نبود آب زندگی عشایران بهمئی را تهدید می‌کند

۳۰ خانوار عشایری با داشتن نزدیک به ۹ هزار راس دام در منطقه تنگ نایاب شهرستان بهمئی، برای تامین آب مورد نیاز، سرگردان و درگیر بوروکراسی اداری هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یاسوج، عشایر کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بالغ بر ۷۲ هزار نفر نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و رونق تولید دارند. ۱۲ هزار خانوار عشایری کهگیلویه و بویراحمد با تمام سختی‌ها عاشقانه زندگی ساده و شیرین خود در مناطق عشایری را دوست دارند.

ضعف زیرساخت‌ها و امکانات از قبیل آب آشامیدنی، راه ارتباطی، برق، سوخت‌رسانی، بهداشت و آموزش و بی‌توجهی دولت‌ها باعث شده است جمعیت عشایری روزبه‌روز کمتر شود و عشایر زندگی شیرین خود در دامن طبیعت را بالاجبار ترک و دل به زندگی پر از مشکل شهری بسپارند.

نبود آب زندگی عشایران بهمئی را تهدید می‌کند

۳۰ خانوار عشایری چشم انتظار لطف منابع طبیعی

تعدادی از جوانان عشایری به نمایندگی از ۳۰ خانوار عشایری در منطقه «تنگ نایاب» شهرستان بهمئی در ملاقات عمومی با معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، از تصمیم خود برای ترک زندگی عشایری به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و آب مورد نیاز دام خود خبر دادند.

یکی از این افراد به نمایندگی از افراد حاضر به خبرنگاران گفت: ۳۰ خانوار عشایری در منطقه نایاب بهمئی زندگی می‌کنیم و قریب به ۹ هزار رأس دام داریم.

وی افزود: مشکل اساسی ما در این منطقه دسترسی به آب آشامیدنی است و برای حل این مشکل با پیگیری شش ساله و مراجعه به امور عشایر مقرر شد، آب از چشمه بالادست تأمین شود.

این جوان عشایری تاکید کرد: با اینکه پیمانکار مشخص شده و لوله مورد نظر تأمین شده، با اینکه اداره منابع طبیعی شهرستان بهمئی مخالفتی برای انجام پروژه ندارد و محل لوله‌کشی را فاقد پوشش جنگلی اعلام کرده است، منابع طبیعی استان با اجرای طرح مخالفت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر مشکل آب حل نشود، مجبور به ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهر می‌شویم.

ادارات در خدمات‌رسانی به عشایر کوتاهی می‌کنند

فضل‌الله آذرفر، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: زندگی عشایری شرایط خاص و دشواری دارد و همواره مشکلاتی در این زندگی عشایری وجود دارد. عشایر نقش مؤثر و مهمی در رونق تولید و کمک به اقتصاد جامعه دارند و می‌طلبد که تعامل لازم جهت کمک به این قشر در بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

وی با گلایه از بی‌مهری بعضی ادارات نسبت به ارائه خدمات به جامعه عشایری افزود: برخی ادارات در مراجعه اهالی عشایر به‌درستی پاسخگوی آنان نیستند و همواره آن‌ها را به امور عشایر ارجاع می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امور عشایر با اعتبارات محدود مواجه است، تصریح کرد: جامعه عشایری نیز همچون سایر مردم باید از امکانات خدماتی و رفاهی برخوردار باشند و ادارات موظف به ارائه خدمات لازم به این قشر هستند.

آذرفر با بیان اینکه نبود آب آشامیدنی، راه ارتباطی، سوخت‌رسانی، بهداشت و آموزش از مشکلات اساسی جامعه عشایری است، تصریح کرد: روزانه ۱۵۰ هزار لیتر آب بین عشایر استان توزیع می‌شود و عمر دستگاه‌های آب‌رسان به بیش از ۴۰ سال می‌رسد، هزینه استهلاک این دستگاه‌ها به یک چالش تبدیل شده است.

رهام باقرپور، معاون حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هرگونه تصرفی در منابع ملی و طبیعی باید فرایند قانونی خود را طی کند و امور عشایر باید درخواست صدور مجوز را برای احداث منبع آب این منطقه به منابع طبیعی ارسال کند.

وی ادامه داد: در صورت ارائه درخواست امور عشایر، طبق بند «ب» ماده ۱۲ موضوع در کمیسیون خاص مطرح و درباره صدور مجوز مربوطه تصمیم‌گیری می‌شود.

نبود آب زندگی عشایران بهمئی را تهدید می‌کند

کمبودها سبک زندگی عشایری را تغییر داده است

توجه نکردن به زیرساخت‌های لازم برای زندگی عشایری زندگی این قشر زحمتکش را تهدید می‌کند، با آنکه در بسیاری از کشورهای جهان توجه خاصی به رونق دامداری و تکیه بر آن برای تأمین نیازهای جامعه وجود دارد، عشایر در استان کهگیلویه و بویراحمد، همچون تافته جدا بافته از جامعه با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، جامعه عشایری پیش‌قراولان این عرصه محسوب می‌شوند و با تلاش خود در زندگی پر از چالش نقش مهمی در خودکفایی کشور در زمینه تولیدات دامی دارند.

با نگاهی به مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، متوجه کاهش جمعیت به مرور زمان خواهیم شد، مردمانی که با رشد نسل جدید تاب زندگی همراه با کاستی و کمبود را نیاورده و با فروش دام خود سبک زندگی خود را تغییر داده‌اند.

تعداد دام‌های در اختیار عشایر این استان افزون بر یک میلیون رأس است، سالانه ۴۰۰ تن پشم، ۲۶ هزار تن شیر، ۱۸۰ تن انواع روغن‌های دامی و ۷۲۰ تن گوشت قرمز توسط عشایر این استان تولید می‌شود.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.

کد خبر 688813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.