برنامه راهبردی قم ۱۴۰۹ تدوین می‌شود / رصد طرح جامع مدیریت شهری و برنامه هفتم توسعه

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم گفت: مقدمات تدوین برنامه راهبردی قم در بودجه سال آینده شهرداری قم ۱۴۰۹ به صورت عملیاتی فراهم شده است.

سید ابوالفضل اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سامانه ارزیابی عملکرد مدیران شهرداری قم، اظهار کرد: در این سامانه هر موضوعی نمره و ضریبی دارد و از جمله شاخص‌ها می‌توان به کسب درآمدهای نقدی و غیر نقدی، پرداخت هزینه جاری و بدهی‌ها، پرداخت بدهی عمرانی، پیشرفت زمانی پروژه، بازدید از پرونده‌های عدم خلاف و پاسخ استعلام و رضایت‌مندی شهروندان در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

وی افزود: ارزیابی مناطق شهرداری قم در تمام بخش‌ها انجام شده است و پیشرفت پروژه‌ها به‌صورت مجزا در جلسات کنترل پروژه با جزئیات در منطقه بررسی می‌شود، این بررسی به‌صورت ماهانه انجام شده و نمره‌ای که به منطقه داده می‌شود بسیار مهم و تأثیرگذار است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم انتخاب پروژه‌ها را براساس برنامه ۲۰ ساله دانست و خاطرنشان کرد: پروژه‌ها براساس چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه پنج‌ساله انتخاب می‌شود، اما اولویت اجرای پروژه‌ها در این برنامه را منطقه مشخص می‌کند و میزان پیشرفت آن بر اساس برنامه پنج‌ساله بررسی می‌شود.

رصد میدانی میزان پیشرفت پروژه‌ها

اسماعیلی تأکید کرد: برای رصد اجرای پروژه‌ها علاوه بر گزارش کارشناسان منطقه بازدیدهای میدانی در معاونت برنامه‌ریزی نیز انجام شده است تا بازدید پیشرفت کار حین اجرای پروژه‌ها به‌صورت مستمر انجام شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها کار پیشرفت کند.

وی اضافه کرد: درصورتی‌که پروژه‌ای به هر دلیل آغاز نشود با لایحه جدید و در اصلاحیه بودجه پروژه‌ای دیگر جایگزین آن می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با اشاره به تعامل بین دستگاهی، تاکید کرد: شهرداری قم عضو شورای سیاست‌گذاری معاونت برنامه‌ریزی کلان‌شهرها است و در این شورا نقش محوری ایفا می‌کند.

اسماعیلی گفت: رصد و تحلیل طرح جامع مدیریت شهری و برنامه هفتم توسعه از دیدگاه مدیریت شهری از جمله اقداماتی بود که انجام شد.

همراهی مثبت شورای شهر

وی با اشاره به تعاملات معاون برنامه‌ریز با شورای شهر، ادامه داد: در کمیته تدوین لوایح نیز با شورا تعامل داریم و مهم‌ترین بخش کار ما تصمیم سازی است، شورا تصمیم‌گیری و در جاهایی که ما نیاز به همراهی داریم در روند تصویب کمک می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم اظهار کرد: در کمیته تدوین لوایح، لوایح از نظر حقوقی، بودجه و درآمد بررسی می‌شود تا با کمترین مشکل به شورای اسلامی شهر ارسال شود.

اسماعیلی از آغاز فرایند برنامه قم ۱۴۰۹ خبر داد و خاطرنشان کرد: مقدمات در بودجه سال ۱۴۰۳ فراهم شده است و از سال آینده کاملاً به صورت عملیاتی آغاز خواهد شد؛ چارچوب‌ها براساس چشم‌انداز مشخص است و جزئیات در این برنامه تعیین خواهد شد.

تلاش برای اصلاح فرایندها در مدیریت شهری

وی به اصلاح فرآیندها نیز اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از مشکلات ما مربوط به سازمان‌های در ارتباط با شهرداری همچون نظام مهندسی است که خارج از اختیارات شهرداری است، اما مردم این مشکلات را از چشم شهرداری می‌بینند و این موضوع فرهنگ‌سازی نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم گفت: یکی از فرآیندهای زمان‌بر در شهرداری توافقات است که معمولاً مخاطب کمی دارد و وابسته به نهادهای خارج از شهرداری است.

اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از فرآیندهای زمان‌بر صدور پروانه است که این فرایند نیز در تعامل با دیگر ارگان‌ها از جمله نظام مهندسی باید اصلاح شود.

کد خبر 689032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.