تمام مولفه‌های موثر بر جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه تمام مولفه‌های موثر بر جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: زاد و ولدها، مرگ‌ومیرها، مهاجرت، آموزش‌ها و مهارت‌ها، سیاست‌های حاکمیتی و مگاپروسه‌های جهانی از مؤلفه‌های مؤثر بر جمعیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید جعفریان امروز -چهارشنبه بیست‌ونهم شهریورماه- در نشست هم‌اندیشی علمی جمعیت و فرزندآوری که ذیل همایش ملی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی برگزار شده است، با موضوع مهاجرت و مسئله جمعیت در ایران اظهار کرد: زاد و ولدها، مرگ‌ومیرها، مهاجرت، آموزش‌ها و مهارت‌ها، سیاست‌های حاکمیتی و مگاپروسه‌های جهانی (اقلیمی، جنگ، تراکم و انباشتگی امکانات، دیدگاه‌ها و نظریه‌های جهانی شده) از مؤلفه‌های مؤثر بر جمعیت است.

وی با اشاره به آمار مهاجرفرستی در ایران افزود: موج اول (۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵)، موج دوم (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶) و موج سوم (۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳) بوده که ۱۰ میلیون نفر مساوی با یک هشتم جمعیت بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آمار مهاجرپذیری تصریح کرد: ۷۸۹ هزار نفر سالانه از کشورهای افغانستان، عراق و سوریه و ونزوئلا مهاجر پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به رویکردهای اساسی میان مهاجرت و جمعیت ادامه داد: روانشناسی اجتماعی (هویتی) درون فردی و جمعی، مردم شناختی (فرهنگی) ارزش‌ها، هنجارها و جامعه شناختی (زمینه‌ای)، قدرت و نابرابری از رویکردهای اساسی نسبت میان مهاجرت و جمعیت است.

جعفریان با اشاره به نظریه میان‌برشی گفت: نظریه میان برشی برخلاف نظریه‌های تک ساختی تلاش می‌کنند، یک سوژه را با هشت مفهوم سن، جنس، طبقه اجتماعی، موقعیت قومیت، گرایش جنسی، توان‌خواهی و حاکمیت بررسی کنند؛ بنابراین نظریه برشی عام‌گرا و خاص‌گرا نیست.

وی خاطرنشان کرد: نظریه برشی سعی می‌کند نشان دهد که نابرابری‌های قدرت می‌تواند روی یکدیگر تأثیرگذار باشد، نظریه برشی نیز به ساختارها توجه می‌کند و هم به کنش‌هایی که در روزمره توسط کنشگران اجتماعی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه نظریه واپس‌گرایی یا نوستالژیک، نظریه ملون و نظریه نوین سه دیدگاه بر اساس نظریه برشی با تکیه بر مفهوم زمینه است، گفت: نپذیرفتن مهاجرت، تقبیح مهاجرت، انگ خیانت، فرزندآوری جبران کسر جمعیت، مرزبندی بین من و دیگری، گناه بودن عدم احساس به وطن (اصالت حب وطن)، تاکید به قدرت از بالا به پایین مربوط به نظریه واپس گرایی یا نوستالژیک است.

وی تمام مؤلفه‌های مؤثر بر جمعیت باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: پذیرفتن مهاجرت، تقبیح مهاجرت، عدم مرزبندی بین من و دیگری، تاکید بر فرزندآوری، تعامل قدرت بالا با پایین نظریه ملون است؛ همچنین مهاجرت مانند یک حق عمومی، طبیعی بودن مهاجرت‌ها، مهاجرپذیری به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید، تولید سیاست‌ها و برنامه‌ریزی برای جذب مهاجر بیشتر، اصلاحات قانونی برای تسهیل در کار مهاجران، تکیه نکردن بر ایده فرزندآوری و تاکید بر قدرت از پایین به بالا نظریه نوین است.

کد خبر 688911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.