صادرات ۲۲۱ میلیون دلاری کالا از مرزهای کردستان به خارج از کشور

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان از صادرات ۲۲۱ میلیون دلاری کالا از مرزهای استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: این میزان ۱۰۹ درصد برنامه ابلاغی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طه سمیعی، امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه_ در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته تا کنون ۲۲۱ میلیون دلار کالا از استان کردستان به خارج کشور صادر شده است که در برنامه تدوین شده، سهم استان کردستان از میزان صادرات کشور، ۲۰۳ میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.

وی از تحقق ۱۰۹ درصدی برنامه حوزه صادرات در کردستان خبر داد و افزود: صادرات سایر گمرکات نیز ۱۲۶ میلیون دلار بوده و در نهایت حجم کل صادرات از مرزهای استان ۳۴۷ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه کردستان استانی مرزی و دارای پتانسیل‌های خوب در زمینه تجارت مرزی است، تصریح کرد: این استان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و کشور سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

استان کردستان، دومین مرز ترانزیتی کشور

سمیعی ادامه داد: استان کردستان به عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۱۰۹ میلیون دلار و ترانزیت یک میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار بوده و حجم کل مبادلات شامل صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت نیز ۲ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: ۲۲۱ میلیون دلار صادرات در پنج ماهه سال جاری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۳۷ درصد رشد داشته است.

سمیعی گفت: بیشترین کشورهایی که استان کردستان با آنها مبادله تجاری داشته کشور عراق، سوریه افغانستان، هند و روسیه بوده و همچنین به کشورهای آسیا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز صادرات داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: البته در سطح کشور پنج کشور عمده هدف صادراتی چین، عراق، عمارت، ترکیه و هند است که چین با ۲۹ درصد و عراق با ۱۸ درصد بیشترین سهم ارزشی در امر صادرات را دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: در مجموع واردات سه بازارچه موقت غیررسمی نیز در سال گذشته معادل ۴۰ میلیون دلار و طی پنج ماهه نخست سال جاری حدود ۱۹ میلیون دلار بوده و عمده کالاهای وارداتی نیز شامل کولر گازی، یخچال، ظرف‌شویی، آب‌میوه‌گیری و زودپز بوده است.

کد خبر 688974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.