIC)، را تشدید کند که گمان می‌رود تولیدکننده این نیمه هادی باشد.

چین به دلایل امنیتی صادرات دو ماده کمیاب را محدود کرد

کاهش صادرات چین و پیامدهای آن

تحلیلگران بر این باورند که محدود کردن صادرات چین یک شمشیر دو لبه است که به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند و انتقال زنجیره‌های تأمین به خارج از آن را تسریع می‌کند، زیرا هرچند چین پیشرو صنایع در تولید این دو عنصر باشد، اما تولیدکنندگان جایگزین و جایگزین‌های موجود برای هر دو ماده وجود دارد.

صادرات چین ماه گذشته بیشترین کاهش را در بیش از سه سال گذشته تجربه کرد. این امر ضربه جدیدی به بهبود متزلزل آن وارد آورد، به‌ویژه‌که دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال حاضر نیز با مشکل تقاضای ضعیف داخلی و بحران مسکن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

تأثیر این کاهش صادرات در داخل کشور نیز احساس می‌شود و قیمت گالیم در آن با کاهشی ۲۰ درصدی نسبت به جولای، به ۲۶۰ دلار رسید، زیرا کنترل صادرات باعث انباشته شدن موجودی‌ها در انبارها شده است. در همین حال قیمت لحظه‌ای ژرمانیوم به دلیل عرضه محدود با اندکی افزایش به ۱۳۷۶ دلار در هر تن رسید.

کد خبر 689437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.