هوای اصفهان با ۱۰ ایستگاه ناسالم، آلوده است 

سنجش کیفیت امروز (چهارشنبه) در ساعات منتهی به ۱۱ با قرار گرفتن روز شاخص ۱۱۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

جمشید لقایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ۱۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان و چهار ایستگاه سنجش اداره کل محیط زیست استان شاخص امروز کیفیت هوا با عدد ۱۱۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و آلاینده غالب ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است.

وی با بیان اینکه بیشترین بار آلودگی از ایستگاه خیابان رهنان با شاخص ۱۳۷ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است افزود: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های پارک زمزم با شاخص ۱۳۱‌. سپاهان‌شهر با شاخص ۱۲۷. کاوه با شاخص ۱۲۶. زینبیه با شاخص ۱۲۱. انقلاب با شاخص ۱۱۸. میرزاطاهر با شاخص ۱۱۷. خیابان ۲۵ آبان ۱۰۸. کردآباد با شاخص ۱۰۳ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس نارنجی قرار دارد.

مسئول امور کنترل هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان ادامه داد: امروز سنجش هوا در ایستگاه‌های خیابان فیض و ولدان با شاخص ۹۹. دانشگاه صنعتی با شاخص ۹۶ و فرشادی با شاخص ۹۴ در وضعیت هوای سالم قرار دارد.

وی با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط قابل قبول خاطرنشان کرد: احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

همچنین براساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست منطقه اصفهان امروز شاخص اصفهان با قرار گرفتن روی عدد ۱۱۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.
دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خرازی با شاخص ۱۵۷ در وضعیت (قرمز) پروین با شاخص ۱۱۰ در وضعیت (نارنجی). احمدآباد با شاخص ۹۸، استانداری اصفهان با شاخص ۷۱ در وضعیت (زرد) و رودکی با شاخص ۳۶ در وضعیت (سبز) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفی هوا در استان اصفهان شهر اصفهان، شاهین‌شهر، سجزی و قهجاورستان است که دستگاه سنجش کیفی هوا در قهجاورستان با شاخص ۱۵۳ و سجزی با شاخص ۱۵۲ در وضعیت (قرمز)، مبارکه با شاخص ۱۲۸ در وضعیت (نارنجی)، شاهین شهر با شاخص ۸۸ در وضعیت (زرد) قرار دارد، سنجش کیفیت آوا در ایستگاه‌های خواجو، جی، باغ غدیر و شهرهای کاشان، خمینی شهر، زرین شهر، نجف آباد و دولت آباد فعال نیست.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز پیش آگاهی کیفیت هوا، طی هفته جاری جوی نسبتاً ناپایدار بر روی استان حاکم است. آسمان اصفهان صاف و گاهی وزش باد خواهد بود، دمای هوا در بیشتر مناطق استان یک تا سه درجه کاهش خواهد داشت.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 688952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.