گلستان جزو ۴ استان دارای تنش آبی در کشور است

استاندار گلستان با بیان اینکه گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی شدید است، گفت: ذخایر طبیعی آب استان به اتمام رسیده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان علی محمد زنگانه اظهار کرد: مردم صبور و با فرهنگ گلستان تابستان گذشته به کمک خادمان خود در دولت آمدند و از تنش آبی در استان کاستند.

وی افزود: ۹۹ درصد آب استان به منابع زیرزمینی متکی بوده و ما باید با ایجاد ساز و کارهای مناسب و فوری از تک منبعی خارج شویم.

استاندار گلستان ادامه داد: ۶۰ درصد آب شهرستان کلاله از دو چشمه آقسو و زاو تأمین می‌شد که متأسفانه امسال به دلیل خشکسالی منطقه خشک و از مدار خارج شد.

استاندار گلستان با اشاره به وضعیت بارشی در استان، خاطرنشان کرد: سال جاری میزان بارش در استان از ۳۶۰ میلیمتر به ۱۶۰ میلی‌متر رسیده که این امر باعث کاهش ذخایر آبی زیرزمینی و منابع آب استان شده است.

زنگانه بابیان اینکه گلستان جزو چهار استان دارای تنش آبی شدید بوده و ذخایر طبیعی آب استان نیز به اتمام رسیده است، تاکید کرد: برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم گلستان که در معرض خشکسالی هستند باید با ورود منابع آبی جدید، جنگل‌های هیرکانی که ثبت جهانی شده‌اند را نجات داد.

وی تاکید کرد: امسال بیش از ۱۱۰ روستای استان توسط تانکر آبرسانی شده است که با توجه به کاهش شدید ذخایر آبی استان این تعداد در ماه‌ها و سالهای آینده افزایش خواهد یافت.

استاندار گلستان شیرین‌سازی آب دریا را یکی از برنامه‌های میان مدت و فوری برای کاهش بحران آب در گلستان برشمرد و افزود: شیرین‌سازی و خرید تضمینی آب از دریای خزر و ایجاد چرخه مدیریت آب علاوه بر رونق اقتصاد دریا محور در منطقه می‌توان نسبت به کاهش تنش‌های آبی و بحران‌های اجتماعی آن در مرکز و شهرهای استان پیشگیری کرد.

زنگانه با اشاره به ورود سرمایه‌گذار برای انجام پروژه‌های شیرین‌سازی آب، گفت: با هماهنگی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص این پروژه مهم در استان اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به ذخیره شش درصدی آب در سدهای استان، اظهار کرد: امیدواریم با تأیید خرید تضمینی آب در پروژه شیرین‌سازی آب دریا بتوانیم در سفر ریاست محترم جمهور به استان این طرح را کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵۰ حلقه چاه در استان حفر شده و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای آب شرب مردم گلستان هزینه شده است و اگر پروژه‌های علاج بخش و میان مدت تأمین آب مردم اجرایی نشود کلیه این هزینه‌ها با چندین برابر باید اجرایی شود.

کد خبر 688864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.