بیماری‌های قلبی عروقی جزو عوامل اصلی مرگ‌ومیر است

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پرفشاری خون اصفهان گفت: اهمیت بالای قلب به عنوان یک عضو حیاتی باعث شده نام این عضو برای یکی از روزهای سال به‌صورت جهانی ثبت شود.

دکتر آسیه منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی از اولویت‌های وزارت بهداشت است، چرا که آمارها نشان می‌دهد مشکلات قلبی عروقی جزو علل اصلی مرگ و میر در کشور و جهان است، اهمیت بالای قلب به عنوان یک عضو حیاتی باعث شده نام این عضو برای یکی از روزهای سال به‌صورت جهانی ثبت شود.

وی در راستای برنامه‌های تدارک دیده شده برای روز جهانی قلب در شهر اصفهان افزود: برنامه‌ها هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما براساس روال سال‌های گذشته به‌طور معمول در همکاری پژوهشکده قلب‌وعروق با انجمن‌های مردم نهاد همایش‌هایی از جمله همایش پیاده‌روی، برگزاری جلسات آموزشی در پژوهشکده، حضور پزشکان مختلف در درمانگاه قلب‌وعروق پژوهشکده و کمپ‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پرفشاری‌خون اصفهان ادامه داد: از دیگر موضوعات مهم مرتبط با بیماری‌های قلبی‌وعروقی، پرفشاری خون است، در همین راستا در روز جهانی فشارخون نیز برنامه‌هایی از جمله تأسیس ایستگاه در مسیرهای مختلف و ثبت فشارخون افراد در راستای غربالگری و آگاه‌بخشی نیز در برنامه‌ریزی‌ها منظور شده است.

وی با اشاره به اینکه هرساله گزارش فعالیت‌های ما برای لیگ جهانی پرفشاری خون ارسال شده و در خبرنامه مربوطه منتشر می‌گردد تاکید کرد خوشبختانه با حمایت‌های پژوهشکده قلب و عروق و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این همایش‌ها، هر سال پربارتر و متنوع‌تر از سال قبل برگزار می‌گردد.

منصوری گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به عنوان اولین ارگان محافظت از سلامت مردم در سطح استان فعالیت‌های متعددی را در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی-عروقی انجام می‌دهد. همچنین در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد مانند انجمن دوستان قلب، انجمن علمی دوستان قلب و انجمن فشارخون نیز همکاری‌هایی در برگزاری رویدادهای سالیانه انجام می‌دهند.

وی درباره تأثیر برگزاری برنامه‌های روز جهانی قلب و فشارخون گفت: رفع هر مسئله‌ای نیازمند طی کردن سه مرحله آگاهی، نگرش و عملکرد است؛ افراد نخست باید در ارتباط با مسئله و راه‌حل آن آگاهی پیدا کنند در مرحله بعد با کمک آن آگاهی تغییر عقیده داده و در آخر وارد بخش اقدام و عمل شوند تا به نتیجه دلخواه خود برسند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پرفشاری‌خون اصفهان افزود: همایش‌ها و برنامه‌های روز جهانی قلب و فشارخون بر آگاهی و تا حدودی نگرش مردم تأثیرگذار است، اما عمل به نکات گفته شده نیازمند تداوم برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی-عروقی و ارتقای فعالیت‌های خودمراقبتی در جامعه است.

کد خبر 689362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.